وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

اگر زیاد خواب و رویا میبینید خوشحال باشید – فواید خواب دیدن

اگر زیاد خواب و رویا میبینید خوشحال باشید – فواید خواب دیدن

اگر زیاد خواب و رویا میبینید خوشحال باشید – فواید خواب دیدن

 

 

خواب حالتی است متفاوت که در برابر بیداری قرار دارد، انسان ها همواره از اختلالات مختلف خواب مانند بدخوابی، پرخوابی، بی خوابی، حمله خواب، آپنه خواب، خواب پریشی مانند راه رفتن در خواب، اختلالات رفتاری حرکت سریع چشم در خواب و دندان قروچه رنج خواهد برد.

 

در حال حاضر استفاده ار نورهای مصنوعی باعث شده اند تا در الگوی خوابیدن انسان ها تغییرات اساسی به وجود آید.

 

دیدن خواب برای افراد می تواند فواید مختلفی داشته باشد، فوایدی که بر زندگی تاثیرگذار هستند، در این مطلب می خواهیم به بررسی بیشتر این موضوع بپردازیم و شما را با فایده های مهم خواب دیدن آشنا کنیم، همراه ما باشد.

 

اگر زیاد خواب و رویا میبینید خوشحال باشید - فواید خواب دیدن

 

*خواب دیدن چه مزایا و فوایدی دارد؟

خواب و رویا دیدن

رویا دیدن در خواب، بیشتر در مرحله ای شکل می گیرد که به آن حرکت تند چشم در خواب REM گفته می شود. رویا دیدن در خواب دارای مزیت های مختلفی می باشد.

در واقع خواب دیدن نوعی خلاقیت محسوب می شود چون در زمان خواب یا همان REM و به ویژه در زمان دیدن رویا، مغز شروع به تصادم با تمامی اطلاعاتی می نماید که فرد اخیرا با هم به دست آورده است و آن ها را در مغز خویش ذخیره نموده و شروع به ساختن ارتباطاتی جدید می نماید.

 

این موضوع تا حدی شبیه به درمان گروهی خاطرات بوده که از راه این الگوی کیمیاگری اطلاعاتی در شبکه گسترده از پیوندهای بازنگری شده در ذهن ایجاد می نماییم که بینش تازه ای در مورد مشکلات حل نشده در فرد شکل خواهد گرفت، به شکلی که افراد هر روز صبح با راه حل هایی جدید بیدار می شوند.

 

به همین خاطر است که در زمان مشکلات همه می گویند بخواب و استراحت کن. شواهد زیادی وجود دارند که نشان می دهد، در برخی رویا دیدن در خواب به شکلی خرد و آگاهی را بیشتر می کند.

 

خواب و رویا دیدن در واقع نوعی درمان شبانه محسوب می شود. در زمان دیدن رویا افراد در واقع شروع به بیرون آمدن از مشکلات، تجربیات دشوار و … که در بیداری داشته اند، می کنند.

 

خوابیدن اغلب باعث جدا شدن احساست و تجربیات تلخ روزانه خواهد شد. از این رو وقتی صبح ها از خواب بر می خیزید حس بهتری دارید.

با این توضیحات می توان رویا دیدن را در خواب با عنوان یک کمک عاطفی در نظر داشت که نوعی مرهم تسکین دهنده شبانه را به فرد ارائه داده تا تجربیات سخت را از او جدا نماید.

 

1-تاثیر رویا بر یادگیری

 

اگر زیاد خواب و رویا میبینید خوشحال باشید - فواید خواب دیدن

 

از فواید خواب دیدن می توان در تاثیر آن بر یادگیری گفت. REM مرحله ای از مراحل خواب می باشد که در آن، مغز به روند آموختن و مرور مواردی که در روز دیده شده پرداخته و آن را به حافظه می سپارد.

 

در طول شب فقط یک چهارم از کل خواب در حالت خواب فعال سپری می گردد و بقیه زمان خواب باید برای آماده شدن و رسیدن به این مرحله سپری گردد.

 

از این رو باید در طول شب حداقل هفت ساعت بخوابید، در کمتر این زمان خواب فعال تجربه نمی شود. این مرحله به منظور تمرکز، ثبات احساسی و عملکرد شناختی کلی در طول روز مورد نیاز می باشد.

 

تحقیقات نشان داده اند که بین رویا و آموزش ارتباطی وجود دارد.

 

به عنوان نمونه در یک مطالعه تاثیر یادگیری زبان فرانسه در مشاهده رویا گزارش شده است.

