وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

آنتی اكسیدانها و پیشگیری از سرطان

آنتی اكسیدانها از سلولها در برابر آسیبهای ناشی از مولكولهای ناپایدار ( یا همان رادیكالهای آزاد ) محافظت می كنند. مولكولهای ناپایدار ممكن
است باعث ایجاد امراضی چون بیماریهای قلبی، دیابت و سرطان شوند و آنتی اكسیدانها می توانند این نوع مولكولها را پایدار و خنثی كنند.

رادیكالهای آزاد، مولكولهایی اند كه آخرین لایه الكترونی آنها تكمیل نبوده و به همین دلیل به لحاظ شیمیایی فعالتر از دیگر مولكولها می باشند.
تماس با برخی از عوامل محیطی مانند دود سیگار یا تشعشعات از جمله تابش بیش از حد نور خورشید می تواند منجر به تشكیل مولكولهای ناپایدار یا همان رادیكالهای آزاد شود. مهمترین شكل رادیكالهای آزاد در بدن انسان ، اكسیژن است .

زمانی كه مولكول اكسیژن ( o2 ) از نظر الكتریكی شارژ می شود، تبدیل به رادیكال آزاد شده و تمایل دارد كه الكترونها را از دیگر مولكولها برباید. این پدیده باعث آسیب رسیدن به دی ان ای ( dna ) و دیگر مولكولها می شود. با گذشت زمان، این آسیبها ممكن است برگشت ناپذیر شده و منجر به بیماریهایی از قبیل سرطان، بیماریهای قلبی و دیگر بیماریها شود. آنتی اكسیدانها با خنثی كردن بار الكتریكی رادیكالهای آزاد، مانع از ربودن الكترونها از دیگر مولكولها می
شوند. آنتی اكسیدانها موجب تقویت سامانه دفاعی بدن شده و از میزان ابتلا به سكته ها و عفونتها می كاهد.

آنتی اكسیدانها در میوه ها، سبزیجات و نیز غلات به وفور یافت می شوند. مهمترین انواع آنتی اكسیدانها و منابع غذایی آنها عبارتند از:
بتاكاروتن كه در بسیاری از میوه ها و سبزیجات زردرنگ مانند سیب زمینی ، هویج ، طالبی ، كدو تنبل ، زردآلو ، كدو حلوایی و انبه وجود دارد.
برخی از سبزیجات برگدار سبزرنگ مانند كلم سبز و اسفناج نیز سرشار از بتاكاروتن اند.



پایگاه فرهنگی تفریحی ایران ناز