وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

مهم ترین آلیاژ های موشک ها

بعد از پرواز بمب افکن V-1 آلمان در جنگ جهانی دوم تا کنون موشک های بسیاری تولید شده اند و پیشرفت های زیادی کرده اند.

مهم ترین آلیاژ های موشک ها

امروزه موشک ها با موشک های پرتاب کننده بر روی شانه ( دارای 50 سانتی متر و 20 اینچ درازا و 6 سانتی متر و 2.5 اینچ عرض و برد 1000 متر و 3300 پا ) تفاوت بسیاری پیدا کرده اند و به موشک های بالستیک تبدیل شده اند.

موشک هایی با درازای 18 متر و 60 فوت و عرض 1.7 متر و 5.5 فوت و با برد بیش از 5500 کیلومتر.

سه نوع موشک که با سیستم های پیچیده تری دارای کاربرد بیشتری هستند:

1. موشک هایی با لانچر های متحرک برای فعالیت های فضایی

2. موشک های دور برد استراتژیکی

3. موشک های دفاعی برای هدف قرار دادن موشک های در حال آمدن

حال آلیاژ مناسب برای موشک نسبت به نوع موشک و کاربرد عملیاتی آن امری مهم برای ساخت موشک است.

موشک هایی با طول زیاد برای دقت در برخورد به هدف باید در نوع آلیاژ آن دقت زیادی شود تا بتواند بار آئرودینامیکی را تحمل کند مانند 1.465 کیلوگرم بر مجزور ثانه برای موشک های تاکتیکی.

در موشک های V system و یا موشک های دیگر آلیاژ های موشک کمی زیرکانه و احمقانه طراحی شده اند ولی در عوض از حجم کاسته و به سرعت اضافه کرده اند.

این کمپانی پنل هایی را برای این موشک طراحی و تست کرده است.

این پنل های تست شده بر روی element های FEA قابل نصب است.

این پنل ها قادرند بارگزاری ناموفق را پیش بینی کنند و با آلیاژ struc-tures قابل اعتماد شدند.

آلیاژ های مورد استفاده در موشک ها:

1. فلز تیتانیوم:

عمده ترین مصرف تیتانیوم در صنایع به دو صورت فلزی و دی اكسیدتیتانیوم می‌باشد. مصرف فلز آن به دلیل مشكلات تهیه و خالص سازی آن مصرف چندانی ندارد، اما در عوض مصرف اكسید آن بصورت TiO2 در صنعت كاربرد بسیار گسترده ای دارد؛ بطوریكه 90 درصد از صنایع اولیه، مصرف كننده اكسید تیتانیوم می‌باشد. امروزه فلز تیتانیوم بعنوان یك فلز استاتژیك در موتور و ساختمان داخلی هواپیما، تجهیزات حمل و نقل صنایع شیمیایی، واحد های مولد برق، صنایع آلیاژی، ساخت زیر دریایی ها، كارخانه های ساخت مواد شیمیایی، دستگاههای خنك كننده نیروگاه های اتمی و حرارتی و دهها مورد دیگر كاربرد دارد. مصرف عمده دی اكسید تیتانیوم در صنایع رنگ سازی به عنوان رنگدانه می باشد و همچنین این ماده در صنایع سرامیك، پلاستیك، كاغذ و الكترونیك كاربرد دارد. مصرف این ماده در كشورهای پیشرفته تقریبا 10 برابر كشورهای در حال توسعه می‌باشد.

مصارف فلز تیتانیوم

فلز تیتانیوم در محیط های فرسایشی بسیار مقاوم می‌باشد. تیتانیوم خالص و یا آلیاژ های آن با ناخالصی كم در كارخانه های سولفورزدایی مشتقات نفتی، در تجهیزات مربوط به چاه های نفت و در اتصالات مورد نیاز و همچنین در موارد پزشكی مورد استفاده قرار می‌گیرد. از طرف ورق های فولادی با پوشش تیتانیوم هم اكنون در جهان تولید شده كه بعلت خاصیت ضد فرسایشی كاربرد وسیعی در صنعت نفت و در مراحل سولفورزدایی مشتقات نفتی در پالایشگاه ها پیدا كرده اند. دیگر مصرف عمده این فلزدر صنعت هواپیما سازی است.

