وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

اولین زنی که کشف حجاب کرد

اولین زنی که کشف حجاب کرد

وقتی جنبش بهاییت در ایران به راه می‏افتد با ادعای بابیت و ارتباط با امام زمان(عج) شکل می‏گیرد، جالب این جاست که یهودی‏ها اولین گروه‏هایی هستند که از این جریان حمایت می‏کنند. همان زمان بسیاری از مراکز یهودی‏نشین ایران آمدند و اعلام نمودند ما مسلمان شده‏ایم و از میان همه‌ی فرق اسلام، فرقه‌ی بابیت برحق است!

گفت‏وگو با دکتر «سیدمجتبی عزیزی»، دانش‏آموخته‌ی معارف اسلامی و عضو هیأت علمی دانشگاه الهیات، معارف اسلامی و ارشاد دانشگاه امام صادق(علیه‌السلام)درباره ابعاد تحریف‏های صورت گرفته در بحث مهدویّت به ویژه تلاش‏ها برای انزوای مفهوم ولایت فقیه ـ توسط آن‌ها است.
 ریشه‏های آغاز کشف حجاب متأثر از جریان‌های انحرافی را نه در دوره‌ی پهلوی بلکه در عصر قاجار باید جست‌وجو کرد؟
– بله، برخلاف تصور عموم، ماجراهای کشف حجاب در دوره‌ی ناصری با هدف سست نمودن اعتقادهای مردم صورت می‏گیرد. در همان دشت قزوین، خانمی به نام «قره‏العین» اولین زنی است که کشف حجاب می‏کند. موضوع این جاست که در دوره‏های مختلف افرادی با ادعای تصوف، رابطه با عالم غیبت و اصل شریعت و شارع ادعا می‏کردند که فی‏المثل حرمت شراب یا امثال آن برداشته شده است.
جنبش‏های منحرف در طول تاریخ به این شیوه افراد بیمار دل را دور خودشان جمع کرده‏اند اما اجازه دهید همین جا به نکته‏ای اشاره کنم. شما گذرا به نقش استعمارگران و دول غربی در گسترش چنین تفکراتی پرداختید. بنده پیش‌تر مطلبی در این باره نوشته‌ام که بازتاب زیادی در سایت‏های مرتبط با بهاییت داشت. در این مطلب به این نکته اشاره شده بود که وقتی جنبش بهاییت در ایران به راه می‏افتد با ادعای بابیت و ارتباط با امام زمان(عجل‌الله‌تعالی) شکل می‏گیرد، جالب این جاست که یهودی‏ها اولین گروه‏هایی هستند که از این جریان حمایت می‏کنند. همان زمان بسیاری از مراکز یهودی‏نشین ایران از جمله تهران و اصفهان آمدند و اعلام نمودند ما مسلمان شده‏ایم و از میان همه‌ی فرق اسلام، فرقه‌ی بابیت برحق است، شما وقتی به کتب منتشر شده‌ی قبل از پیروزی انقلاب اسلامی نگاه می‏کنید این شواهد تاریخی در آن‌ها موجود است. به طور حتم می‏دانید که پایگاه و مرکز امروزی بهاییت در اسراییل و شهر حیفا است، پس بنابراین حمایت فکری و پشتیبانی مالی از اندیشه‌ی انحرافی بهاییت از سوی گروه‏های توطئه‏گر بین‏المللی پدیده‌ی تازه‏ای نیست.
· بنده دغدغه‌ی این را دارم که از بحث اصلی‏مان دور نشویم، اگرچه این حاشیه‏ها هم بخش مهمی از متن هستند، با این همه می‌خواهم این‌جا به یک موضوع اشاره کنم. برخی ممنوعیّت تعیین وقت برای ظهور را با منتظر ماندن حقیقی قابل جمع نمی‏دانند. آن‌ها می‏گویند منتظر حقیقی باید هر لحظه ظهور حضرت صاحب زمان(عجل‌الله‌تعالی) را محتمل و نزدیک بداند.
