وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

آشنایی با آمالگام، ماده پرکننده نقره‌ای‌رنگ دندان

آشنایی با آمالگام، ماده پرکننده نقره‌ای‌رنگ دندان
آمالگام، ماده پركننده ایده‌آلی در دندانپزشكی است؛ چون علاوه برارزان و بادوام بودن، سازگاری مناسبی با بافت‌های دهان و دندان دارد. آمالگام یكی از پرمصرف‌ترین مواد پركننده در دندانپزشكی ترمیمی است؛ آلیاژی از جیوه و چند فلز دیگر مانند نقره، قلع، مس و روی. اگر می‌خواهید با آمالگام بیشتر آشنا شوید، با ما همراه شوید.

آمالگام از نظر رنگ با دندان‌های طبیعی اخلاف زیادی دارد و بدتر از آن بعد از قرار گرفتن در محیط دهان به تدریج ممكن است رنگش تیره‌تر هم بشود. بنابراین استفاده از آن برای پركردن دندان‌های پیشین كه هنگام صحبت كردن دیده می‌شوند، مناسب نیست. اما برعكس به دلیل استحكام خوبی كه دارد، می‌توان از آن برای پركردن دندان‌های آسیاب بزرك و كوچك كه فشار جویدن را تحمل می‌كنند، استفاده کرد. گاهی هم از آمالگام برای ترمیم سطوح نامرئی دندان‌های جلو استفاده می‌شود به شرط اینكه پوسیدگی خیلی كوچك باشد و مقدار كمی از آمالگام برای ترمیم دندان كافی باشد چون اگر مقدار زیادی آمالگام در سطح پشتی دندان‌های جلویی استفاده شود، سیاهی آن از روی دندان به چشم می‌خورد و منظره چندان زیبایی نمی‌باشد.

پوسیدگی حاشیه‌ای

اگر از دوستان و افراد خانواده‌تان سوال كنید می‌بینید كه اكثر آنها حداقل یكی از دندان‌هایشان با آمالگام این ماده سیاه، پر شده است. به راستی چرا آمالگام بیش از سایر مواد پركننده در دندانپزشكی ترمیمی به كار گرفته می‌شود؟ یكی از دلایل آن این است كه آمالگام تطابق نسبتا خوبی با دیواره‌های حفره دندان پس از برداشتن پوسیدگی، برقرار می‌كند بنابراین بزاق و میكروب‌های پوسیدگی‌زا نمی‌توانند از حاشیه پركردگی آمالگام دوباره وارد دندان شوند و بار دیگر دندان را پوسیده كنند. نمك‌هایی فلزی حاصل از واكنش آمالگام و بزاق، فاصله بین دندان و آمالگام درون حفره را پر كرده و دیگر جایی برای نفوذ میكروب‌ها و پوسیدگی ثانویه دندان باقی نمی‌ماند. به زبان ساده‌تر دندان‌هایی كه با آمالگام در مقایسه با مواد پر كننده همرنگ دندان، پر می‌شوند در آینده كمتر در حادثه پركردگی، دچار پوسیدگی می‌شوند.

آمالگام چگونه دندان را ترمیم می‌كند؟

وقتی كه آمالگام به تازگی با جیوه مایع مخلوط می‌شود،‌ خاصیت شكل‌پذیری دارد. بنابراین می‌توان آن را به آسانی درون حفره آماده شده دندان كه تمام پوسیدگی‌های آن خارج شده است، فشرده كرد. پس از اینكه دندانپزشك با آمالگام حفره دندان شما را پر كرد، با وسایل مخصوصی به آن شكل می‌دهد و شیارها و برجستگی‌هایی یك دندان طبیعی را روی آن به وجود می‌آورد. سپس آن را با قلمهای مخصوصی براق می‌كند. فراموش نكنید یك هفته پس از ترمیم دندانتان با آمالگام برای پرداخت نهایی پركرد‌گی دندانتان به دندانپزشك مراجعه كنید.

خوبی و بدی آمالگام

ترمیم دندان با آمالگام بسیار آسان است و تكنیك خیلی پیچیده‌ای ندارد. با آمالگام به راحتی می‌توان شكل طبیعی دندان را بازسازی كرد. همچنین ترمیم‌های آمالگام فشارهای جویدن را تحمل می‌كنند و مقاومت‌ كافی در برابر شكستن دارند. معمولا یك ترمیم آمالگام مناسب، سال‌ها به شما سرویس می‌دهد. عیب اساسی آمالگام این است كه به ساختمان دندان باند نمی‌شود برعكس مواد ترمیمی همرنگ دندان كه با مولكول‌های مینا و عاج باند می‌شوند. رنگ تیره آمالگام هم، چندان زیبا نیست به همین دلیل، این ماده نقره‌ای، در برخی كشورهای اروپایی، از رده خارج شده است.

آمالگام؛ عصای دست دندانپزشكان

آمالگام، ماده ترمیمی مناسبی برای بیشتر دندان‌ها است و حتی در شرایطی بهترین ماده پركننده ارزان است. بیایید با هم به قلمرو فرمانروایی این آلیاژ نقره‌ای نگاهی بیندازیم:• سن: دندانپزشكان از آمالگام برای ترمیم دندان‌های همه افراد، پیر و جوان استفاده می‌كنند. این پركننده نقره‌ای را می‌توان برای ترمیم دندان‌های شیری كودكان و دندان‌های دائمی بزرگسالان در تمام سنین استفاده كرد.• ترمیم پوسیدگی‌های كوچك تا متوسط: اگر پوسیدگی دندان ‌شما، اندازه‌اش كوچك تا متوسط است، آمالگام ماده ترمیمی مناسبی برای پركردن دندانتان پس از برداشتن پوسیدگی است.• دندان‌های عقبی: دندان‌های آسیابی بزرگ و كوچك، دندان‌هایی هستند كه فشار ناشی از جویدن غذاها را تحمل می‌كنند، بنابراین در صورت پوسیده شدن، باید با مواد محكمی، ترمیم شوند، آمالگام نیروهای ناشی از جویدن را به راحتی تحمل می‌كند و ترمیم مناسبی برای دندان‌های عقبی است.• بهداشت دهانی ضعیف: اگر شما فقط گاه‌گاهی به سراغ مسواك و خمیر دندان می‌روید و بهداشت دهان و دندان‌هایتان را رعایت نمی‌كنید، آمالگام مناسب‌ترین ماده برای ترمیم دندان‌های شماست.• قیمت و هزینه: آمالگام ماده پركننده ارزانی است و هزینه ترمیم دندان با آمالگام، كمتر از ترمیم دندان با مواد همرنگ دندان و روكش است.

آمالگام برای چه كسانی‌ ممنوع‌ است؟

گرچه آمالگام تقریبا برای ترمیم دندان‌های بسیاری از افراد مناسب است ولی این به آن معنی نیست كه همه افراد می‌توانن از آن استفاده كنند. آمالگام نیز مانند هر داروی دیگری برای بعضی افراد منع مصرف دارد:• ‌پوسیدگی‌های بزرگ: اگر بخش وسیعی از ساختمان دندان شما به دلیل پوسیدگی، تخریب شده است، آمالگام ترمیم مناسبی برای آن نیست. این دندان‌ها بهتر است روكش شوند.• حساسیت به آمالگام: بعضی افراد به جیوه آمالگام و یا سایر فلزات موجود در آن آلرژی و یا حساسیت دارند. این افراد نباید از آمالگام در ترمیم دندان‌شان استفاده كنند.