وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

5 نفر از بهترین رمان نویسان ایرانی و خارجی از گذشته تا قرن معاصر

5 نفر از بهترین رمان نویسان ایرانی و خارجی از گذشته تا قرن معاصر

5 نفر از بهترین رمان نویسان ایرانی و خارجی از گذشته تا قرن معاصر

 

انتخاب چند نویسنده از بین دنیایی از نویسندگان برجسته که در زمینه نگارش رمان تبحر دارند، کار سختی است؛ اما بعضی ملاک‌ها مثل شهرت، جوایز بین المللی، میزان فروش کتاب و جریان ساز بودن یک نویسنده می‌تواند به معرفی آن‌ها کمک کندو در این فهرست ما به معرفی پنج نویسنده ایرانی و غیر ایرانی مطرح می‌پردازیم که رمان های بی نظیر و پرفروش را خلق کرده‌اند و خوانندگان زیادی را به دنیای تازه آثارشان برده‌اند.

 

5 نفر از بهترین رمان نویسان ایرانی و خارجی از گذشته تا قرن معاصر

 

1. جورج اورول

هر نویسنده مطرحی اغلب یک اثر طلایی دارد که با آن ناگهان سر زبان‌ها می‌افتد و شناخته می‌شود. در مورد جورج اورول این اثر شاهکار «1984» است. اورول در این رمان مفاهیمی را خلق کرده است؛ که تا روزگار خودش مورد بررسی قرار نمی‌گرفتند.

 

او در کتاب 1984 یک پاد آرمان شهر را به تصویر می‌کشد؛ جایی که دقیقا بر خلاف یک آرمان شهر یا اتوپیا است. در این جامعه همه چیز تحت نظر است و حتی افکار افراد جامعه نیز توسط حکومت بررسی می‌شود تا مبادا کسی دست از پا خطا کند.

 

در چنین شرایطی است که کاراکتر اصلی داستان «وینستون اسمیت» عاشق می‌شود و سعی می‌کند علیه جامعه بسته و مخوف اطرافش مبارزه کند و این مبارزه منجر به اتفاقاتی می‌شود که خواننده را میخکوب خواهد کرد؛ به همین دلیل هم 1984 در زمره رمان هایی که جزو بهترین کتاب هایی که تا به حال نوشته شده اند، به حساب می آید.

 

جرج اورول نه تنها رمان نویس خوبی است؛ بلکه در نوشتن داستان بلند هم دستی بر آتش دارد؛ کتاب قلعه حیوانات از دیگر آثار منحصر به فرد این نویسنده است.

 

کتاب‌های دختر کشیش، همه جا پای پول در میان است (که از عنوان آن تا به حال استفاده‌های متعددی در نامگذاری فیلم‌ها و تیترهای روزنامه نگاران شده است) و زنده باد کاتالونیا از دیگر آثار این نویسنده مطرح به شمار می‌روند.

 

2. هاروکی موراکامی

 

5 نفر از بهترین رمان نویسان ایرانی و خارجی از گذشته تا قرن معاصر

 

موراکامی از بهترین رمان نویس‌های عصر حاضر است و گواه این ادعا نه تنها جوایز او بلکه اقبال عمومی نسبت به کتاب‌های او در سراسر جهان است.

 

این برنده جایزه فرانتز کافکا که کتابی هم با نام همین نویسنده به نام «کافکا در کرانه» نوشته است؛ رمان نویس بسیار مسلطی است که از جوانی نوشته اما در میان سالی دیده شده است.

 

موراکامی همان طور که از اسمش پیداست ژاپنی است؛ به همین دلیل هم طبیعی است که رد پای عرف ژاپن در آثار او دیده شود.

 

همان طور که وقتی به انیمه‌های ژاپنی نگاه کنید متوجه تلخی اما جذابیت آن‌ها می‌شوید؛ آثار موراکامی هم قهوه تلخی است که باید آن را لاجرعه سر کشید و در نهایت از طعم آن با وجود تلخی‌اش لذت برد.

 

تقدیر گرایی، خلق دنیای فانتزی و سور رئال و استفاده از بعضی نمادها در رمان‌های موراکامی زیاد دیده می‌شود؛ اما این تکرار، آنقدر خلاقانه است که خسته کننده نمی‌شود. از دیگر آثار موراکامی می‌توان به تعقیب گوسفند وحشی، جنگل نروژی، بعد از تاریکی،، کتابخانه عجیب، شهر گربه‌ها و چندین اثر دیگر اشاره کرد.

