وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

اروین شرودینگر کیست ؟ زندگی نامه اروین شرودینگر فیزیکدان مشهور اتریشی

اروین شرودینگر کیست ؟ زندگی نامه اروین شرودینگر فیزیکدان مشهور اتریشی

اروین شرودینگر کیست ؟ زندگی نامه اروین شرودینگر فیزیکدان مشهور اتریشی

در این بخش از سایت ایران ناز با اروین شرودینگر فیزیکدان مشهور اتریشی آشنا خواهیم شد. تصویری از دانشمند معروف اروین شرودینگر را در ادامه مشاهده خواهید کرد.

 

بیوگرافی اروین شرودینگر، فیزیک‌دان اتریشی برنده جایزه نوبل

اروین شرودینگر که نام کامل او اروین رودولوف جوزف شرودینگر می باشد، فیزیکدان اتریشی بود. دستاوردهای زیادی در علم فیزیک به دست آورد و بسیاری از مفاهیم اساسی فیزیک کوانتوم را با فرمول های خودش پایه گذاری نمود.دستاوردهای شرودینگر را با عنوان اصول مکانیک موج می شناسند. معروف ترین تحقیقات شرودینگر آزمایش گربه شرودینگر می باشد.

 

چکیده ای از زندگی نامه اروین شرودینگر 

نام:اروین رودولوف جوزف شرودینگر

متولد: 12 اگوست سال 1887

محل تولد: اردبرگ، اتریش

ملیت: اتریشی

تحصیلات: دکتری از دانشگاه وین

 

زندگی نامه اروین شرودینگر

اروین شرودینگر علاوه بر فیزیک کوانتوم و مکانیک موجی در زمینه های دیگر علم مانند ترمودینامیک، استاتیک، فیزیک دی الکتریک ها، تئوری رنگ، الکترودینامیک، نظریه نسبیت عام و کیهان شناسی فعالیت می کرد.

 

از فعالیت های جدی او در تحقیقات علمی می توانیم نظریه میدان یکپارچه را نام ببریم. غیر از شرودینگر دانشمندان زیادی مانند آلبرت انیشتین، مکسول و فارادی نیز در این زمینه تحقیقاتی داشته اند.

 

شرودینگر همچنین به علم ژنتیک نیز علاقه زیادی داشت و با کتاب معروف خودش به نام “زندگی چیست؟” پدیده زندگی را از نگاه فیزیک مورد بررسی و تحلیل قرار داد. او همچنین توجهات جدی به جنبه های فلسفی، اخلاقی و همچنین ریشه های باستانی علوم و تاثیرات آن ها در زندگی داشت.

 

تولد و تحصیلات شرودینگر

او در 12 اگوست سال 1887 در اردبرگ در یکی از شهرهای اتریش در خانواده ای تحصیل کرده و مذهبی متولد شد. شرودینگر در زمان کودکی زبان انگلیسی و همچنین فرانسوی را نیز آموخت.

 

شرودینگر در سال 1910 مدرک دکترایش را از دانشگاه وین دریافت نمود. اولین مطالعات اصلی و جدی او در زمینه مهندسی برق زیر نظر فرانتز اکسنر یکی از اساتیدش بود. رادیو اکتیویته ی اتمسفری و الکتریسیته اتمسفری از دیگر زمینه های مطالعه اروین شرودینگر بود. در سال 1912 اروین شرودینگر مقاله ای تحت عنوان Dieelectrism  نوشت.

 

از زمینه های اصلی تحقیقات شرودینگر مطالعه تشعشعات رادیواکتیو بود که همزمان با فعالیت های دیگرش این موضوع را نیز مطالعه می کرد. هدف اصلی او دراین آزمایش تخمین رادیواکتیویته ی اتمسفر بود.

 

اروین شرودینگر کیست ؟ زندگی نامه اروین شرودینگر فیزیکدان مشهور اتریشی

اروین شرودینگر یکی از مشاهیر اتریش در زمینه علم و دانش می باشد.

 

اولین تحقیقات شرودینگر 

از اولین تحقیقات شرودینگر بعد از فارغ التحصیلی اش بررسی یکسری فرمول هایی برای تخمین فشار مویرگی در حباب های گازی بود. اروین شرودینگر در سال 1914 درجه ممتاز علمی Habilitation را دریافت نمود. اروین شرودینگر در طی سال های 1914 الی 1918 درگیر فعالیت های نظامی شد و به نیروی نظامی ارتش پیوست.

 

در سال 1919 اخرین آزمایشات شرودینگر بر روی نورهای منسجم انجام شد و بعد از آن به مطالعه نظری صرف روی آورد. در سال 1920 به درجه استادیاری دانشگاه اشتوتگارت رسید و درسال 1921 در دانشگاه برسلاو مشغول تدریس شد.در خلال همین سال ها بود که تحقیقات شرودینگر درباره نظریه های کوانتومی شکل گرفت.آزمایشات و تحقیقات بعدی او در باره فیزیک کلاسیک بود.

