وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

هشدار جدی برای مصرف اسپرین

هشدار جدی برای مصرف اسپرین
مصرف آسپرین احتمال کوری سالخوردگان را افزایش می دهد
پژوهش های جدید در اروپا نشان می دهد احتمال ابتلا به بیماری کوری دائمی یا همان "دژنراسیون ماکولا" در سالخوردگان که دو وعده در روز داروی آسپرین مصرف می کنند؛ نسبت به کسانی که از این دارو مصرف نمی کنند، بیشتر است.

 دژنراسیون ماکولاMacular" degeneration " شایعترین عامل اصلی کوری دائمی در افراد پیر است.در این بیماری ماکولا یا لکه زرد در شبکیه چشم تخریب می‌شود.

ماکولا قسمت حساس به نور شبکیه و مسئول دید مستقیم و واضح است که برای کارهای دقیق مثل خواندن و رانندگی لازم است.

دژنراسیون ماکولا می‌تواند سبب کاهش دید تدریجی یا ناگهانی شود. در دژنراسیون ماکولا دید مرکزی مختل شده و بیمار در مرکز دید خود لکه‌ای سیاه می‌بیند.

موجدار دیدن خطوط مستقیم، تاری دید یا دیدن لکه‌های تیره در مرکز دید احتمال دارد نشان دهنده علائم اولیه دژنراسیون ماکولا باشد.

پژوهش های جدید در اروپا که در نشریه پزشکی چشم به چاپ رسیده است، نشان می دهد: مصرف این دارو چنانچه باعث افزایش اختلات چشمی شود، نگران کننده است زیرا افراد بالغ زیادی به طور روزانه برای مبارزه با بیماریهای قلبی آسپرین مصرف می کنند.

ویلیام کریستن از بیمارستان زنان شهر بوستن آمریکا گفت: کسانی که از دژنراسیون ماکولا مرتبط با سن رنج می برند؛ بهتر است که از آسپرین استفاده نکنند.

پژوهشگران در انستیتوی علوم اعصاب هلند و مرکز آکادمیک پزشکی به سرپرستی یک پژوهشگر به نام "پولوس دی جونگ" اطلاعاتی را درباره سلامتی و شیوه زندگی بیش از 4 هزار و 700 فرد بالاتر از 65 سال گردآوری کردند.

این افراد از کشورهای نروژ، استونی، انگلیس، فرانسه، ایتالیا، یونان و اسپانیا بودند.

جونگ به خبرگزاری رویترز گفت که اختلاف نظر در زمینه ارتباط بین بیماریهای قلبی و دژنراسیون ماکولا وجود دارد و تیم وی تا حد امکان بررسی دقیقی در این باره صورت داده است که آیا بیماری قلب بر نتایج به دست آمده تاثیر داشته است یا نه.

این پژوهشگر دریافت که مصرف کنندگان آسپرین صرفنظر از سلامتی قلبی خود؛ بیشتر در معرض ابتلا به خطرناکترین نوع کوری هستند.

وی گفت: برای بیماران قلبی که از دارو استفاده می کنند، فواید آسپرین بیشتر از خطری است که برای سلامت چشمها دارد زیرا یک چشم سالم با قدرت بینایی کامل در بدنی مرده؛ هیچ فایده ای نخواهد داشت.

جونگ افزود: پژوهش های گسترده تری که وضعیت افراد را با مرور زمان بررسی و استفاده آنها از داروی آسپرین و وضعیت بینایی آنها را می سنجند؛ به روشن شدن نقش این دارو در ابتلا به بیماری کوری دائمی درسالخوردگان کمک خواهند کرد.

بر پایه این گزارش، 36 نفر از بین 839 نفری که داروی آسپرین را به طور روزانه مصرف می کنند؛ دچار بیماری دژنراسیون ماکولا از نوع مرطوب شده اند یا به عبارت دیگر 4درصد کسانی که این دارو را مصرف می کنند؛ دچار این بیماری شده اند اما در مقابل تنها 2 نفر از هر یکصد نفری که آسپرین را به طور مکرر استفاده نمی کنند، به بیماری دژنراسیون ماکولا از نوع مرطوب مبتلا شده اند.

دژنراسیون ماکولا بر دو نوع است: خشک (Dry) (در اصطلاح علمی غیر اگزوداتیو) و تر یا مرطوب (Wet) (اگزوداتیو). نوع مرطوب شایعتر بوده و حدود 90درصد بیماران به این نوع مبتلا می‌شوند.

 
نوع مرطوب معمولا با کاهش دید شدیدتر و جدی‌تری همراه است. دژنراسیون ماکولا در افراد بالای 65 سال شایعتر بوده و زنان بیشتر به این بیماری مبتلا می‌شوند.