وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

سی.تی.اسکن برای بدن ضرر دارد؟

سی.تی.اسکن برای بدن ضرر دارد؟
با فراگیر شدن سی.تی.اسکن در تشخیص‌های پزشکی، گمانه‌زنی‌ها در مورد خطرآفرین بودن این روش بالا گرفته است.

محققان هم تلاش می‌کنند شدت اشعه‌ای را که در سی.تی.اسکن به بدن می‌رسد، تا حد مجاز کاهش دهند.
به گزارش «خبر آنلاین»، تصویربرداری رایانه‌ای یا همان سی.تی.اسکن، به سرعت به یکی از مهم‌ترین ابزراهای تشخیص در علم پزشکی تبدیل شد. اما حتما شما هم شایعات و خبرهای زیادی در مورد خطرساز بودن این روش تصویربرداری فراگیر شنیده‌اید.

بر اساس گزارش تکنولوژی‌ریویو، آمار و ارقام نشان می‌دهند که تنها در سال 2007/ 1386 در آمریکا بیش از 7 میلیون تصویربرداری سی.تی.اسکن انجام شده است. دو سال بعد یک مطالعه جامع پزشکی نشان داد که این 7 میلیون تصویربرداری سی.تی.اسکن می‌تواند به حدود 29،000 مورد سرطان ختم شده باشد.
 
البته همه این ارقام، آماری هستند و هیچ شاهدی هنوز وجود ندارد که نشان دهد به طور قطع سی.تی.اسکن منجر به سرطان می‌شود. در حقیقت متخصصین می‌گویند دوز پرتوی که در یک تصویربرداری سی.تی.اسکن به بدن می‌خورد، به همان اندازه‌ای است که همه ما هر سال از پرتو زمینه‌ای جهان دریافت می‌کنیم.

با این وجود، محققین به دنبال روشی می‌گردند که میزان پرتوی که از دستگاه در حین تصویربرداری به بدن فرد می‌رسد را کاهش دهند. یکی از  دلایل این تصمیم، ‌رایج و فراگیر شدن تصویربرداری سی.تی.اسکن است. همچنین برخی بیماران، از جمله کسانی که آسیب‌ یا ضربه نخاعی یا سری دیده‌اند، برای تشخیص، اغلب نیاز به چندین تصویربرداری دارند.

یکی از آخرین روش‌های مطرح شده توسط محققین موسسه هلث‌کر واقع در جزایر وست‌ایندیز،‌ در نهایت پرتوی که از دستگاه به بدن می‌رسد را تا یک هشتم کاهش می‌دهد، بدون این که وضوح تصویر کم شود. البته به گفته این محققین، بسته به مورد ممکن است این میزان پرتو بالا یا پایین برود.