وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

نمای برج | نمای کامپوزیت

نمای برج | نمای کامپوزیت

نمای برج | نمای کامپوزیت

 

نمای ساختمان از مهمترین عناصر ساختمان است؛ و نمای کامپوزیت از محبوب و ترین و پرکاربردترین نماهای ساختمان به خصوص در ساختمان های بلند مرتبه و طراحی و اجرای نمای برج می باشد.

 

به استفاده از ورق های کامپوزیت آلومینیومی به عنوان پوشش نهایی ساختمان، نمای کامپوزیت گفته می شود. در ساخت ورق های کامپوزیت یک هسته مرکزی از جنس پلی اتیلن، و دو لایه ورق آلومینیوم به کار رفته است.

 

در طراحی و اجرای نماهای خارجی ساختمان، تعمیر و بازسازی نمای ساختمان های قدیمی، نمای ساختمان های عمومی مانند فرودگاه، بیمارستان ها و جایگاه های سوخت بنزن و گاز، از نمای کامپوزیت استفاده می شود.

 

ورق کامپوزیت که در اجرای نمای کامپوزیت استفاده می شود، ضخامتی برابر با 3 الی 6 میلیمتر دارد. در نمای بیرونی ساختمان از ورق هایی با ضخامت 4 الی 5 میلیمتر استفاده می شود.

 

ورق کامپوزیت آلومینیوم پنل معمولی، ورق کامپوزیت آلومینیوم پنل نانو، ورق کامپوزیت آلومینیوم پانل چند رنگ (طیفی)، ورق کامپوزیت آلومینیوم پنل خشدار، ورق کامپوزیت آلومینیوم پنل با طرح سنگ از انواع ورق کامپوزیت است.

 

نمای کامپوزیت یکی از پر طرفدارترین نمای های ساختمان در اجرای نمای مدرن است. اولین بار ورق کامپوزیت در آلمان تولید شده است و کاربری گسترده ای پیدا کرده است.

 

امروز نیز به علت ویژگی ها و مزایای ورق کامپوزیت در اجرای نمای ساختمان ها، این نما مورد استقبال بسیاری از طراحان و سازندگان قرار دارد.

 

شرکت اکوآرک با اجرای نمای کامپوریت در طراحی و اجرای نمای برج های بلند مرتبه ضمن رعایت استانداردهای اصلی اجرای این نوع نما کیفیت اصلی آن را در ایران ارائه داده است .

 

متریال مورد استفاده در نمای ساختمان

در اجرای نمای ساختمان تنوع گسترده ای وجود دارد. شیشه، سرامیک، آجر و کامپوزیت از جمله متریال هایی است که با استقبال زیادی رو به رو می باشد.

 

هر کدام از متریال ها در اجرای نمای ساختمان دارای مزایا و ویژگی هایی است؛ که افراد متناسب با سلیقه، موقعیت جغرافیایی و کاربری ساختمان، نمای مورد نظر را انتخاب می کنند.

 

در میان متریال هایی که در اجرای نمای ساختمان استفاده می شود، ورق کامپوزیت از پرطرفدارترین متریال، به ویژه برای اجرای ساختمان ها مدرن است. این محبوبیت به علت مزایای ورق کامپوزیت است؛ درادامه ویژگی ها (مزایا و معایب) ورق کامپوزیت را مورد بررسی قرار می دهیم.

 

مزایا و معایب نمای کامپوزیت

از مهم ترین مزایای ورق کامپوزیت، وزن کم این ورق است؛ ورق کامپوزیت در هر متر مربع وزن کمی بین 5 تا 8 کیلوگرم دارد. در مقایسه با سایر مصالح مانند سنگ و شیشه که در نمای ساختمان استفاده می شود، وزن ورق کامپوزیت بسیار کمتر است؛ این ویژگی اهمیت زیادی در انتخاب طراحان و سازندگان دارد.

 

زیرا بر اساس قوانین و الزامات برای مقاوم سازی ساختمان در مقابل زلزله، سبُک کردن وزن ساختمان باید مورد توجه قرار بگیرد. همچنین این ورق ها به نمای ساختمان به صورت ثابت متصل می شود و حرکت ورق ها در جای خود، موجب می شود که  امکان فرو ریختن آن در هنگام زلزله بسیار کم تر باشد.

 

در نتیجه به علت وزن کم و عدم فروریختن ورق ها، اجرای نمای کامپوزیت، در ایمن سازی ساختمان مورد توجه قرار گرفته است. به خصوص که با همه ایراداتی که به نمای کامپوزیت گرفته می شود همچنان به عنوان اصلی ترین گزینه برای اجرای نما در ساختمان های بلند مرتبه و طراحی و اجرای نمای برج محسوب می شود.