– همان طور که اشاره کردید تعیین وقت برای ظهور ممنوع است، ائمه و علمای شیعه گفته‏اند: «هرکسی ادعا کرد زمان ظهور را می‌داند، دروغ‌گوست و شما تکذیبش کنید.» اما این به معنای کنار گذاشتن اصل مهدویّت و خزیدن به کنج بی‏تعهدی نیست. از آن طرف به ما توصیه کرده‏اند که به نزدیکی ظهور امید داشته باشد. همیشه امیدوار باشید که ظهور زودتر از آن‌چه که تصور می‏کنید، به وقوع می‏پیوندد. حتی ما در روایات داریم که خداوند کار ظهور را در یک شب اصلاح می‏کند. این وضعیت‏ها همان حالت خوف و رجا است که ما در فرهنگ اسلامی خود داریم، حالتی که جلوی افراط و تفریط‌ها را می‏گیرد. ما باید امیدوار به ظهور حضرت باشیم، در روایات آمده است: «آن قدر باید امیدوار باشی که نگویی حالا هر وقت حضرت ظهور کرد می‏روم سلاحم را آماده می‏کنم»، همین حالا این کار را انجام بده.
· تعیین مصادیق و تطبیق شخصیت‏های معاصر با یاران امام زمان(عجل‌الله‌تعالی) از دسته ابهاماتی است که گاهی حتی خیراندیشانه انجام می‏شود. در این باره چه می‏توان گفت؟
– صدمه‌ی تعیین مصداق ایجاد جو ناامیدی و یأس در میان بخشی از منتظران است. ما این موضوع را هم فراوان داریم که ظهور حضرت در زمان و شرایطی رخ می‏دهد که بسیاری از مردم تحت تأثیر تناقض‏ها و خلف وعده‏هایی که درباره‌ی ظهور و مهدویّت صورت گرفته از حضرت و ظهورش رویگردان شده‏اند و در صف مخالفان ایستاده‏اند. متأسفانه این جریان‌ها در کشور ما هم بوده و برخی از امید دادن‏های بیهوده به بسط فضای ناامیدی و یأس در جامعه‌ی ما کمک کرده است.
درست این است که ما بگوییم ان‌شاءالله همین طور می‏شود و خدا ظهور حضرت را نزدیک می‏گرداند اما نمی‏توانیم پا را فراتر نهاده و برای ظهور حضرت، زمان قطعی تعیین کنیم یا تطبیق انجام دهیم. ما امیدواریم خداوند این برکت و افتخار را به ما بدهد که جزو زمینه‏سازان ظهور حضرت باشیم اما این امیدواری چنین مجوزی را به ما نمی‏دهد که بگوییم فلان فرد به طور قطع «شعیب‌ابن‌صالح» است، وقتی ما این تطبق را انجام می‏دهیم ممکن است چهار صباحی دیگر آن نشانه‏هایی که در آن فرد بود یا ما آن نشانه‏ها را به فرد یاد شده نسبت می‏دادیم به لحاظ فکری و اعتقادی دچار آسیب و خلل شود، در آن صورت به طور حتم ما ضربه‏ای به بخشی از موضوع انتظار و مهدویّت زده‏ایم.
تعیین وقت برای ظهور ممنوع است، اما این به معنای کنار گذاشتن اصل مهدویّت و خزیدن به کنج بی‏تعهدی نیست. از آن طرف به ما توصیه کرده‏اند که به نزدیکی ظهور امید داشته باشد. حتی ما در روایات داریم که خداوند کار ظهور را در یک شب اصلاح می‏کند. این وضعیت‏ها همان حالت خوف و رجا است که ما در فرهنگ اسلامی خود داریم، حالتی که جلوی افراط و تفریط‌ها را می‏گیرد. ما باید امیدوار به ظهور حضرت باشیم.
