وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

انتخاب شغل مناسب چگونه امکان پذیر است؟

انتخاب شغل مناسب چگونه امکان پذیر است؟

انتخاب شغل مناسب چگونه امکان پذیر است؟

 

زمانی که گزینه های زیاد شغلی برای انتخاب دارید همیشه برای شما انتخاب یکی از آن ها چالشی هیجان انگیز است، حتی اگر تصمیم بگیرید که کدام موقعیت را بپذیرید استرس زا نیز می باشد.

 

جویندگان کار که در زمینه های پرتقاضا هستند و کارمندانی که سابقه قوی در موفقیت شغلی دارند، اغلب در موقعیتی قرار دارند که می توانند شغل بعدی خود را از بین فرصت های متعدد انتخاب کنند.

 

انتخاب شغل مناسب می تواند دشوار باشد، اما داشتن یک مسیر شغلی مشخص به شما در یافتن شغل کمک می کند. اما با کمی سخت‌کوشی، برنامه‌ریزی و کمی تفکر جدی، می‌توانید خود را در مسیری به سوی شغلی پربار و پربار که می‌تواند برای شما و خانواده‌تان فراهم کند، قرار دهید.

 

choosing the right job ، انتخاب شغل مناسب چگونه امکان پذیر است؟

 

راه های انتخاب یک شغل مناسب

1. ارزیابی علایق

برای انتخاب یک شغل مناسب ابتدا باید توسط تست علاقه شغلی، شغل مورد علاقه خود را پیدا و آن ها را ارزیابی کنید.

 

برای پیدا کردن علایق باید به گذشته خود رجوع کنید، کارهایی که در کودکی و نوجوانی مشتاق به انجام آن بوده اید را یادداشت کرده و از نظر خود، آن هایی که اولویت دارند را نشانه گذاری کنید.

 

حالا باید در رابطه با هر یک از آن کار ها تحقیق کرده و موقعیت خود را برای انجام آن کار بسنجید. در صورت نیاز برای دستیابی بهتر به علایق و استعداد های خود، تست های مربوطه در این زمینه را انجام دهید.

 

2. سرگرمی های خود را ارزیابی کنید

تبدیل سرگرمی ها یا کاری که دوست دارید به شغلی در آینده تبدیل کنید بسیار آسان است. بسیاری از سرگرمی ها با نیازها و موقعیت های دنیای واقعی مطابقت دارند.

 

در نظر بگیرید که دوست دارید چه کاری انجام دهید و چگونه می تواند در یک شغل مناسب باشد. به عنوان مثال، اگر دوست دارید بازی های ویدیویی انجام دهید، در نظر بگیرید که یک طراح، برنامه نویس یا متخصص بازی های ویدیویی شوید.

 

اگر به طراحی یا هنر علاقه دارید، میتوانید طراح گرافیک شوید. اگر به ورزش علاقه دارید، میزبانی یک اردوی ورزشی یا کمک مربی شدن را در نظر بگیرید.

 

بررسی کنید که در مدرسه از چه چیزهایی لذت می برید یا لذت می برید. موضوعات آکادمیک به خوبی به مشاغل آینده ترجمه می شوند، اما ممکن است نسبت به سایر انواع مشاغل به تحصیلات بیشتری نیاز داشته باشند.

 

کلاس مورد علاقه شما در دبیرستان به خوبی می تواند شما را وارد حرفه آینده خود کند، اما شما باید مایل باشید برای آن کار کنید.

 

3. ارزیابی مهارت ها

انتخاب یک شغل بر اساس چیزی که در آن مهارت دارید می تواند به شما کمک کند تا به برتری برسید و آینده ای مطمئن برای خود فراهم کنید. در نظر بگیرید که در چه مهارت‌هایی برتر هستید.

