وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

اهمیت فعالیت های عملی در کلاس درس مدارس

اهمیت فعالیت های عملی در کلاس درس مدارس

اهمیت فعالیت های عملی در کلاس درس مدارس

 

همانطور که می دانید امروزه در کلاس درس مدارس از روش های مختلفی برای افزایش تجربه و خلاقیت دانش آموزان استفاده می شود. یکی از این روش ها قرار دادن اطلاعات در اختیار آن ها می باشد.

 

برای مثال معلمین هر فصل از کتاب را به صورت شفاهی برای دانش آموزان توضیح داده و اطلاعات لازم را در اختیار آن ها قرار می دهند. این کار فواید زیادی به همراه دارد.

 

اما آیا تنها تزریق اطلاعات درسی در ذهن دانش آموز برای افزایش بهره وری ذهنی و خلاقیت او کافی است؟ قطعا خیر!

 

اینکه ما تنها داده های درسی را در اختیار محصلین قرار دهیم، و انتظار خلاقیت و مهارت های فوق العاده از آن ها داشته باشیم، بسیار غیر منطقی خواهد بود.

 

اهمیت فعالیت های عملی در کلاس درس مدارس

 

چون این کار مانند این است که معلم سوال و جواب های آماده یک کتاب را دراختیار کودک قرار دهد و از او بخواهد که با حفظ کردن آن ها در کلاس درس حضور یابد. حال اگر دانش آموز تنها اطلاعات کتاب را حفظ کند فرایند یادگیری کاملا حذف خواهد شد.

 

این در حالی است که کودکان برای پرورش خلاقیت و افزایش قدرت ذهنی خود نیاز دارند که تجارب زیادی در کلاس درس کسب کنند. حال این تجارب چگونه به دست می آیند؟

 

پاسخ ساده است. تنها راهی که می توان با استفاده از آن تجربه دانش آموزان را افزایش داد، انجام فعالیت های عملی در کلاس درس می باشد.

 

برای مثال اگر طی ترتیب دادن برخی برنامه ها، از دانش آموز در مدرسه خواسته شود که یک کاردستی خلاقانه را در حضور معلم و همکلاسی های خود انجام دهد، او سعی می کند برای انجام هر چه بهتر این کار خود را به چالش بکشد.

 

در نتیجه حس کنجکاوی او افزایش یافته و می تواند با انجام این فعالیت ها دانش ها و علوم جدیدی نیز کسب نماید. یا بر فرض مثال دیده می شود که در برخی کلاس های درس مدارس، از کودکان خواسته می شود که یک بازی یا کار هنری را به صورت گروهی انجام دهند.

 

در این صورت بازهم می توان به افزایش مهارت و خلاقیت دانش آموز امیدوار بود. اگر دانش آموز بارها به انجام فعالیت های عملی در مدرسه بپردازد، ذهنی خلاق تر داشته و مسلما توانایی های او در زمینه های خاص افزایش می یابد.

 

در نتیجه از چنین دانش آموزانی می توان انتظار داشت که در آینده رتبه بالایی در کنکور کسب کنند، دست به اختراعی جدید یا ساخت ماشین بزنند، مهارت های حرفه ای کسب کنند و ….و به همین دلیل است که انجام فعالیت های عملی در کلاس درس مدارس فوق العاده حائز اهمیت است.

 

اهمیت فعالیت های عملی در کلاس درس مدارس

 

مزایای انجام فعالیت های عملی در کلاس درس چیست؟

متاسفانه امروزه انجام فعالیت های علمی، هنری، ورزشی و….در مدارس معمولا نادیده گرفته می شود. همین می تواند اولین گام در نابودی استعداد و خلاقیت دانش آموز باشد.

 

فعالیت های عملی در کلاس درس مدارس می تواند مزایای فراوانی به همراه داشته باشد، و به هیچ عنوان نباید نادیده گرفته شود. در زیر مهمترین مزایای انجام این فعالیت ها را نام برده ایم:

 

کسب مهارت

اولین مزیت انجام فعالیت های عملی در مدارس، کسب  مهارت می باشد. وقتی دانش آموز به انجام این دسته از فعالیت ها می پردازد، می تواند علوم و مهارت های جدیدی یاد بگیرد. در نتیجه اکثر این مهارت ها می توانند در رقم زدن آینده ای درخشان تر برای او تاثیر گذار باشند.

 

اهمیت فعالیت های عملی در کلاس درس مدارس

 

ایجاد حس رقابت

وقتی دانش آموزان به انجام فعالیت های عملی در مدرسه می پردازند، ناخودآگاه میان آن ها احساس رقابت پدید می آید. به عنوان مثال در ساخت ماکت با چوب بستنی یا کاردستی اوریگامی می تواند یک رقابت شدید بین بچه ها ایجاد شود.

 

در نتیجه دانش آموزان سعی می کنند بیشترین تلاش را داشته باشند، و سخت کوش بودن را نیز می آموزند. همچنین با وجود حس رقابتی که ایجاد می شود، دانش آموزان فعال تر بوده، و کلاش درس نیز پویا تر خواهد بود.

 

افزایش توانایی حل مسئله

با انجام یک فعالیت گروهی، دانش آموز با برخی چالش ها روبرو می شود که باید خودش با تنهایی یا با کمک همکلاسی هایی که دارد آن ها را حل کند.

 

در نتیجه توانایی حل مسئله او افزایش می یابد، و می تواند چالش های مختلف را به راحتی برطرف کند‌. این توانایی فوق العاده مهم است. چون موجب می شود که کودک بتواند مهارت مدیریت بحران بهتری نیز داشته باشد.