وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

افراد مبتلا به زخم معده بیشتر در معرض اسهال قرار دارند

یك فوق تخصص گوارش گفت: افراد دریافت كننده آنتی اسید برای درمان زخم معده و زخم اثنی‌عشر و كسانی كه انواع جراحی معده و اثنی‌عشر دارند، ریسك بالاتری برای ابتلا به اسهال دارند.

افراد مبتلا به زخم معده بیشتر در معرض اسهال قرار دارند


محمد عزیزی فوق تخصص گوارش در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری فارس، افزود: اسهال هنگام مسافرت شایعترین بیماری در بین افراد مسافر از مناطق غنی به مناطق فقیر در دنیا است و 40 تا 60 درصد مسافران به مناطق كشورهای فقیر ممكن است مبتلا به اسهال می‌شوند.
وی گفت: حملات اسهال مسافرت تقریباً همیشه سیر خوبی داشته و خود به خود محدود می‌شود و با كاهش آب بدن روبه‌رو است و در صورت كمبود آب شدید سلامت فرد به خطر می‌افتد.
این فوق تخصص گوارش اضافه كرد: اسهال مسافرت در فرم كلاسیك با دفع 3 مرتبه یا بیشتر مدفوع شل در 24 ساعت یا حداقل یكی از علائم مثل تهوع استفراغ، درد شكم و تب، خون در مدفوع همراه است.
عزیزی ادامه داد: اسهال در فرم متوسط دفع یك یا 2 مرتبه مدفوع شل در 24 ساعت با یكی از علائم تهوع، استفراغ، درد شكم و تب و خون در مدفوع همراه است یا 2 مرتبه مدفوع شل در 24 ساعت بدون علائم دیگر بروز پیدا می‌كند و اسهال در فرم خفیف عبور یك یا 2 مرتبه مدفوع شل بدون علامت است.
وی گفت: اسهال مسافرت ممكن است علل باكتریایی، ویروسی و انگلی داشته باشد و در اكثر موارد از طریق آب و غذا منتقل می‌شوند كه بیشتر از 90 درصد موارد علت آن باكتریال (میكروبی) است كه شیوع بیماری از محلی به محل دیگر در فصل‌های مختلف سال متفاوت است.
این فوق تخصص گوارش اضافه كرد: افراد دریافت كننده آنتی اسید برای درمان زخم معده و زخم اثنی عشر و افرادی كه انواع جراحی معده و اثنی عشر دارند، ریسك بالاتری برای پیدایش اسهال دارند.
عزیزی افزود: علائم بیماری معمولاً در یك تا پنج روز از بین می‌رود و در هشت تا 15درصد از بیماران علائم بیشتر از یك هفته و 2 درصد بیشتر از یك ماه طول می‌كشد كه به صورت بی‌حالی، بی‌اشتهایی، درد شكمی و همراه آن شروع ناگهانی اسهال آبكی باشد و تب خفیف ممكن است روی دهد.
وی اضافه كرد: از آنجا كه علائم خود به خود محدود ‌شود، معمولاً درمان بدون اثبات علت بیماری بهبود پیدا می‌كند و اگر علائم شدید باشد یا مسمومیت بیشتر از 48 تا 72 ساعت طول بكشد باید كشت مدفوع و در موارد شدید مثل تب و اسهال خونی انجام شود.
این فوق تخصص گوارش گفت: درمان اسهال مسافرت شامل جایگزینی مایعات، آنتی بیوتیك و دارو كاهنده حركت روده است كه جایگزینی مایعات اساس درمان است و اكثر بیماران خود به خود بهبود یافته و علائم در طی سه تا پنج روز با جایگزینی مایعات از بین می‌رود.
عزیزی افزود: اسهال شدید با ORS درمان می‌شود و محلول مشابه با یك دوم قاشق چای‌خوری شكر و سودا در یك لیتر آب قابل تهیه است و دادن فقط مایعات خالص در اسهال حاد توصیه نمی‌شود.


پایگاه فرهنگی تفریحی ایران ناز