وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

چگونه پیرى را به عقب بیندازیم!!

چگونه پیرى را به عقب بیندازیم!!
اگر شما هم جزو آن دسته افرادى باشید كه خیلى به زیبایى خود اهمیت مى دهند، شاید تا به حال اقدام به تاتوى ابرو، تزریق براى از بین بردن چین و چروك هاى صورت و… كرده باشید. غافل از آنكه این زیبایى چه عوارضى دارد و ممكن است چه لطمات جبران ناپذیرى به پوست وارد كند.
«تاتو» كه این روزها روى صورت خیلى از زنان جایگزین ابروى طبیعى شده است در حالى كه عوارض خطرناكى چون سل، جذام، سفلیس، ایدز، هپاتیت نوعB و C دارد. البته این تنها عوارض عفونى این كار است. تاتو داراى عوارض حساسیتى چون اگزما، تورم وخارش مكرر، ایجاد «كلوئید» و بافت اضافه در ناحیه تزریق نیز هست كه در این صورت، بیمار باید تا آخر عمر پماد یا آمپول كورتون دار مصرف كند.
دكتر «حمیده مروج»، متخصص پوست و استادیار دانشگاه شهید بهشتى، در این باره مى گوید: با انجام تاتو ممكن است سلول هاى اطراف محل تزریق ملتهب و به صورت دانه هاى تسبیح برجسته و بنفش شوند. تكه بردارى این ضایعه براى تشخیص، موجب خوردن خط بخیه روى ابروى فرد و درنتیجه ایجاد شكل خیلى ناخوشایندى در صورت مى شود.
وى درباره مواد تشكیل دهنده تاتو مى گوید: تاتو در واقع تزریق موادرنگى به پوست است كه این مواد ممكن است جیوه، كربن، آهن، آلومینیوم و یا روى باشند. پوست از بیرون از سه لایه «لپیدرم»، «درم» و «چربى زیر جلدى» تشكیل شده و «شاخى» خارجى ترین لایه لپیدرم است كه دائماً تجدید و لایه جدیدى جایگزین آن مى شود. موادى چون حنا و رنگ مو نیز در واقع به این لایه رنگ مى دهند، به همین دلیل پس از چند هفته كاملاً از بین مى روند.
وى مى افزاید: درم لایه ماندگار پوست است. اگر مواد تاتو به این لایه تزریق شود، براى همیشه باقى مى ماند، ولى در صورتى كه به شاخى و لایه هاى سطحى اپیدرم زده شود، كم رنگ شده و به تدریج از بین مى رود.
وى یكى دیگر از عوارض تاتو را حساسیت پوست به مواد رنگى استفاده شده در آن عنوان مى كند و مى گوید: اگر این مواد از رنگ قرمز (تركیبات جیوه) یا رنگ زرد تشكیل شده باشد، وقتى فرددر معرض نور آفتاب قرار مى گیرد، دچار حساسیت مى شود. همچنین اگر در تاتو مواد داراى رنگ هاى مشابه پوست مثل آلومینیوم و روى به كار رفته باشد، ممكن است در ناحیه تزریق برجستگى به شكل دانه هاى تسبیح ایجاد كند.
مروج درباره امكان برداشتن تاتو پس از تزریق مى گوید: مى توان تاتو را جراحى كرد و برداشت، اما جاى آن مى ماند. اگر تاتو از ماده كربن تشكیل شده باشد، مى توان آن را به وسیله لیزر Q-Switch برداشت، ولى در صورتى كه داراى مواد رنگى، بخصوص قرمز، قهوه اى و زرد باشد، به علت تركیبات آهنى كه در این مواد وجود دارد امكان برداشتن آنها وجود ندارد و بعد از لیزر، ناحیه تزریق براى همیشه تیره مى ماند. از سوى دیگر ، متأسفانه خیلى از خانم ها وقتى از تاتویشان راضى نیستند، براى پاك كردن آن دوباره از تاتوى سفید استفاده مى كنند و با این كار به جاى زیباتر شدن، شكل ضایعه را ناخوشایندتر مى كنند.
وى با بیان اینكه تاتو معمولاً در مؤسسات زیبایى و آرایشگاه ها انجام مى شود، مى گوید: البته پزشكانى هم هستند كه این كار را مى كنند، اما به خاطر عوارضى كه دارد از سوى نظام پزشكى و انجمن پوست تأیید شده نیست.
وى بهترین كار براى ترمیم ابرو را استفاده از مداد آرایشى كه هیچ عارضه اى هم ندارد، عنوان مى كند و مى افزاید: ما كاشت مو را در ناحیه ابرو توصیه نمى كنیم. این روش تنها در مورد كسانى كه در اثر سوختگى یا زخم، ابرویشان را از دست داده اند، به كار مى رود و از نظر ظاهرى نیز زیبایى ندارد.
این استاد دانشگاه با بیان اینكه عوارض تاتو به هیچ عنوان قابل پیش بینى نیست، اضافه مى كند: نمى توان از قبل حدس زد كه فرد به این مواد حساسیت نشان مى دهد یا خیر. ما توصیه مى كنیم افراد این كار را انجام ندهند، زیرا این زیبایى ارزش لطمات جبران ناپذیر آن را ندارد.
