وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

چه نوع پوستی دارید و روشهای مراقبت از پوست

چه نوع پوستی دارید و روشهای مراقبت از پوست
پوست و ریز و درشت‌های روی آن همیشه برای ما مهم بوده است، دغدغه‌ای که گاهی تا ساعت‌ها ذهنمان را به خود مشغول می‌ کند. این که چطور این پوست پرچین و جوش را به آینه تبدیل کنیم. جلوی آینه ایستادی، جوش بزرگی روی دماغت توی ذوق می ‌زند، بقیه ی جاها هم دست کمی از آن ندارد، پر از چروک، پر از دانه‌های سیاهی که… بیچاره آن کسی که این صورت قرار است آینه‌اش باشد!
“پوستش مثل آینه است”،‌ این روزها شده است یک آرزو، دود و دمی که به ریه‌هایمان رحم نمی ‌کنند، مطمئنا با ظاهری‌ترین عضو ما یعنی پوست هم مهربان نیستند. علاوه بر آن بعضی وقت‌ها یادمان می‌ رود که همانطوری که قلب و ریه، کلیه ‌مان ممکن است مریض شود، پوست بدنمان هم از آسیب دور نیست. اگر تا حالا یادتان رفته بود که این جدار رویی را جدی بگیرید، حالا وقتش است که تغییر عقیده بدهید.

از پوست کرگدن تا برگ گل :
صیغه ی تنوع، شامل پوست هم شده، پوست‌ها هم یک جور نیستند. البته اینجا دیگر این تنوع ربطی به انتخاب شما ندارد، چون قبلاً جنسِ چه خوب چه بد، نصیبتان شده و چاره‌ای ندارید، مگر این که با آن کنار بیایید.

پوست خشک : به طور معمول مقداری از آب بدن از طریق پوست تبخیر می‌ شود. حالا اگر سرعت تبخیر آب در پوست بیشتر از حد طبیعی باشد و پوست نتواند آب بدن را به مدت طولانی در خود نگه دارد، به علت کمبود آب و چربی در سطح پوست، پوست خشک می ‌شود.

 
این نوع پوست، خشک، زبر و نسبتاً خشن است و نرمی و لطافت لازم را ندارد و منافذ پوست بسیار کوچک است. این نوع پوست، مستعد چین و چروک است. خیلی‌ها به طور ژنتیکی پوست خشک دارند. ولی ممکن است در اثر بادهای خشک، تابش مداوم آفتاب و… نیز پوست خشک شود. در زمستان این نوع پوست، خشک‌تر می ‌شود و خارش پیدا می ‌کند.

پوست چرب : افرادی که این نوع پوست را دارند، غدد چربی‌شان بیش از حد فعال است. البته داشتن پوست چرب به دلایلی خوب هم هست، چرا که باعث حفظ رطوبت پوست و صاف‌تر به نظر رسیدن آن می ‌شود، ولی یک مشکل خیلی بد هم دارد و آن جوش است.

 
حداکثر ترشح چربی پوست، در سنین ۱۶ تا ۵۰ سالگی است. منافذ پوست در این نوع اغلب بزرگ است. پوست براق است و زیاد جوش می ‌زند. (چون گرد و غبار و آْلودگی راحت‌تر از طریق این منافذ بزرگ به پوست نفوذ می‌ کند)

پوست مختلط : این نوع پوست مخلوطی از دو نوع قبلی است. قسمت‌های مرکزی صورت (بینی، پیشانی و چانه) چرب و قسمت‌های محیطی (اطراف پیشانی، دور چشم‌ها و گونه‌ها) خشک است.

 
این مورد برای اکثر ما صدق می ‌کند، چرا که غدد چربی قسمت‌های مرکزی بیشتر فعال‌اند و فقط وقتی غیرطبیعی می ‌شود که قسمت‌های مرکزی جوش بزنند (زیاد چرب شوند) یا قسمت‌های محیطی پوسته پوسته شوند. برای این نوع پوست بهتر است برای قسمت‌های چرب، فرآورده‌های مخصوص پوست چرب و برای قسمت‌های خشک، فرآورده‌های مخصوص آن را استفاده کنید.

