وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

نانو جاسوسی که به مکالمات سلولها گوش می‌کند

نانو جاسوسی که به مکالمات سلولها گوش می‌کند
دانشمندان دانشگاه هاروارد موفق به ساخت نانو ترانزیستورهایی شده اند که مشابه دستگاههای استراق سمع عملکردهای بیولوژیکی بدن را تحت نظر می گیرند.

به گزارش خبرگزاری مهر، این نانو ترانزیستورها می توانند وارد سلولهای زنده بدن شده و در زمان واقعی فعالیتهای زیستی و حیاتی آنها را تحت نظر داشته باشد. دانشمندان با استفاده از نانو سیمها توانستند ترانزیستورهایی رسانا به شکل سنجاق سر بسازند که از یک ویروس معمولی کوچکتر است. این ترانزیستورها می توانند آزادانه درون سلول شناور شده و به مکالمات حیاتی و بیولوژیکی سلولها گوش فرا دهند.

این ترانزیستورها زمانی که درون سلولهای کشت داده شده قلب مرغ قرار گرفتند تفاوتهای ایجاد شده در خروجی الکتریکی سلولهایی که منجر به تپش قلب می شوند را به ثبت برسانند. به گفته محققان دانشگاه هاروارد این ابزار جدید کاملا غیر مخرب بوده و آسیبی به سلولهای زنده وارد نمی کند.

این به آن خاطر است که سیمها به واسطه غشای سلولی پوشش داده شده اند و از این رو سلولهای هدف فریب خورده و سیمها را به عنوان بخشی از غشای خود به شمار آورده و سیمها را به داخل خود می کشند. چنین شیوه ای در عین حال می تواند نیاز به استفاده از ابزارهای القایی سوزنی شکل را که می توانند به سلول آسیب برسانند، از بین ببرد.

در صورت اتصال به رایانه ای خارجی، این دستگاه های استراق سمع کوچک می توانند توانایی انجام تحلیلهای پیچیده تری را از ضربه های الکتریکی تولید شده توسط سلولهای انسانی از قبیل قلب و یا نورونهای مغزی برای دانشمندان فراهم آورند. برای مثال با افزودن گیرنده های پروتئینی به انتهای سیمها دانشمندان می توانند تغییرات جدید بیولوژیکی درون سلولها از قبیل تولید مولکولهایی خاص را کنترل کنند.

فناوری نانو در عین حال می تواند درک بهتری از چگونگی تعامل سلولها با داروها و یا سموم در اختیار دانشمندان قرار دهد. از این رو چنین شیوه ای می تواند به عنوان ابزاری برای کشف دارو و یا برای درک چگونگی عملکرد مدارهای عصبی مورد استفاده قرار گیرد.

بر اساس گزارش بی بی سی، دانشمندان امیدوارند پیشرفتهای بیشتر در زمینه فناوری نانو و نانو کابلها بتواند مرز میان دانش بیولوژی و فناوری های جدید را کمرنگ تر کند.