وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

خرید فرش دستباف کدام شهر بهتر است؟

خرید فرش دستباف کدام شهر بهتر است؟

خرید فرش دستباف کدام شهر بهتر است؟

 

همان‌طور که می‌دانید فرش‌های دستباف ایرانی از گذشته تاکنون شهرت و جایگاه ویژه‌ای در ایران و جهان دارند و نمادی از هنر اصیل ایرانی در دنیا قلمداد می‌شوند.

 

تمامی علاقه‌مندان به فرش‌های دستباف و کلکسیون داران دنیا بر این باورند که برترین فرش‌ها و قالی‌های دستباف جهان متعلق به ایران است.

 

حدود یک سوم فرش‌های دستباف دنیا در ایران بافته می‌شوند، اما به نظرتان فرش‌های کدام شهر از هر نظر بهترین هستند؟

 

این سؤالی است که می‌خواهیم در مطلب پیش رو به آن پاسخ دهیم. اگر شما هم از علاقه‌مندان به فرش‌های دستباف ایرانی هستید و قصد خرید یکی از آنها را دارید، پیشنهاد می‌کنیم ادامه این مقاله را از دست ندهید.

 

در این مطلب می‌خواهیم شهرهایی را به شما معرفی کنیم که دستبافته‌هایی استثنایی تولید می‌کنند.

 

خرید فرش دستباف کدام شهر بهتر است؟

 

7 ویژگی ممتاز فرش دستباف ایرانی

فرش دستباف همان طور که از نامش پیداست تماما هنر دست و حاصل تلاش بانوان و مردان هنرمند ایرانی است. این فرش‌ها با پشم، پنبه یا ابریشم خالص بافته می‌شوند و الیاف آن‌ها با مواد طبیعی رنگرزی می‌شود.

 

تنوع در نقشه و طرح‌ها و ظرافت بافت فرش‌های دستباف یکی از دلائل اصلی محبوبیت جهانی این آثار نفیس است، اما دلایل دیگری هم وجود دارد؛ از جمله:

 

1. زیبایی، منحصر به فرد و چشم نواز بودن طرح و نقش فرش‌های دستباف

2. امکان هماهنگی با سبک‌های مختلف دکوراسیون خانه‌های مدرن و سنتی

3. ارزش مالی بالا که با افزایش طول عمر فرش بیشتر هم می‌شود

4. امکان استفاده مداوم به ‌دلیل بافت نرم و انعطاف پذیر فرش

5. ارزش بسیار بالای هنری که با گذر زمان ارتقا پیدا می‌کند

6. دوام و ماندگاری بسیار بالا و امکان ترمیم یا رفوی فرش

7. استفاده از الیاف طبیعی در بافت فرش

 

کدام شهرها فرش دستباف تولید می‌کنند؟

فرش دستباف در اغلب شهر و روستاهای کشور تولید می‌شود، ولی قالی‌بافان شهرهای قم، تبریز، خراسان، زنجان، مراغه، نائین، همدان، کاشان، نهاوند، اصفهان و اردکان سال‌ها است که به‌ صورت حرفه‌ای در این زمینه فعالیت می‌کنند و تولیدات آنها شهرت جهانی پیدا کرده است.

 

در بخش بعدی می‌خواهیم به این موضوع بپردازیم که فرش‌های دستباف کدام شهر برای خرید بیشتر پیشنهاد می‌شوند.

 

خرید فرش دستباف کدام شهر بهتر است؟

 

بهترین فرش دستباف مال کدام شهر است؟

اینکه بگوییم فرش دستباف کدام شهر بهتر است، شاید قضاوت چندان درستی نباشد. چون تولیدات هر شهر زیبایی و کیفیت خاص خود را دارد و به سختی می‌شود گفت کدامیک بهتر است.

 

ولی اگر هدف شما از خرید فرش دستباف انتخاب فرشی است که از هر نظر استثنائی باشد، توصیه می‌کنیم فرش‌های شهرهایی که در ادامه معرفی می‌کنیم، حتماً ببینید!

 

● فرش دستباف قم

بافندگان قمی استاد تولید فرش‌های ابریشم هستند. این فرش‌ها به قدری زیبا، خوش رنگ و چشم نواز هستند که محال است عاشق آنها نشوید.

 

فرش‌های دستباف قم از ابریشم 100 درصد خالص بافته می‌شوند و بیشتر جنبه تزئینی دارند. یعنی ارزش اقتصادی بالا و ظرافت بافت این فرش‌ها اجازه نمی‌دهد که از آنها به‌ صورت روزمره و برای قرار گرفتن زیر پا استفاده شوند.

 

● فرش دستباف تبریز

تبریز مهد تولید فرش‌های دستباف پشمی خوش رنگ و لعاب است. شاید باورتان نشود، ولی قدمت قالی‌بافی در این استان به چند صد سال قبل باز می‌گردد.

 

طرح‌های سالاری، خطیبی، هریس، تقی زاده و گنبد از پرفروش‌ترین طرح‌های فرش دستباف تبریز هستند که در بافت بعضی از آنها حدود ۷۲ رنگ و در بعضی حدود ۲۵ رنگ به کار برده شده است.

