وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

تغذیه با شیر مادر مانع پرخوری و باعث تكامل دندان نوزاد

عضو شورای عالی نظام پزشكی كشور گفت: تغذیه با شیر مادر مانع پرخوری كودك و باعث تكامل بهتر فك و دندان نوزاد می‌شود و از بروز بیماری‌های مختلف جلوگیری می‌كند.

تغذیه با شیر مادر مانع پرخوری و باعث تكامل دندان نوزاد


زهرا مدرسی در گفت‌و‌گو با خبرنگار اجتماعی فارس افزود: شیر مادر بهترین غذایی است كه برای نوزاد وجود دارد و نوزاد را از ابتلا به بیماری‌های مختلف مصون نگه می‌دارد. تغذیه با شیر مادر مانع پرخوری كودك و تكامل بهتر فك و دندان نوزاد می‌شود.
وی گفت: هورمون پرولاكتین و اُكسی‌توسین، هورمون‌های عمده‌ای هستند كه در شیردهی نقش دارند و به ترتیب از بخش قدامی و خلفی هیپوفیز ترشح می‌شوند. نوك پستان با مكیدن تحریك می‌شود و هیپوفیز در پاسخ به این تحریك، پرولاكتین ترشح می‌كند كه با جریان خون به پستان رسیده و موجب تولید شیر می‌شود. این وقایع از تحریك تا تولید شیر را رفلكس پرولاكتین یا تولید شیر می‌گویند و با مكیدن، شیر بیشتری تولید می‌شود.
مدرسی اضافه كرد: شیر مادر به تنهایی می‌تواند از لحظه تولد تا پایان 6 ماهگی تمام نیازهای غذائی شیرخوار طبیعی را برای رشد طبیعی او تأمین كند و تغییرات در هورمون‌ها باعث كاهش یا افزایش شیر مادر می‌شود.
وی گفت: استرس‌ها و نگرانی‌ها باعث كاهش شیر مادر می‌شود و آرامش روحی و تعداد دفعات شیردهی باعث ازدیاد شیر مادر می‌شود. همچنین استرس در شرایط بسیار متفاوت از لحاظ جسمی یا روحی ایجاد می‌شود كه این پدیده ممكن است بر اثر اتفاقاتی ناخوشایند، خوشایند یا تغییر در شرایط زندگی مثل بچه‌دار شدن به وجود آید.
مدرسی افزود: تأثیر استرس بر تولید شیر الزاماً مستقیم نیست بلكه ممكن است بر اثر آن، تداخل بسیار كمی بین رفتار و توجهات مادر و نیازهای كودك ایجاد شود.


پایگاه فرهنگی تفریحی ایران ناز