 

اگر در مهارت‌های خاصی مانند درست کردن چیزها یا ساختن چیزها مهارت دارید، این می‌تواند شغلی عالی برای شما فراهم کند. تحصیل در مدرسه ممکن است ضروری باشد یا نباشد، اما نیروی کار ماهر اغلب مورد تقاضا است و پیدا کردن کار برای شما نسبتاً آسان است.

 

به عنوان مثال، نجاری، تعمیر خودرو، ساخت و ساز و کارهای برقی همه از افرادی سود می برند که در تعمیر چیزها یا کار با دستان خود مهارت دارند. اینها همچنین مشاغل پایدار و با درآمد خوبی هستند.

 

مهارت های دیگر مانند مهارت آشپزی نیز می تواند به راحتی به شغل تبدیل شود. مهارت های بین فردی خود را ارزیابی کنید. اگر مهارت‌های شما بیشتر در کمک و برقراری ارتباط با افراد دیگر است، شغل‌هایی برای شما نیز وجود دارد.

 

افرادی که به خوبی با دیگران ارتباط برقرار می کنند و با دیگران تعامل دارند، می توانند به راحتی به عنوان مددکار اجتماعی یا بازاریابی و موقعیت های تجاری مشابه شغل کسب کنند.

 

اگر بیشتر از آن دسته هستید که از دیگران مراقبت می کنید، به پرستاری یا کار به عنوان دستیار اداری یا مدیر دفتر فکر کنید.

 

برای اندازه گیری دقیق اینکه در چه زمینه ای مهارت یا استعداد دارید می توانید از تست گاردنر استفاده نمایید و یا اینکه به مرکز استعدادیابی کودکان و بزرگسالان مراجعه نمایید.

 

4. خودشناسی

خودتان را کاوش کنید. پی بردن به اینکه با زندگی خود چه کاری باید انجام دهید ممکن است گاهی اوقات مستلزم این باشد که خودتان را بهتر بشناسید.

 

اگر شغلی می‌خواهید که واقعاً شما را خوشحال کند، باید درک بسیار خوبی از آنچه می‌خواهید داشته باشید و از چه چیزی لذت می‌برید.

 

برای برخی از افراد، این به این معنی است که مدتی مرخصی بگیرند تا تصمیم بگیرند چه چیزی برای آن ها مهم است.

 

هیچ اشکالی در این مورد وجود ندارد، بنابراین احساس بدی نداشته باشید. مهم‌تر این است که هر چه زودتر زندگی‌تان را مشخص کنید، نه اینکه وارد شغلی شوید که باعث می‌شود از زندگی‌تان متنفر شوید.

 

یکی از بهترین تست ها در زمینه خودشناسی شغلی تست mbti و تست نئو هست که کاربرد فراوانی دارد.

 

5. وضعیت مالی

وضعیت مالی خود را در نظر بگیرید. توانایی شما برای پیگیری یا تغییر شغل ممکن است به وضعیت مالی شما بستگی داشته باشد.

 

برخی از مسیرهای شغلی نیاز به تحصیل ویژه دارند و این گاهی اوقات گران است. با این حال، نباید احساس کنید که فقیر بودن شما را از تحصیلات مورد نظرتان محدود می کند.

 

بسیاری از برنامه های دولتی برای کمک به شما برای پرداخت هزینه های مدارس، و همچنین کمک هزینه تحصیلی، کمک هزینه ها و برنامه های کارآموزی وجود دارد.

 

6. تحصیلات متناسب با شغل

به تحصیلاتی که با ورود به یک حرفه خواهید داشت فکر کنید. مهم است که در هنگام شروع به دنبال یک شغل، در نظر بگیرید که چه تحصیلاتی دارید یا خواهید داشت.

 

اگر ممکن است مسائل مالی مانع از ادامه تحصیل بیشتر شما شود، ممکن است لازم باشد آنچه را که در حال حاضر دارید در نظر بگیرید.

 

همچنین ممکن است لازم باشد در صورت وجود محدودیت زمانی یا محدودیت های دیگر، به مدرک دبیرستان یا کالج فعلی خود پایبند باشید.