 

جایزه نوبل اروین شرودینگر

اروین شرودینگر بعد از ملاقاتش با سامرفلد و ولفگانگ پائولی اولین مقالاتش را در زمینه نظریه طیفی نوشت و در این مقاله که در سال 1921 منتشر شد به بررسی اثر مشهور بور-سامرفلد پرداخت. بعد از آن شرودینگر به بررسی مشخصات مدارهای الکترونی پرداخت و ساختار هندسی آن ها را مورد بررسی قرار داد. در سال 1926 معادله شرودینگر با انتشار مقاله اش درباره بررسی مکانیک امواج معروف شد.این مقاله در سطح جهانی مورد استقبال قرار گرفت و برخی آن را مهم ترین اکتشاف قرن نامیدند. هفت سال بعد از انتشار مقاله اش جایزه ی نوبل فیزیک به او و پائول دیراک اهدا گردید.

 

در سال 1921 اروین به دانشگاه زوریخ رفت و درسال 1927 در کرسی تدریس دانشگاه فردریش ویلهلم برلین جایگزین یکی از اساتید به نام مکس پلانک شد. اما در سال 1934 همزمان با قدرت گرفتن حزب نازی و عقاید آن ها اروین شرودینگر مجبور شد آلمان را ترک کند. در آن زمان در دانشکده مگ دالن دانشگاهی در آکسفورد مشغول به تدریس شد.

 

البته موقعیت کاری و زندگی شرودینگر در دانشگاه آکسفورد به خوبی پیش نرفت و او در سال 1936 به  دانشگاه گراتز در اتریش رفت . در این سال ها اروین شرودینگر با مکاتبات زیادی که با آلبرت انیشتین داشت آزمایش فکری معروفش به نام گربه  شرودینگر را تدوین کرد.

 

اروین شرودینگر کیست ؟ زندگی نامه اروین شرودینگر فیزیکدان مشهور اتریشی

اروین شرودینگر، در حال آزمایش در آزمایشگاه

 

آزمایش گربه شرودینگر

آزمایش گربه شرودینگر نشان می دهد که نتیجه ترکیب یک مفهوم نیوتنی (گربه زنده یا مرده) با مفهوم کوانتومی (حالت پایدار یا ناپایدار اتم ماده رادیو اکتیو ) قابل ترکیب نمی باشند به معنای ساده تر می توانیم بگوییم که مفاهیم دنیای واقعی را با تعریفات کوانتومی نمی توان توصیف نمود.

 

در آزمایش گربه شرودینگر یک نکته جالبی وجود دارد و آن این  است که شرودینگر به منظور یافتن ایرادات و نقص های فیزیک کوانتومی این نظریه را مطرح نمود اما امروزه مثال گربه شرودینگر به نمادی از فیزیک کوانتوم تبدیل شده است.

 

یکی از بهترین و ماندگارترین یادداشت های علمی شرودینگر “زندگی چیست؟” می باشد، که به بررسی آنتروپی و مفاهیم مولکول های پیچیده با کد ژنتیکی برای موجودات زنده می پردازد. جیمز دی واتسون که ساختار مارپیچی ژنتیک را مطرح کرده است و فرانسیس کریک دانشمند ژنیک دیگر در خاطرات خود عنوان کرده اند که مقالات شرودینگر یکی از مهم ترین منابع الهام بخش کشف شده در علم ژنتیک بود.

 

وضعیت تاهل اروین شرودینگر

در سال 1920 اروین شرودینگر با آنی برتل ازدواج نمود. بیماری سل یکی از مشکلاتی بود که همیشه اروین با آن دسته و پنجه نرم میکرد. این بیماری پس از ازدواج نیز همیشه همراه او بود و دفعات زیادی در بیمارستان های متعددی در شهر اروزا بستری می شد. شرودینگر در زندگی خانوادگی خود یکسری اشتباهاتی نیز داشت و همزمان با اینکه متاهل بود با زنان دیگری نیز در ارتباط بود.

 

مرگ اروین شرودینگر

در سال 1961 در چهارم ژانویه بالاخره اروین شرودینگر در سن 73 سالگی  تسلیم بیماری سل شد و  در شهر وین  در گذشت.

جسد اروین شرودینگر در مکانی در منطقه الپباخ اتریش در یکی از گورستان های کاتولیک دفن شد.

 

اروین شرودینگر کیست ؟ زندگی نامه اروین شرودینگر فیزیکدان مشهور اتریشی

اروین شرودینگر یکی از شخصیت های تاثیرگذار در حوزه علوم تجربی به شمار می رود.

 

مشهورترین نقل قول های به جا مانده از اروین شرودینگر

1- تنها چیزی که پایان ندارد، زمان حال است.

2- ما به این دنیای مادی که علم آن را تعریف می کند تعلقی نداریم ما در این جا حضور نداریم و تنها نمود فیزیکی ما در این دنیا موجود است.

3- وظیفه ما دیدن مواردی که تاکنون دیده نشده اند نیست بلکه وظیفه اصلی همه ما تفکر متفاوت نسبت به مواردی است که تا به امروز همیشه آن ها را می دیدیم.