فرار از نشانه هاى پیرى
ایجاد چین و چروك روى پوست، یكى از نگرانى هایى است كه همزمان با افزایش سن، معمولاً در زنان به وجود مى آید. امروزه روش هاى مختلفى براى از بین بردن چین و چروك ها استفاده مى شود، اما این روش ها و در واقع جوان ماندن نیز داراى عوارضى است كه به راحتى نمى توان از كنار آن گذشت.
دكتر مروج، درباره شیوه هاى رفع چین و چروك هاى صورت و عوارض آن مى گوید: تزریق ژل، یكى از این روش هاست كه براى از بین بردن چروك هاى بین لب و بینى استفاده مى شود. ژل ها یا موقتى هستند یا دائم. ژل هاى دائمى چون از مواد «پلیمر» یا پلاستیك تشكیل شده اند، توسط پوست جذب نمى شوند، براى همیشه در محل تزریق باقى مى مانند و در نتیجه بسیار مضر هستند.
اما ژل هاى موقتى كه «هیالونیك اسید» نام دارند، توسط پوست جذب مى شوند و اگر تأییدیه بهداشتى را داشته باشند، عارضه كمترى ایجاد مى كنند.
وى اضافه مى كند: از عوارض این روش مى توان به آلوده بودن سوزن اشاره كرد كه موجب ورود عفونت به پوست و بیرون آمدن چرك از محل تزریق مى شود. همچنین اگر ژل خوب تزریق نشود، ایجاد حساسیت مى كند و محل تزریق به صورت دانه هاى تسبیح برجسته مى شود. حتى برخى از ژل ها ممكن است پس از تزریق حركت كنند و در محل دیگرى از صورت قرار بگیرند.
وى با بیان اینكه روش دیگر، تزریق سم «بوتوكس» یا «بوتولینیوم» است كه براى رفع چروك هاى ناشى از حركات عضلانى پیشانى و اطراف چشم استفاده مى شود، مى گوید: ماندگارى این روش ? تا ? ماه است و داراى عوارضى چون افتادگى پلك، بالا رفتن بیش از حد ابرو، عدم قرینه دو طرف صورت و خمار شدن چشمهاست. البته این عوارض سه هفته تا سه ماه پس از تزریق كاملاً از بین مى روند.
مروج مى افزاید: استفاده از كرم هاى رتینول، ویتامین ث و aha در شب، یكى دیگر از این روشهاست كه البته تأثیر خیلى كمى دارند، بیشتر پیشگیرى مى كنند و معمولاً براى چروك هاى ناشى از تابش نور خورشید استفاده مى شوند. این كرم ها عارضه زیادى ندارندو تنها ممكن است باعث بروز واكنش هاى حساسیتى شوند.
وى ادامه مى دهد: روش دیگر، تزریق چربى است كه در آن از بدن خود فرد چربى را مى گیرند و در نواحى داراى چین و چروك تزریق مى كنند. این روش ماندگارى كمى دارد و داراى عوارضى چون درد، خونریزى و كبودى است كه البته زود از بین مى روند.
وى با اشاره به جراحى پلاستیك، به عنوان تنها شیوه طولانى مدت از بین بردن چین و چروك مى گوید: این روش در سنین بالاى ?? سال انجام مى شود و البته بعد از چند سال دوباره برمى گردد.
وى مى افزاید: بهترین شیوه رفع چین و چروك ها كه هیچ عارضه اى هم ندارد، تكثیر سلول هاى فیبروپلاست پوست است كه در آن پوست پشت گوش فرد را برمى دارند، سلول هاى فیبروپلاست آن را تكثیر و سپس به داخل چروك ها تزریق مى كنند. در این روش، فرد یك بانك سلولى دارد كه هرگاه داخل چین و چروك ها خالى شد، این سلول ها را دوباره درون آن تزریق كنند. البته استفاده از روش تكثیر سلول هاى فیبروپلاست هنوز در كشور ما رواج نیافته است.
استادیار دانشگاه شهید بهشتى، با اشاره به علت هاى ایجاد چین و چروك روى پوست، اضافه مى كند: بالا رفتن سن و از بین رفتن حالت ارتجاعى پوست، یكى از این علت هاست. عامل دیگر، تابش نور خورشید به پوست است. كسانى كه زیاد در معرض نور خورشید قرار مى گیرند، حالت ارتجاعى پوستشان سریع تر از بین مى رود و دچار چین و چروك هاى سنین جوانى مى شوند. علت دیگر حركت هاى عضلانى است، مثلاً فرد زیاد اخم مى كند، ابرو بالا مى اندازد و… وى درباره نحوه پیشگیرى از ایجاد چین و چروك روى پوست مى گوید: به هر حال با بالا رفتن سن حالت ارتجاعى پوست از بین مى رود. تنها مى توان با تغذیه مناسب، خوردن میوه و سبزیجات تازه، موادغذایى داراى ویتامن e,c,a و سلنیوم به عنوان آنتى اكسیدان، استفاده از كرم هاى مخصوص شب، پرهیز از قرار گرفتن در معرض نور خورشید، استفاده از ضدآفتاب و نداشتن استرس، پیرى پوست را به تأخیر انداخت .