وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

غذا و رژیم مناسب جهت خوابی بهتر و راحت تر

غذا و رژیم مناسب جهت خوابی بهتر و راحت تر

بهرمندی از یک برنامه غذایی مناسب ضامن سلامت عمومی بدن شماست. این امر به ویژه زمانیکه فرد با ناراحتی و بی نظمی هایی در خوابیدن مواجه می شود، از اهمیت بیشتری برخوردار می شود. همانطور که می دانید غذا جزء مواردی است که در نحوه خوابیدن افراد تاثیر می گذارد. در تحقیقی که چندی پیش پیرامون خواب نوزادان انجام گرفت، پژوهشگران به این نتیجه رسیدند که بییخوابی کودک تنها با حذف شیر گاو از برنامه غذایی او به طور کلی از بین می رود.

 

برخی غذاها احساس خواب آلودگی را تقویت نموده و برخی باعث ایجاد بی خوابی می شوند.

 

غذاهایی که خواب راحتی را به شما هدیه می دهند عبارتند از:
غذاهایی که شامل مقدار زیادی کلروفیل هستند، مانند سبزیجات دارای برگ های سبز – که می توانید آنها را به صورت بخارپز یا پخته مصرف نمایید.

 

خزه های کوچک مانند کلورا (خزه هاى سبز و تک یاخته اى جنس Chlorella که بسیار ریز بوده و از نظر پروتئین و چربی ها و کربوهیدرات ها غنی هستند) و اسپیرولینا

 

صدف های خوراکی – که می توانید آنها را از فروشگاههای توزیع مواد دریایی تهیه نموده و به عنوان مکمل غذایی مصرف نمایید.

 

غلات: گندم سبوسدار، برنج، و جو که همگی دارای اثر آرام بخش بر روی سیستم عصبی بدن هستند و میزان کربوهیدارات موجود در این مواد سبب افزایش سروتین در بدن می شود و خواب بهتری را مژده می دهند.

 

همه نوع قارچ

 

میوه ها به ویژه توت سفید و لیمو که سبب ایجاد آرامش ذهنی می شوند.

 

دانه های خوراکی: به ویژه تخم عناب – جوشانده عناب از گذشته به عنوان شربتی برای آرامش روح بوده و همچنین برای ناراحتی های قلبی نیز مفید است.

 

شوید

 

ریحان

 

موادی نظیر نان، کلوچه، و شیرینی کشمشی که سرشار از کربوهیدراتهای غنی شده می باشند بر روی خواب تاثیر مثبت دارند چراکه سبب ترشح سروتین که خواب آور است می شوند. یکی از قدیمی ترین و موثرترین درمانهای بیخوابی نوشیدن یک لیوان شیر گرم به همراه یک قاشق عسل می باشد. شیر دارای ماده ای به نام تریپتوفان می باشد که در بدن سروتین ایجاد کرده و نهایتاً احساس خواب آلودگی و عدم تمایل به حرکت را در فرد ایجاد می کند.

 

کاهو هم در این زمینه شهرت خوبی دارد. این اثر به دلیل مواد آرام بخشی است که در کاهو وجود دارد. همچنین ماده خاصی به نام هیوسکیارنین در کاهو وجود دارد که سبب شل شدن و آرامش عضلات بدن می شود. اگر شما جزء افرادی هستید که از ناراحتی های خواب رنج می برید، حتماً باید کاهو را در رژیم غذایی خود بگنجانید. بهتر است که وعده غذایی شما شامل موادی نظیر بنشن، مخمر آب جو، ماهی و یا مرغ باشد. این غذاها حاوی ویتامین B3 یا (نیاسین) هستند و اگر با مقدار کمی آب لیمو مخلوط شوند هم طعم بهتری پیدا می کنند و هم خواب خوشی را برای شما به همراه خواهند داشت.

 

و اما غذاهایی که باید از آنها پرهیز کنید عبارتند از:

 

قهوه

 

چای

 

غذاهای تند و فلفلی

 

نوشابه های گازدار

 

شکلات

 

داروهای محرک

 

الکل

 

کربوهیدرات های تصفیه شده ( ویتامین B موجود در این مواد در حین فرایند پالایش از بین می رود. )

 

غذاهایی که شامل افزودنی های مجاز هستند

 

مواد غذایی که شامل مواد نگهدارنده هستند

 

مواد غیر آلی که حاوی افت کش ها هستند

 

غذاهای کنسرو شده
شکر و مواد غذایی که حاوی شکر بسیار زیادی هستند. این مواد سبب تسریع گردش خون می شوند و انرژی نهفته افراد را افزایش می دهند.