پوست معمولی :
این نوع پوست نه چرب است و نه خشک. بیشتر در سنین بلوغ دیده می‌ شود. منافذ پوست قابل رؤیت، اما طبیعی‌اند و به ندرت جوش می ‌زند.

پوست حساس : خیلی راحت تحریک می‌ شود و خارش، سوزش، قرمزی و ساییدگی پیدا می ‌کند.

برای اینکه بدانید چه نوع پوستی دارید لازم است به نکات زیر توجه کنید :

– حداقل ۴ ساعت بعد از شست و شوی پوست خود، یک تکه کاغذ را بر روی پوست پیشانی، گونه و چانه ی خود بکشید.

– اگر روی کاغذ لکه‌های روغنی بزرگی دیدید، پوست شما چرب است.

– اگر لکه‌ها کم بودند، پوست شما معمولی است.

– اگر کاغذ به سختی روی پوست شما حرکت کرد و هیچ گونه لکه ی چربی‌ای روی آن نبود، پوست شما خشک است.

– پوست مختلط را هم که خودتان می ‌توانید حدس بزنید، وقتی روی بینی و چانه می ‌کشید چرب است، ولی روی گونه‌ها هیچ اثری از چربی نیست.

خانم‌های محترم! حتماً خودتان می ‌دانید که نباید هیچ نوعی از کرم یا لوازم آرایشی روی پوستتان باقی بماند! کارهایی که باید انجام دهید :

– نوشیدن آب زیاد یکی از بهترین راه‌های دفع سموم بدن و سالم نگه داشتن پوست است، پس حداقل روزی ۶ تا ۱۰ لیوان آب بنوشید.

– رژیم غذایی مناسب باعث حفظ سلامت پوستتان می ‌شود. میوه و سبزیجات را فراموش نکنید.

– سیگار نکشید، چرا که با از بین بردن ویتامین C بدن، سبب تخریب پوست می‌ شود.

– با ورزش پوستتان را شاداب و با طراوت کنید، چون در هنگام ورزش، جریان خون به سمت پوست افزایش یافته و اکسیژن و مواد مغذی بیشتری به پوست می ‌رسد.

– استرس و اضطراب نداشته باشید (بله، کار سختی است ولی سعی‌تان را بکنید)، چون در اثر استرس، اختلال هورمونی باعث صدمه به پوستتان می‌ شود.

– خواب کافی باعث استراحت و بازسازی پوستتان می ‌شود. ۶ تا ۸ ساعت خواب را در شبانه ‌روز فراموش نکنید.

– استفاده از کرم‌های ضد آفتاب با تنظیم رنگ‌دانه‌های پوستی و جلوگیری از تابش مستقیم اشعه ی فرابنفش خورشید به پوست، باعث جلوگیری از کدورت، تیرگی و پیری زودرس پوست می ‌شود.

– حتما از لوازم بهداشتی و آرایشی استاندارد استفاده کنید، یادتان نرود حتماً آرایش صورت را پاک کنید، بعد بخوابید. (راستی به تاریخ انقضای مواد آرایشی، بهداشتی هم توجه کنید.)

– پرهیز از هوای آلوده! استفاده از عینک آفتابی و کرم ضد آفتاب، بهترین راه‌ جلوگیری از ایجاد چین و چروک دور چشم هستند.

– مصرف کرم‌های مرطوب‌کننده به ویژه بعد از حمام یا شست‌و‌شوی پوست با آب و صابون، برای حفظ شادابی پوست بسیار مفید است.

– خستگی و کار زیاد، به علاوه استفاده ی خودسرانه و نابه‌‌جای برخی داروها، موجب آسیب پوست و بروز چروک و پیری زودرس می ‌شود.

– شست‌وشو با آب و صابون مفید است، اما این کار را زیاد انجام ندهید. اگر به خاطر مسائل شغلی مجبورید که این کار را انجام دهید، از صابون‌های با PH خنثی استفاده کنید.

– سعی کنید پوستتان خشک نماند، چون به محرک‌های خارجی حساس می ‌شود.

روانشناسی آنلاین ، خدمات مشاوره

روانشناسی آنلاین ، خدمات مشاوره