 

● فرش‌های دستباف عشایری (خراسان، نهاوند و همدان)

فرش‌های عشایری در زیبایی نقش و نگار بدون اغراق، بی همتا هستند. خراسان، همدان و نهاوند قطب تولید این فرش‌ها محسوب می‌شوند.

 

در ساختار نقوش اصیل این فرش‌ها هیچ الگویی نبوده که به ‌عنوان نقشه از آن استفاده شود، به همین دلیل بافندگان این فرش‌ها دقیقاً مانند یک نقاش، نقوش را به ‌صورت ذهنی به وجود می‌آورند و همین اصلی‌ترین دلیل منحصر به فرد بودن طرح فرش‌های عشایری است.

 

● فرش ابریشم مراغه

بعد از استان قم، شهر مراغه دومین قطب تولید فرش‌های دستباف نفیس از جنس ابریشم است. فرش‌های ابریشم مراغه از ابریشم 100% خالص بافته می‌شوند و پرزهای ظریف آنها بسیار شفاف و درخشنده است.

 

بافت این فرش‌ها ظریف و طرح و نقش آنها الهام گرفته از داستان‌های اساطیری و طبیعت است. کیفیت مواد اولیه و بافت فرش‌های دستباف مراغه تفاوت آن‌چنانی با فرش‌های قم ندارد.

 

● قالی‌های دستباف زنجان

فرش‌های زنجان از بافت بسیار عالی و دقیقی برخوردار هستند. طرح این فرش‌ها ظریف و بسیار خوش نقشه و زیبا هستند.

 

تولیدات این شهر هم شامل فرش‌های دستباف ابریشمی است، هم شامل فرش‌های دستباف پشم و پنبه‌ای. در رنگرزی الیاف این فرش‌ها از رنگ‌های طبیعی استفاده شده است.

 

● قالی‌های دستباف ترکمن

اگر از علاقه‌مندان به نقش و نگارهای الهام گرفته از طبیعت، رنگ‌های شاد و طرح‌های انتزاعی هستید، باید حتماً از فرش‌های دستباف ترکمن هم دیدن کنید.

 

این فرش‌ها اغلب با رنگ اصلی سبز، قرمز لاکی و استخوانی بافته می‌شوند و با دکور مدرن خانه‌های کوچک و آپارتمانی امروزی به‌ راحتی هماهنگ می‌شوند.

 

● فرش‌های بافت کاشان

شهر کاشان نیز یکی از تولید کنندگان فرش‌های دستباف زیبا و خوش نقشه است که بخش اعظم تولیدات خود را به کشورهای همسایه صادر می‌کند.

 

نقش لچک و ترنج از پرطرفدارترین طرح‌های فرش دستباف کاشان است که احتمالا نمونه آن را بارها دیده باشید.

 

خرید فرش دستباف کدام شهر بهتر است؟

 

چگونه انواع فرش دستباف ایرانی را تشخیص دهیم؟

همان طور که پیش‌تر گفتیم، فرش‌های دستباف ایرانی همگی زیبا و چشم نواز هستند، ولی در برخی ویژگی‌ها با هم تفاوت دارند و همین تفاوت‌ها است که باعث تفکیک تولیدات شهرهای مختلف و برجسته‌تر شدن فرش‌های چند شهر خاص شده است.

 

برای تشخیص فرش‌ها باید به این ویژگی‌ها دقت کنید:

 

● تولیدات هر شهر از نظر نقشه، سبک طراحی و حتی جنس الیاف با هم تفاوت دارند

● نام نقشه یا به ‌اصطلاح طرح فرش‌ها متفاوت است و معمولاً شناسایی این موضوع نیاز به تخصص دارد

● فرش‌های دستباف پشمی معمولاً ضخیم‌تر و سنگین‌تر از فرش‌های ابریشمی هستند. فرش‌های ابریشمی ظریف، ریز بافت و سبک هستند.

● قیمت فرش‌های دستباف ابریشم اصل در مقایسه با سایر فرش‌های دستباف گران‌تر است.

 

بهترین فروشگاه آنلاین فرش دستباف

امیدواریم مطالعه این مطلب و آشنایی با بهترین شهرهای تولید کننده انواع فرش دستباف، انگیزه شما را برای خرید این اثر هنری زیبا و بی همتا دوچندان کند. احتمالاً می‌دانید که فرش‌های دستباف اصل را نمی‌توان از هر فروشگاهی تهیه کرد.

 

برای خرید دست‌بافته‌های اصیل حتماً باید به سراغ فروشنده‌ای بروید که این اثر نفیس را با تضمین اصالت کالا به مشتریان ارائه می‌کند. در این مورد پیشنهاد ما خرید اینترنتی فرش از فروشگاه آنلاین فرش آریاس است.

 

آریاس مجموعه‌ای متنوع از تابلو فرش‌های نفیس دستباف، فرش‌های دستباف تبریز، خراسان، همدان، فرش‌های دستباف عشایری و فرش‌های تمام ابریشم بافت قم، مراغه و زنجان است. با مراجعه به نشانی arias.ir می‌توانید از این مجموعه زیبا دیدن کنید.