 

اگر متوجه شدید که محدود به مشاغل مربوط به مدرکی هستید که قبلاً دارید، با یک مشاور شغلی مشورت کنید تا بدانید چه گزینه هایی در دسترس شما هستند.

 

اگر محدودیت ها شما را از ادامه تحصیل در مدرسه منع نمی کند، ممکن است بخواهید این گزینه را در نظر بگیرید.

 

همه افراد در مدرسه عالی نیستند یا به آموزش کالج سنتی نیاز دارند، اما بیشتر مسیرهای شغلی دارای آموزش هایی هستند که می توانید انجام دهید و به شما کمک می کند سریعتر پیشرفت کنید.

 

7. دسترسی آسان

مشاغلی را در نظر بگیرید که به راحتی به آن ها دسترسی دارید. در نظر بگیرید که چه گزینه های شغلی برای شما وجود دارد که به راحتی وارد آن شوید.

 

به عنوان مثال می‌توان در شرکتی که یکی از والدین شما کار می‌کند، کار کردن برای یک کسب‌وکار خانوادگی یا کار کردن برای یک دوست.

 

اگر گزینه های شما محدود است، انتخاب شغلی که بتوانید به سرعت وارد آن شوید ممکن است بهترین گزینه شما باشد.

 

8. بررسی امنیت مالی آینده

یکی از مهم ترین مواردی که باید در نظر بگیرید، این است که آیا مسیر شغلی که انتخاب می کنید سطح قابل قبولی از امنیت مالی را برای شما فراهم می کند.

 

به عبارت دیگر، آیا می‌توانید پول کافی برای تأمین هزینه زندگی خود و خانواده‌تان به دست آورید؟

 

حساب حقوق خود را داشته باشید، بیمه درمانی و گزینه های بازنشستگی خود را نیز در نظر بگیرید. ممکن است بخواهید قبل از هر تصمیمی به یک مشاور مالی مراجعه کنید.

 

به یاد داشته باشید، نیاز به پول زیاد یا پول کافی بر اساس استانداردهای دیگران نیست. تنها چیزی که مهم است این است که برای شما و آنچه برای زندگی خود می خواهید کافی است.

 

9. ثبات شغلی

ثبات شغلی آینده خود را به دقت بررسی کنید. بازارهای کار در نوسان هستند زیرا جامعه در زمان های مختلف به چیزهای مختلف نیاز دارد. برخی مشاغل نیز همیشه مورد تقاضا یا اغلب ناپایدار هستند.

 

شما باید در نظر بگیرید که آیا شغلی که انتخاب می‌کنید به اندازه کافی برای شما و خواسته‌های شما برای آینده پایدار است یا خیر.

 

به عنوان مثال، بسیاری از افراد اخیراً وارد دانشکده حقوق شدند و اغلب بیش از 100000 دلار بدهی مدرسه دریافت کردند، زیرا فکر می کردند در آینده دستمزد بسیار بالایی خواهند گرفت.

 

با این حال، مناصب وکالت در چند سال گذشته چندان مورد تقاضا نبوده و اکنون این افراد بدهی های هنگفتی دارند و راهی برای پرداخت آن ندارند. مثال دیگر، کار به عنوان نویسنده یا هر شغلی مبتنی بر کار آزاد است.

 

ممکن است گاهی اوقات کار زیادی داشته باشید، اما ممکن است سال ها باشد که تقریباً هیچ چیز نداشته باشید. کار در این راه مستلزم سطح مشخصی از عزم و انضباط است و برای همه مناسب نیست.

 

10. بهترین تناسب را پیدا کنید

اگر مجموعه مهارت و تجربه مناسبی دارید، می توانید از عهده این کار برآیید. شما قادر خواهید بود از مزیت خود برای بدست آوردن شغلی نزدیک به موقعیت ایده آل شما استفاده کنید.