· امروز جریان‏هایی اقدام به جعل عناوینی چون «قیام صغرا» و «قیام کبری» می‏کنند. آیا در مستندات شیعه، منابع و اعتقادهای ائمه و علما چنین چیزی وجود دارد؟
– این که حضرت قیام می‏کنند و قیام ایشان واجد مراحل مختلفی است تردیدی را برنمی‏انگیزاند، اما این که ما عنوان‏های مختلف و طبقه‏بندی‏های ساخته شده توسط خودمان را بر این قیام تحمیل کنیم و هر روز نامی تازه برآن بگذاریم یک بدعت تمام عیار است. این موضوع یک امر ساختگی ـ و حرف خلافی ـ است.
مسأله این جا است که این جریان‏ها با طرح چنین مسایلی قصد عملیاتی کردن خواسته‌های خود را دارند. فرض کنید اول می‏آیند قیام حضرت را «صغری» و «کبری» می‏کنند و بعد هم می‏گویند دوره‌ی قیام صغری احکام خاصی دارد که با دوره‌ی قبل و بعد از خود متفاوت است، بعد هم با ادعای رابطه با امام زمان(عجل‌الله‌تعالی) هر آن‌چه را که خود به دنبال آن هستند از زبان حضرت بیان می‏کنند. این به طور قطع امری مردود است. ما حتی در حیات اهل بیت(علیه‌السلام) و زمان غیبت می‌بینیم که این بزرگواران همواره شیعیان را به علما رجوع می‏دادند، اصلاً این خبرها نبوده است.
بنده نکته‌ای را یادآور می‌شوم و آن این است که معمولاً حرف باطل از اساس باطل طرح نمی‏شود، هم‌چنان که کسی چک پول 75هزار تومانی جعل نمی‏کند. اگر کسی بخواهد چک پول جعل کند دقیقاً از اصل آن الگوبرداری می‏کند، اصلی که در بازار وجود دارد و در معاملات از آن استفاده می‏شود و به چشم مردم آشنا است. پس جعل یک امر حقیقی صورتی از آن حقیقت را بر چهره دارد من البته هنوز با قطعیّت راجع به منشأ این حرف‌ها نمی‏توانم، سخنی بگویم و احساس می‏کنم این یک بازی است، بازی‏ای که بعضی‏ها شاید خوششان بیاید اصلاً به آن دامن بزنند و از فضای گل آلود موجود استفاده‏های سیاسی و منفعتی ببرند، هیچ بعید هم نیست وقتی این جریان و حرف‏ها ریشه‏یابی شود سردمداران آن در کل منکر شوند و بگویند ما کجا گفته‏ایم ظهور صغری اتفاق می‏افتد، سند بیاورید.
شما حتماً می‏دانید که مقام معظم رهبری بعد از رخدادهای انتخابات (نقل به مضمون) به رییس‌جمهور، رییس قوه‌ی قضاییه، رییس مجلس و رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام فرمودند، خوش‏بین باشید و فضای شایعه درباره‌ی این مسؤولان را نپذیرید، بنابراین ما هم وقتی بحثی درباره‌ی این موضوعات انجام می‏دهیم نمی‏خواهیم آن را به اطرافیان یک مسؤول نسبت دهیم. ما می‏خواهیم بگوییم شائبه‌ی چنین چیزهایی وجود دارد آن را اصلاح کنید. مبادا صدمه‏ای به اعتبار و آبروی کشور وارد شود و دشمن از این شکاف و رخنه، ادعا کند خرافات میان مسؤولان کشور رایج شده است.
بنای ما این است که تمامی مسؤولین، تابع رهبری هستند و اگر جایی هم کوتاهی و اشتباهی می‏کنند ناشی از ضعف‏هایشان است که ان‌شاءالله نه در حرف بلکه در عمل این تبعیت را ثابت کنند.