مهم ترین آلیاژ های موشک ها

2. Hastelloys:

آلیاژهای حاوی Mo ویژه مانند Hastelloys، مقاومت بالایی در برابر گرما و خوردگی دارئد.مولیبدن بیشتر بعنوان فلز آلیاژی در فولاد، آهن ریخته گری و ابرآلیاژها به منظور افزایش سختی پذیری، مقاومت، شدت و مقاومت در برابر زنگ زدگی استفاده می شود. بیش از 80 درصد از آندهای اشعه X چرخشی كه اخیراً در كلینیك های تشخیص طبی بكار برده می شوند از آلیاژهای مولیبدن تشكیل شده اند.

در منابع دما بالا، مولیبدن با ابر آلیاژهای آهن، نیكل و كبالت، سرامیك و سایر فلزات دیرگداز (تنگستن، تانتالیوم و نیوبیوم) رقابت می كند. ابرآلیاژها را می توان در دماهای تا 1200 درجه سانتی گراد استفاده نمود. تركیبات مولیبدن بخصوص آلیاژهایی كه توسط كاربید سخت شده اند و مولیبدن روغن كاری شده با سیلیكات پتاسیم تا دمای 1800 درجه سانتی گراد مقاومت دمایی و خصوصیات خزشی از خود نشان می دهند. مقاومت این عنصر در برابر اكسیداسیون همواره بایست مورد توجه قرار گیرد.

3. برلیم:

بریلیم یكی از فلزات سبك با بالاترین نقطه ذوب است و قادر به تولید آلیاژ بریلیم- مس می باشد. (بریلیم توانایی جذب مقادیر زیادی حرارت را دارد).

آلیاژهای بریلیم- مس در یك رنج وسیعی مورد استفاده قرار می گیرد: رسانایی الكتریكی و حرارتی آنها، مقاومت و سختی بالا، خواص غیر مغناطیسی و مقاومت در برابر فرسودگی و خوردگی می باشد.

این موارد استفاده شامل نشانه های :

الكترودهای جوش خورنده نقطه ای Spot-welding،فنرها،ابزارهای غیر قابل اشتعال و اتصالات الكتریكی می باشد.سختی فلز،وزن سبك و پایداری سه بعدی در یك رنج دمایی وسیع، آلیاژهای مس- بریلیم در صنایع دفاع و هواپیماسازی استفاده می شود زمانی كه مواد ساختاری با وزن سبك با مقادیر گرمایی زیاد برای جت ها، موشك ها، وسایل نقلیه موتوری و ماهواره های مخابراتی موردنیاز می باشد. ورقه های نازك بریلیم برای تشخیص اشعه X استفاده می شود و نورمرئی عبور می كند و تنها اجازه تشخیص اشعه x‌ را می دهد. در زمینه لیتوگرافی (چاپ سنگی) بریلیم برای تولید مجدد واردات منسجم میكروسكوپی می باشد. از آن جایی كه بریلیم یك جذب نوترون حرارتی پائینی دارد، صنعت نیروی هسته ای ، این فلز را در رآكتورهای هسته ای مورد استفاده قرار می دهد. مانند یك بازتابنده نوترونی و اصلاح كننده می باشد. بریلیم برای ساخت چرخش نماها، تجهیزات انواع كامپیوتر ، فنرهای ساعت و ابزار دیگر كه جایی كه وزن سبك، سختی و استحكام سه بعدی مورد نیاز است، بكار می رود. اكسید بریلیم برای بیشتر موارد استفاده كه رسانایی گرمایی خوب با استحكام و سختی بالا با نقطه ذوب بالا مورد نیاز است، به كار می رود و به صورت عایق الكتریكی عمل می كنند. مواد مركب بریلیم در لوله های با نور فلوئورسنت استفاده می شد. اما این مورد استفاده ادامه نیافت. همچنین بریلیم درپنجره های بریلیمی لوله های اشعه X و ابزار فاقد جرقه الكتریكی نیز استفاده می شود.

این فلز قلیایی (آلكالین) خاكی به صورت اولیه زمانی كه یك عامل سخت شدگی در آلیاژها استفاده می شود(عمدتاً به صورت آلیاژ مس – بریلیم قابل توجه است.)

4. اورانیوم:

اورانیوم تهی شده (عمدتاً U238 خالص با کمتر از 2/0% U235 ) توسط افراد نظامی برای محافظت از تانکها و در بخشهایی از گلوله های تفنگ ، موشک ها ، هلیکوپترها و هواپیماها استفاده می شود.

 

پایگاه فرهنگی تفریحی ایران ناز