 

همچنین می‌توانید شغلی را انتخاب کنید که برای شرایط و اهداف شغلی شما مناسب باشد. لازم نیست اولین پیشنهاد کاری که دریافت می کنید را قبول کنید، مگر اینکه مطمئن باشید این موقعیت عالی برای مرحله بعدی حرفه شما است.

 

وقت خود را زمانی  صرف یک فعالیت کنید که مطمئن شوید، تلاش در آن شغل مطابق با علاقه و خواسته شماست.

 

11. نمایه ای از شغل و کارفرمای ایده آل خود ایجاد کنید

ایجاد یک نمایه به شما کمک می‌کند تا موقعیت‌های جذاب را شناسایی کنید و مشاغل دیگری را که فکر نمی‌کنید مناسب باشند، به شما منتقل کنید. در نظر بگیرید که چه نوع کارفرمایی برای شخصیت و سبک کاری شما مناسب است.

 

برای این کار به عناصر شغل فعلی و گذشته خود فکر کنید که بیشتر از آن ها لذت برده اید و آن ها را یادداشت کنید. برخی از سوالاتی که می توانید از خود بپرسید عبارتند از:

 

کدام فعالیت در شغل فعلی شما رضایت بخش تر است؟

ممکن است دوست داشته باشید در شغل بعدی خود از چه چیزی اجتناب کنید؟

از نظر تعادل بین کار و زندگی چه می خواهید؟

فرهنگ ایده آل شرکت شما چیست؟

کدام شغل برای شما رضایت بخش تر خواهد بود؟

 

12. مشاوره با افراد با تجربه

مشاوره با افراد باتجربه مانند مشاوره شغلی و یا مشاوره تحصیلی در مرکز مشاوره که در مورد موضوع یا مهارت خاصی تخصص دارند می تواند در انتخاب شغل مناسب کمک کننده باشد.

 

از کارشناسان و متخصصان مشاوره  شغلی بگیرید و در مورد علاقه و آرزوهای خود صحبت کرده و اطلاعاتی در مورد صنایع و شغل های مختلف کسب کنید. یکی از بهترین راه های ارتباط با افراد با تجربه و یافتن نظرات ارزشمند در مسیر شغلی مرتبط است.

 

رضایت شغلی چیست؟

به صورت کلی منظور از رضایت شغلی که از طریق تست ، حس خشنودی و رسیدن به نیازهای اصلی، با پرداختن به آن شغل است.

 

لازم است بدانید رضایت شغلی تنها شامل میزان درآمد و رفاه اقتصادی نیست، بلکه حسی که شما از انجام آن کار دارید نیز مهم است.

 

زمانی که یک فرد از شغل خود رضایت داشته باشد، به مواردی مانند: احترام، امنیت شغلی، زندگی با کیفیت و رشد دست پیدا می‌کند.

 

وجود این فاکتورها در زندگی هرکس می‌تواند باعث رضایت کلی او شود. درواقع کسی که شغل خود را دوست داشته باشد و احساس رضایت نسبت به آن داشته باشد، زندگی ایده آل تری خواهد داشت.

 

حتی اگر فردی از نظر اقتصادی در سطح بالایی قرار نگیرد، بازهم حس رضایت همراه او خواهد بود. هر انسانی برای ادامه‌ بقا و زندگی خود، نیازمند شغلی است که از طریق آن بتواند درآمد کسب کرده و امرار معاش کند.

 

انتخاب شغل یکی از مهم‌ترین مراحل زندگی هر فردی است و برای موفقیت در زندگی نباید از اهمیت انتخاب شغل غافل شد. همچنین انتخاب شغل مناسب برای هر اجتماعی نیز سودمند است.

 

زیرا اگر افراد شغل خود را دوست داشته و رضایت شغلی داشته باشند با کمال میل و علاقه وظایف خود را به انجام می‌رسانند،تعهد سازمانی امکان پذیر می‌شود و همین افراد امکان رشد و توسعه کشور را فراهم می‌کنند.