 

شکل پذیری ورق کامپوزیت نیز از دیگر ویژگی هایی است که مورد توجه قرار دارد؛ با استفاده از ابزار مناسب می توان  زوایایی مختلف در این ورق ها ایجاد کرد؛ این ویژگی کاربری کامپوزیت را بالا می برد و برای اجرای ساختمان ها با طرح های مختلف مناسب می سازد.

 

تنوع رنگ از دیگر مزایایی نمای کامپوزیت است؛ تنوع گسترده ای از طرح و رنگ در ورق های کامپوزیت ارائه شده است؛ بر اساس این ویژگی افراد می توانند متناسب با سلیقه، کاربری ساختمان، رنگ نمای ساختمان را انتخاب کنند.

 

مقاومت در برابر آتش سوزی، نصب سریع و آسان از دیگر مزایای نمای کامپوزیت است. همچنین نمای کامپوزیت قابلیت شستشو دارد و در صورت که قسمتی از نما آسیب ببیند، امکان جا به جایی و تعویض پنل ها وجود دارد.

 

رعایت استانداردهای مربوط به آتش سوزی و حریق در نمای آلومینیوم کامپوزیت تضمین ایمنی این نوع نما می باشد.

 

مقاومت در برابر نور خورشید، اشعه ماوراء بنفش و مواد اسیدی و قلیایی به واسطه پوشش رنگ PVDF از دیگر مزایای اجرای کامپوزیت در نمای ساختمان است.

 

یکی از معایب نمای کامپوزیت، جرم پذیری بالای ورق کامپوزیت است؛ این ویژگی به علت استفاده از فلز آلومینیوم با رنگ کوره می باشد که موجب جذب ذرات معلق در هوا می شود.

 

در بعضی از کشورها با استفاده از رنگ استاتیک (که ویژگی آن عدم جذب ذرات معلق در هوا می باشد) راه کاری برای این مسئله در نظر گرفته شده است. اما در ایران به علت هزینه بالا، از رنگ استاتیک استفاده نمی شود.

 

نمای برج | نمای کامپوزیت

 

نحوه اجرای نمای کامپوزیت

نمای ساختمان کامپوزیت با پنج روش قابلیت اجرا دارد؛ روش ثابت (Fixing)،  روش ریلی (Hanging)، روش (H,L)، روش فیکس ریلینگ و روش هنگ.

 

در ادامه روش ریلی و روش ثابت مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

 

در روش ریلی (Hanging)، ورق ها به صورت ریلی بر روی پروفیل های مخصوص آلومینیومی با استفاده از شیارهای تعبیه شده، نصب می شود. سرعت کار در این روش به علت عدم استفاده از پیچ یا پرچ بالا می باشد.

 

با استفاده از این روش امکان تعویض و جداسازی هر کدام از قطعات وجود دارد. در اجرای روش ریلی، با توجه به اسکلت ساختمان در ابتدا، اولین اتصالات طراحی می شود؛ اتصال گرفتن در ساختمان هایی که اسکلت سازه، بتنی می باشد متفاوت از اتصال گرفتن از ساختمان هایی است که اسکلت ساختمان فلزی است.

 

اجرای سیستم هنگ، مزایایی برای ساختمان به همراه دارد؛  با استفاده از این روش، برای آب بندی نیازی به چسب های سیلیکون و یا لاستیک آب بندی وجود ندارد. چسب های سیلیکون و لاستیک های آب بندی دوام و عمر کمی دارد و عدم استفاده از این مواد، از مزایای این روش است.

 

همچنین متناسب با وزن خود، قطعات بر روی بولت ها قرار می گیرند و در نتیجه به  هنگام زلزله و یا وزش باد شدید، قطعات از محل خود خارج نمی شود؛ این ویژگی بر ایمنی ساختمان تاثیر مثبت دارد و به همین دلیل برای اجرای نمای کامپوزیت، روش ریلی مورد توجه قرار گرفته است.

 

در روش ثابت (Fixing) با پیچ یا پرچ، ورق های کامپوزیت بعد از اجرای برش و شیار، بر روی زیر ساز آلومینیومی یا آهنی متصل می شود؛ در این روش از چسب سیلیکون و درزگیرهای پلاستیکی، جهت ایجاد نمایی زیبا و آب بندی نما استفاده می شود. از دو نوع زیرساز آهنی و آلومینیومی میتوان در روش ثابت استفاده کرد.