 

2-فواید احساسی رویا

 

اگر زیاد خواب و رویا میبینید خوشحال باشید - فواید خواب دیدن

 

از دیگر فواید رویا ارتباط آن با سلامت احساسی می باشد. مطالعه ای در سال ۲۰۱۶ نشان داده است که اشخاصی که در تجربه خواب فعال دچار مشکلاتی هستند میزان بالاتری از بی خوابی و اختلالات خواب را تجربه می نمایند.

 

با توجه به این مطالعه انجام شده و چند مطالعه مشابه آن، این نتیجه حاصل شد که در زمان خواب فعال، مغز توانایی برطرف نمودن مسائل احساسی را دارد.

 

اشخاصی که مرحله REM و رویا دیدن را از دست می دهند، مقدار بالاتری از تنش ها، نگرانی، افسردگی، کمبود تمرکز، افزایش وزن و حتی توهم را تجربه خواهند کرد.

 

خواب فعال ناکافی سبب می شود اشخاص احساسات منفی را عمیق تر و احساسات مثبت را سطحی تر متوجه گردند.

 

به علاوه رویا را می توانیم روش و راهکار مغز به منظور حل مشکلات، شکل دادن به یک ارتباط جدید و همچنین پردازش احساسات مربوط به مسائل اتفاقات طول روز دانست.

 

خوابیدن زمانی بی نظیر و بدون وقفه برای مغز می باشد که تمام اطلاعاتی که در طول روز با آن برخورد داشته را پردازش کرده و تصمیم می گیرد تا از چه چیزهایی دوری نماید و به چه چیزهایی فکر نماید و همچنین از شر چه چیزهایی خلاص گردد.

 

3-رویا و خلاقیت

 

اگر زیاد خواب و رویا میبینید خوشحال باشید - فواید خواب دیدن

 

اغلب مخترعان، هنرمندان و مردمی که فکر می کنیم متفکران بزرگی می باشند، بهترین کارهای خلاقانه شان را با استفاده از رویا ایده پردازی و خلق می نمایند.

 

مخترع چرخ خیاطی یعنی الیاس هوی، در خواب متوجه شد که چطور سوزن را در ماشین به کار انداخته و استفاده کند.

 

همچنین جک نیکولاس یک روش جدید به منظور نگهداری باشگاه گلف در هنگام خواب کشف نمود. برخی دیگر از محققان هم با استفاده از رویا و تاثیر آن بر خلاقیت توانستند به نتیجه هایی دست یابند.

 

بعضی از مطالعات انجام شده نشان داده که خواب فعال باعث کمک به مغز برای حل مشکلات انتزاعی می شود. در طی زمان خواب دیدن، ذهن به شکل تصادفی، تصاویر و ایده هایی را به نمایش خواهد گذاشت.

 

این تصاویر می تواند در زمان بیداری به هیچ عنوان مورد نظر قرار نگرفته و منطقی نباشند.

 

این رابطه انتزاعی کمک می نماید تا راه حل خلاقانه ای برای حل مشکلات ارائه گردد. با توجه به این موضوع تحقیقاتی انجام شده که در یکی از آن ها شرکت کنندگان تشویق شدند تا در زمان احساس خواب آلودگی بر روی موضوعی چالش برانگیز تمرکز نمایند.

 

در این مطالعه بعد از بیدار شدن برخی از شرکت کنندگان اعلام نمودن رویایی در ارتباط با مشکل مشاهده کردند و برخی دیگر اعلام نمودن که با توجه به رویایی که دیدند راه حلی برای مشکل یافتند.

 

4-فواید کابوس دیدن

 

اگر زیاد خواب و رویا میبینید خوشحال باشید - فواید خواب دیدن

 

در فواید خواب دیدن بهتر است با تاثیرات کابوس دیدن نیز آشنا شویم. در این مطالعه انجام شده بر روی ۱۸ نفر داوطلب، دانشمندان فعالیت مغز شرکت کنندگان را در زمان خواب مشاهده کرده و متوجه شدند که زمانیکه داوطلبان در حال کابوس دیدن بودند.

 

قسمت کورتکس اینسولار یعنی چین خوردگی های نیم کره مغز و گوروس کینگولای مغز که مسئولیت استرس را دارند، فعال می گردند. تحقیقات بیشتر نشان داده که در زمان بیداری این قسمت ها از مغز کمتر فعالیت دارند.

 

از این رو کاهش فعالیت آن ها باعث افزایش استرس می گردد. دانشمندان در دانشگاه کالیفرنیا در برکلی متوجه شدند که نداشتن خواب عمیق سبب می شود تا فرد در مقابل استرس آسیب پذیر شده و این موضوع باعث افزایش اضطراب می شود.