 

3. محمود دولت آبادی

نمی‌توان فهرستی از بهترین نویسندگان رمان انتخاب کرد و به اسم محمود دولت آبادی در بین نویسندگان ایرانی اشاره‌ای نکرد.

 

این نویسنده مطرح ایرانی آثار زیادی دارد که هر کدام با استقبال خوانندگان بی‌شماری رو به رو شده است؛ در این میان آثاری مثل «کلیدر» و «جای خالی سلوچ» نسبت به بقیه بیشتر شناخته شده‌ هستند و مخاطبان خاص خودشان را دارند.

 

آثار دولت آبادی به زبان فارسی نوشته شده‌اند؛ اما به دیگر زبان‌های زنده دنیا هم ترجمه شده‌اند تا خوانندگان بیشتری را با قلم این نویسنده ایرانی آشنا کنند. قلم دولت آبادی بسیار روان است؛ رمان‌ها اغلب مضامینی انسانی دارند و از ماجراهای پیچیده و فانتزی به دور هستند.

 

در عوض این نویسنده به دنبال روایت کردن زندگی آدم‌ها عادی است؛ آدم‌هایی که نماد زندگی واقعی با تمام دردها، رنج‌ها و خوشی‌هایش هستند. یکی از مواردی که به نوشتن داستان‌های این نویسنده توانمند کمک کرده است؛ تجارب زیاد او در زمینه‌های مختلف است.

 

دولت آبادی مشاغل زیادی را امتحان کرد، چوپانی، سلمانی و کفاشی تنها بخشی از کارهای او بودند. او مدتی هم تئاتر خواند و کار کرد؛ اما در نهایت نویسندگی را به عنوان حرفه اصلی‌اش انتخاب کرد.

 

از جدیدترین آثار این نویسنده می‌توان به کتاب «طریق بسمل شدن» اشاره کرد. دولت آبادی برنده جوایز زیادی از جمله جایزه شوالیه ادب و هنر فرانسه، جایزه ادبی یان میخالسکی و جایزه ادبی هوشنگ گلشیری شده است.

 

4. عباس معروفی

 

5 نفر از بهترین رمان نویسان ایرانی و خارجی از گذشته تا قرن معاصر

 

تعداد نویسندگان معاصر ایرانی که آثارشان به زبان‌های دیگر ترجمه شده باشد و با استقبال رو به رو شده باشند، زیاد نیست؛ اما عباس معروفی یکی از همین افراد است که یونانی‌ها، آلمانی‌ها و ایتالیایی‌ها هم از ترجمه مهم‌ترین اثر او یعنی «سمفونی مردگان» بهره‌مند شده‌اند.

 

عباس معروفی نه تنها در زمینه نویسندگی رمان فعالیت دارد؛ نمایشنامه نویس هم هست و مترجمی هم می‌کند. به همین دلیل دنیایی از تجارب دارد که با تجربه مهاجرتش آمیخته شده و سبک خاص او را در نوشتار پدید آورده است.

 

از دیگر رمان‌های معروف او می‌توان به «سال بلوا» اشاره کرد که عاشقانه‌ای است با مایه‌های انتقادی به سیستم مرد سالارانه که زن را مورد ظلم قرار می‌دهد.

 

نویسندگی کتاب‌های فریدون سه پسر داشت، پیکر فرهاد، آونگ خاطره‌های ما و ترجمه موسیو ابراهیم از آثار برجسته اریک امانوئل اشمیت در کارنامه کاری او قرار دارد.

 

5. مارگارت اتوود

متولد 1939 است و در کانادا به دنیا آمده است؛ اما نام این خانم در حال حاضر 81 ساله را بسیاری از مردم جهان شنیده‌اند. او نویسنده‌ای چیره دست است که وقتی نامش را می‌شنوید ناخودآگاه به یاد شاهکار او یعنی کتاب «سرگذشت ندیمه» می‌افتید.

 

اتوود این کتاب را در سال 1985 منتشر کرد و سپس در سال 2017 امتیاز ساخت آن به صورت یک سریال تلویزیونی را به HBO داد. نتیجه همکاری شگفت انگیز از آب در آمد و مخاطبان میلیونی را به خودش جذب کرد.

 

بعد از این اثر اتوود کتاب وصیت نامه‌ها را نوشته که دنباله‌ای بر سرگذشت ندیمه به حساب می‌آید و سال گذشته میلادی، یعنی 2019 منتشر شد.

 

این نویسنده مطرح به جز این دو رمان کتاب‌های مطرح دیگری هم دارد که به زبان فارسی ترجمه شده‌اند؛ چشم گربه، آخرین انسان، آدم‌کش کور و بانوی پیشگو از جمله آثار او هستند.