وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

پرفروشترین فیلم‌های خارجی دهه اول قرن بیست و یکم

پرفروشترین فیلم‌های خارجی دهه اول قرن بیست و یکم
فیلم سینمایی "ببر خیزکرده، اژدهای پنهان" ساخته آنگ لی با 128 میلیون دلار پرفروشترین فیلم خارجی به نمایش درآمده در سینماهای آمریکا در نخستین دهه از هزاره سوم است.
به گزارش خبرنگار مهر، ایندی وایر اعلام کرد در آستانه ورود به سال 2010 و در شرایطی که دو فیلم اسپانیایی "آغوش‌های گسسته" ساخته پدرو آلمودوار و چینی "رد کلیف" به کارگردانی جان وو به تازگی در سینماهای آمریکا به نمایش عمومی درآمده‌اند، نگاهی به فهرست موفقترین فیلم‌های خارجی یک دهه اخیر در گیشه آمریکای شمالی خالی از لطف نیست.
در میان 10 فیلم برتر این فهرست شش فیلم از سینمای آسیا قرار دارد و در میان 30 فیلم اول، هفت فیلم متعلق به سینمای فرانسه، سه فیلم از سینمای اسپانیا و سه فیلم از سینمای آلمان است. این در حالی است که در دهه 1990 سینمای اروپا فاتح مطلق گیشه سینماهای آمریکا بود و ایتالیا با "زندگی زیبا است"، "پستچی" و "سینما پارادیزو" سهمی عمده در این موفقیت داشت.
اما در نخستین دهه از قرن بیست و یکم فیلم سینمایی "ببر خیزکرده، اژدهای پنهان" از تایوان با فروش رویایی 128 میلیون دلار در صدر پرفروشترین فیلم‌های خارجی به نمایش درآمده در سینماهای آمریکا ایستاده و فاصله آن تا فیلم بعدی حدود 70 میلیون دلار است. "قهرمان" ژانگ ییمو در این فهرست با 54 میلیون دلار فروش دوم است.
23 فیلم از 30 فیلم پرفروش خارجی یک دهه اخیر در آمریکا تولید سال‌های 2000 تا 2006 هستند و سال 2006 با داشتن هفت فیلم در این فهرست جایگاهی ویژه دارد. ضمن اینکه هنوز فیلمی از سال 2009 نتوانسته به فهرست پرفروشترین‌ها راه یابد و "کوکو پیش از شنل" از فرانسه امسال در آمریکا حدود پنج میلیون دلار فروخته است.
پدرو آلمودوار فیلمساز سرشناس اسپانیایی در این فهرست دو فیلم دارد؛ "بازگشت" محصول 2006 با 13 میلیون دلار و "با او حرف بزن" محصول 2002 با 9 میلیون دلار. استودیو سونی با هفت فیلم و میرامکس با پنج فیلم در فهرست فیلم‌های پرفروش خارجی در صدر هستند. 20 فیلم پرفروش خارجی در سینماهای آمریکا در 10 سال اخیر عبارتند از:
"ببر خیزکرده، اژدهای پنهان" 128 میلیون دلار، "قهرمان" 54 میلیون دلار، "هزارتوی پن" 38 میلیون دلار، "آملی" 33 میلیون دلار، "بی‌باک جت لی" 25 میلیون دلار، "بازی کنگ فو" 17 میلیون دلار، "خاطرات موتورسیکلت" 17 میلیون دلار، "میمون آهنی" 15 میلیون دلار، "عروسی موسمی" 14 میلیون دلار، "و مادر تو نیز" 14 میلیون دلار.
"بازگشت" 13 میلیون دلار، "نگهبان" 12 میلیون دلار، "زندگی دیگران" 11 میلیون دلار، "برادری گرگ" 11 میلیون دلار، "خانه خنجرهای پرنده" 11 میلیون دلار، "زندگی به رنگ صورتی" 10 میلیون دلار، "با او حرف بزن" 9 میلیون دلار، "شهر خدا" هشت میلیون دلار، "یتیمخانه" هفت میلیون دلار و "جالباسی" هفت میلیون دلار.