 

موادی که در معده گاز ایجاد کرده، سبب ایجاد سوزش معده، و سوء هاضمه می شوند، مانند: غذاهای پرچرب، پر ادویه، خیار، سیر

 

غذاهایی نظیر گوشت که حاوی پروتئین بالا هستند و سنتز سروتین را در بدن متوقف می سازند و حالت هشیاری ایجاد می کنند.

 

نمک اسید گلوتامیک (MSG) که اغلب به وفور در غذاهای چینی یافت می شود. این ماد سبب تحریک افراد می شود.

 

استفاده از سیگار و تنباکو – نیکوتین موجود در این مواد به عنوان ماده محرکی شناخته می شود که سبب ایجاد بی خوابی و بد خوابی در افراد می شود.

 

میزان تحریک پذیری بدن نسبت به کافئین در افراد مختلف کاملاً متفاوت است و این امر به آن بستگی دارد که بدن با چه سرعتی قادر به حذف کافئین می باشد. برخی از افراد آنقدر حساس هستند که میزان کمی کافئین که در قهوه ها و یا شکلات های بدون کافئین هم وجود دارد سبب ایجاد بی خوابی در آنها می شود.

 

الکل نیز اختلالات زیادی را در بدن ایجاد می کند. البته علاوه بر اینکه سبب ایجاد آدرنالین می شود اما از سوی دیگر مانع انتقال تریپتوفان به مغز می شود. مغز برای تولید سروتین نیازمند تریپتوفان می باشد و همین امر سبب ایجاد اختلالاتی در سیستم عصبی می شود.

 

افرادی که دچار بیماری های خواب هستند بهتر است شب ها از وعده های غذایی سبک تر استفاده کنند.

 

توصیه های نهایی
اگر می خواهید خواب خوب شبانه را تجربه کنید، یک عصرانه سرشار از کربوهیدرات میل کنید و سعی کنید برای شام چیزی نخورید.

 

هنگام غروب می توانید موادی نظیر گوشت بوقلمون، موز، انجیر، خرما، ماست، شیر، ماهی، و یا کره گیاهی بخورید. این غذاها شامل مقدار زیادی تیروپتوفان هستند. خوردن کمی گریپ فروت هم در به خواب رفتن مفید است.

 

از خوردن گوشت قرمز، پنیر پیتزا، شکلات، بادنجان، کلم آغشته به سرکه، شکر، سس، اسفناج، گوجه فرنگی، و شراب که سبب آزاد سازی نوروپاینفرین (محرک عصبی) می شوند پرهیز کنید.

 

دستگاه گوارش شبها روند آرامتری دارد، بنابراین هضم غذاها در شب سخت تر و نیازمند زمان بیشتری است. از خوردن وعده های غذایی سنگین در زمان خواب جداً خودداری کنید.

چگونه از افت شبانه قند خون جلوگیری کنیم
افت شبانه قند خون یکی از دلایل ایجاد بی خوابی مزمن است. زمانیکه میزان گلوکز بدن در شب کاهش پیدا می کند، بدن هورمون هایی را ترشح می کند که گلوکز بیشتری تولید نمایند و این خود سبب تحریک سلول های عصبی مغز می شود و در حقیقت به عنوان یک علامت طبیعی برای هشدار به منظور مصرف غذا به شمار می رود.

 

تعداد بسیار زیادی از افراد به دلیل استفاده مکرر از کربوهیدرات های تصفیه شده دچار بیماری هایی نظیر دیابت و یا هایپوگلیکمیا هستند. این افراد برای حذف افت قند خون در طول شب می توانند از جو، غلات، نانهای سبوسدار، کلوچه و کربوهیدارت های مرکب استفاده کنند. این غذاها نه تنها میزان قند خون را ثابت نگه می دارند بلکه با افزایش ترشح سروتین خواب آرامی را نیز به فرد هدیه می دهد.

روانشناسی آنلاین ، خدمات مشاوره

روانشناسی آنلاین ، خدمات مشاوره