وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

تاری ناگهانی دید یك‌چشمی علامت ام اس

یك متخصص مغز و اعصاب گفت: تاری دید ناگهانی یك‌چشمی كه حداكثر تا یك روز ادامه بیابد مهمترین علامت بروز ام اس است و خواب‌رفتگی و سوزن‌سوزن‌شدن اعضاء از دیگر علامت‌های این بیماری است.

فرامرز امیری در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری فارس با بیان اینكه شیوع بیماری ام اس در زنان 2 برابر مردان است اظهار داشت: ام اس یك بیماری التهابی است كه سیستم اعصاب مركزی را درگیر می‌كند و علت اصلی ایجاد آن ایجاد ضایعاتی به نام پلاك در ماده سفید مغز است.
وی با اشاره به اینكه ماده سفید مغز حاوی ماده‌ای به نام میلین است كه وظیفه اصلی آن انتقال فرامین عصبی از سلول‌های عصبی به مناطق مختلف بدن است، افزود: به دلیل درگیرشدن ماده میلین و ایجاد پلاك در آن انتقال فرامین عصبی به مناطق مختلف بدن دچار اشكال می‌شود.
امیری تصریح كرد: این عارضه اكتسابی است و اصولاً بیماری ارثی محسوب نمی‌شود كه علت ایجادكننده آن به طور مشخص معلوم نیست اما علل متفاتی برای آن در نظر می‌گیرند كه مهمترین‌ آنها عفونت‌های ویروسی است.
امیری درخصوص شیوع این بیماری یادآور شد: سن شیوع این بیماری بین دهه دوم تا دهه پنجم زندگی است و ابتلا به این بیماری در سنین زیر 15 سال و بالای 54 سال غیرطبیعی است.
وی گفت: ضعف عضلات پا و ضعف در راه‌رفتن و همچنین ضعف در عضلات حلق كه به صورت اختلال در تكلم بروز می‌كند از دیگر علامت‌های ابتلا به این بیماری است.

* ام اس مانعی برای بارداری نیست

این متخصص مغز و اعصاب ادامه داد: در خانم‌ها عادات‌ ماهانه از عوامل تشدیدكننده بیماری است كه این عوامل در دوران حاملگی تخفیف می‌یابد و باید گفت ام اس مانعی برای باردارشدن زنان نیست.
وی ادامه داد: استرس و اضطراب موجب افزایش علامت‌های این بیماری و كاهش پاسخ به درمان می‌شود و باید توجه داشت این افراد باید از فعالیت‌‌های فیزیكی كه منجر به تعریق شود دوری كنند چرا كه این بیماران به گرما حساسند اما فعالیت‌های فیزیكی معمولی برای این افراد مانعی ایجاد نمی‌كند.
امیری افزود: برای این بیماران رژیم غذایی خاصی توصیه نمی‌شود اما پیشنهاد می‌شود این بیماران از غذاهای دریایی و روغن‌های گیاهی بیش از حد معمول استفاده كنند.

* شیوع و سیر ام اس در ایران كمتر از كشورهای غربی است

امیری با بیان اینكه شیوع ام اس در ایران كمتر از كشورهای غربی است تصریح كرد: سیر این بیماری در ایران بسیار خوش‌خیم‌تر از كشورهای غربی است و به نظر می‌رسد ترس و واهمه بیش از حد درباره این بیماری كه در بین مردم ایران رواج یافته است به علت شیوع زیاد این بیماری در كشورهای غربی است اما باید در نظر داشت در ایران هم سیر این بیماری خوش‌خیم‌تر و هم شیوع آن كمتر است.
وی در خصوص درمان این بیماری خاطرنشان كرد: درمان این بیماری یا درمان علامتی است كه موجب تخفیف علامت‌های این بیماری شده و در سیر بیماری تاثیر ندارد و به كمك مصرف مواد مسكن و كورتون‌ها انجام می‌شود. یا درمان اختصاصی است كه با كمك مصرف اینترفرون‌ها جلوی پیشرفت بیماری گرفته شده و موجب بهبود فرد می‌شود.