وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

10 درس مهم تجارت الكترونیكی ( e-commerce )

10 درس مهم تجارت الكترونیكی ( e-commerce )
از زمان شروع كار با اینترنت و تجارت الكترونیك، نكات و درس های زیادی یاد گرفته ام كه دوست دارم برخی از مهم ترین آنها را با شما به اشتراك بگذارم.
درس اول
یكی از كارهایی كه باید اولویت بالایی برای شما داشته باشد، جمع آوری آدرس پست الكترونیك بازدید كنندگان سایت شماست. از زمان شروع سایت، به جمع آوری آدرس ها بپردازید. تهیه یك لیست از مشتریان بالقوه خدمات شما، یك باید است.
هرچند ارائه یك خبرنامه الكترونیك بسیار عالی است ولی خیلی ضروری نیست. شما می توانید به لیست خود، تغییرات سایت، محصولات جدید یا هر چیز دیگری كه دوست دارید ارسال كنید.
توجه داشته باشید كه تا زمانی كه لیست شما كوچك است، می توانید آن را توسط نرم افزار پست الكترونیك موجود در رایانه خود پیش ببرید ولی وقتی لیست شما بزرگ شود، مثلاً از 100 آدرس بیشتر شود، دیگر باید به دنبال ابزارهای مخصوص مدیریت لیست باشید و یا از سایت های مخصوص این كار استفاده كنید. هرچند شخصاً تمایلی به نام بردن از سایت خاصی برای این كار ندارم، ولی چون خدمات سایت www.ymlp.com كمك بزرگی در این زمینه برای من بوده، همیشه آن را به دیگران پیشنهاد می كنم. سایت یاهو هم خدمات مناسبی در این زمینه ارائه می كند.
درس دوم
سایت شما ممكن است باعث پیروزی یا شكست شما شود. یك سایت با ظاهر حرفه ای نقش اساسی در موفقیت شما دارد. اگر در طراحی یك سایت حرفه ای چندان مهارت ندارید، حتماً یك نفر حرفه ای برای این كار استخدام كنید. توجه داشته باشید كه یك سایت حرفه ای به معنی یك سایت با امكانات گرافیكی بالا و بخش های متحرك و یا حتی بخش های Flash نیست.
 
سایت حرفه ای در نگاه اول ممكن است خیلی هم ساده به نظر آید ولی ساختار مناسب، راحتی حركت در سایت، دسترسی سریع به اطلاعات، سرعت بالا آمدن مناسب (مخصوصاً با خطوط نه چندان مناسب ما)، وجود خدمات مناسب، خدمات پشتیبانی مناسب، پشتیبانی مناسب از زبان های مختلف و پارامترهای متعدد دیگری در حرفه ای شدن سایت شما مؤثر هستند. وجود یك مشاور در این زمینه در كنار شما، خیلی به شما كمك می كند.
درس سوم
اگر می خواهید پول زیادی به دست آورید، باید یك بازار خاص را انتخاب كنید كه نیاز وی‍ژه ای از مشتری را پاسخ دهد. مردم محصولات و خدماتی كه نیاز شخصی آنها را پاسخ دهند خیلی دوست دارند. اگر شما نفر اول در برآوردن این نیاز باشید، برنده هستید. سعی نكنید در سایت خود همه جور خدمات یا محصولات را ارائه كنید. مثلاً برای خرید كتاب، یك سایت فرهنگی كه روی فروش كتاب متمركز است را انتخاب می كنید و یا یك سایت كه از فروش گل تا اسباب بازی گرفته تا فروش لوازم منزل و شكلات و كتاب، حتی آمازون كه همه چیز می فروشد، هنوز به عنوان یك كتاب فروشی شناخته می شود تا یك اسباب بازی فروشی.
درس چهارم
ایجاد ترافیك بالا برای سایت شما نیاز به صرف وقت و هزینه دارد. كلید ایجاد ترافیك بالا برای سایت شما، برقراری هر چه بیشتر ارتباط از سایر سایت ها به سایت شما است. هر چند لیست شدن در موتورهای جستجو اولین قدم شما باید باشد ولی نباید به آن اكتفا كنید. دو روش خوب برای ایجاد ترافیك به سایت شما عبارت است از:
_ برنامه همكاری فروش (Affiliate program)، چنین برنامه ای به برقراری صدها و حتی هزاران ارتباط از سایر سایت ها به سایت شما كمك می كند. موضوع از این قرار است كه شما برنامه ای طراحی می كنید كه هر كس خدمات و محصولات شما را از طریق سایت خود بفروشد،‌ درصدی از فروش به او تعلق می گیرد. حتی برخی برنامه ها در جلب مشتری، حتی اگر فروشی هم صورت نگیرد، پول می دهند.
_ ارائه خدمات و محصولات رایگان؛ ارائه چنین امكانات رایگانی به جذب ترافیك زیاد به سایت شما كمك خوبی می كند، مثلاً ارائه مقالات رایگان كه دیگران بتوانند در سایت خود از آن استفاده كنند و به سایت شما ارتباط دهند. كتاب های الكترونیك رایگان، نرم افزار، فایل های صوتی كه بتوانند در Flash از آنها استفاده كنند، ملودی های طراحی شده برای گوشی های موبایل و خیلی چیزهای جذاب دیگر.
درس پنجم
فروش محصولات و خدمات خودتان خیلی از فروش برای بقیه سودآورتر است. برخی از برترین اقلام قابل فروش در اینترنت عبارتند از:
_ نرم افزار
_ اطلاعات
_ سایت های اختصاصی
_ خدمات اینترنت
درس ششم
معمولاً مردم دوست ندارند در معرض فروش قرار گیرند و در مقابل آن مقاومت می كنند.
شما خیلی موفق تر خواهید بود اگر در جهت ارائه كمك به مشتریان خود حركت كنید. این كار با نوشتن مقالات مفید، دوره های آموزشی و یا حتی با حضور فعال در اتاق های گفت و گوی مناسب با خدمات شما حاصل می شود. اعتماد، حرف اول را در تجارت اینترنتی می زند. شما باید در میان مخاطبین خود اعتبار كسب كنید. اگر مشتری احساس كند كه شما قبل از فكر كردن به فروش به او و به دست آوردن پول، می خواهید مشكل او را شناسایی كنید و به او در رفع نیازش كمك كنید، خیلی راحت تر به شما اعتماد می كند.
درس هفتم
خودكار كردن كارها، وقت با ارزش شما را حفظ می كند. هر چند در تجارت، خیلی كارها را باید شخصاً انجام دهید و درگیر آنها شوید، خیلی كارها را می توان خودكار كرد، مثل؛
_ مدیریت لیست آدرس ها
_ پیگیری ها با مشتری
_ پیام های خوش آمدگویی
_ پیغام های تشكر
_ پیگیری سفارش ها
_ تأیید سفارش ها
این كار با استفاده از سیستم های پاسخ گویی خودكار، كدها و برنامه های نرم افزاری قابل حصول است.
درس هشتم
سازمان مناسب كار، یك دلیل اصلی موفقیت تجارت شما است.
_ یك برنامه كاری زمان بندی شده برای هر روز خود تنظیم كنید.
_ از برنامه دریافت پست الكترونیك با قابلیت طبقه بندی نامه های دریافتی در زیر شاخه های مختلف استفاده كنید.
_ فایل ها و شاخه های موجود در رایانه خود را برای دسترسی راحت تر و سریع تر تنظیم كنید.
_ یك صفحه «سوال و جواب های مكرر» برای سایت خود طراحی كنید.
برای پیام هایی كه به صورت متناوب ارسال می كنید، یك ساختار مشخص تعریف كنید.
_ در رایانه خود یك صفحه شامل اطلاعات ورود به سایت هایی كه با آنها همكاری دارید و آدرس وب آنها را برای دسترسی راحت تر تهیه كنید.
درس نهم
بالاترین اولویت برای شما باید خدمات پس از فروش مناسب و رضایت كامل مشتری باشد. هرچند داریم در مورد دنیای اینترنت صحبت می كنیم ولی با مردمی كه در دنیای واقعی زندگی می كنند سر و كار داریم. خیلی هم به ارتباط های مصنوعی و نرم افزاری پست الكترونیك تكیه نكنید. خیلی از بازدیدكنندگان سایت شما می خواهند با یك نفر در بخش خدمات مشتری شما حرف بزنند و بعد خرید كنند. از امكانات پشتیبانی زنده (Live Agent) در سایت خود استفاده كنید.
درس دهم
برای به دست آوردن پول باید پول خرج كنید. شما باید در موارد زیر با دست باز سرمایه گذاری كنید:
_ رایانه
_ دسترسی به اینترنت
_ نرم افزار
_ ثبت دامنه
_ میزبانی سایت
_ آموزش شامل كتاب،‌ سی دی و غیره
_ تبلیغات
درس یازدهم
هرچند قرار ما ده درس مهم بود، ولی همیشه به خاطر داشته باشید كه خطرناك ترین تهدید برای موفقیت شما و غیر حرفه ای ترین كار در اینترنت، SPAM است. همیشه از آن دوری كنید.