وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

بهترین روش برای یادگیری نوازندگی گیتار

بهترین روش برای یادگیری نوازندگی گیتار

بهترین روش برای یادگیری نوازندگی گیتار

 

حتماً برای شما نیز پیش آمده است که هنگام گوش دادن به یکی از موسیقی‌های مورد علاقه‌تان، دلتان بخواهد که همراه با آن به نواختن گیتار بپردازید و یا شاید حتی همراه با آن، به شکل خیالی به نوازندگی گیتار نیز پرداخته باشید.

 

هر کسی می‌تواند در خیال خود گیتار بنوازد؛ اما نواختن یک گیتار حقیقی، نیازمند یک پروسه یادگیری زمان‌بر است که عزمی راسخ و تمریناتی مداوم و مرتب را می‌طلبد.

 

بهترین روش برای یادگیری نوازندگی گیتار

 

اگر به‌تازگی وارد دنیای موسیقی شده باشید و قصد داشته باشید نوازندگی گیتار را بیاموزید، احتمالاً نمی‌دانید که باید این پروسه را از کجا و چگونه شروع کنید.

 

در این نقطه فکری، احتمالاً ذهن شما از این قبیل سوالات پر خواهد شد:

بهترین راه برای یادگیری گیتار چیست؟ کدام‌یک از روش‌های آموزش گیتار برای شرایط من مناسب‌تر است؟ آیا می‌توانم یادگیری گیتار را به‌صورت فردی در خانه شروع کنم یا نیاز به یک استاد دارم؟ برای شروع یادگیری گیتار، باید کار خود را از چه مبحثی شروع کنم؟

 

اگر نتوانید برای این پرسش‌ها پاسخی مناسب پیدا کنید، شروع پروسه یادگیری برایتان کمی استرس‌زا می‌شود. همچنین احتمالاً با خود می‌گویید که آیا می‌توانم روزی به‌واقع به یک نوازنده خوب تبدیل شوم یا نه؟

 

اکثر نوازندگان مبتدی، زمان کافی را برای یادگیری مبانی پایه نوازندگی گیتار صرف نمی‌کنند و از همان پله‌های اول یادگیری، فشاری بسیار به خود وارد می‌کنند تا در زمانی کوتاه، به یک “گیتاریست خوب” تبدیل شوند.

 

اگر شما نیز یکی از این افراد هستید، باید بگوییم که آرامش و صبوری خود را حفظ کنید؛ زیرا یادگیری نوازندگی گیتار و در کل هر سازی، پروسه‌ای سرگرم‌کننده است که باید بدون در نظر گرفتن هدف نهایی، از مسیر آن نهایت لذت را ببرید.

 

در واقع، نوازندگی هیچ سازی، نقطه‌ای نهایی ندارد و برای مثال، حتی برترین گیتاریست‌های دنیا نیز رفته‌رفته روش‌هایی جدید برای نوازندگی پیدا می‌کنند و مدام در حال آزمایش تکنیک‌های جدید در این زمینه هستند.

 

اگر قصد یادگیری گیتار را دارید، یکی از بهترین راه‌ها برای شروع این فرایند این است که یادگیری را با صبوری شروع کنید و به سراغ سبکی از موسیقی و نوازندگی بروید که بیش از هر سبک دیگری به آن علاقه‌مند هستید.

 

حتی اگر یک گیتاریست بسیار مبتدی نیز باشید، قطعات موسیقی ساده‌ای در دنیا وجود دارد که می‌توانید آنها را با کمی تمرین، به شکلی صحیح بنوازید.

 

یادگیری یک قطعه موسیقی می‌تواند به شما کمک کند تا مبانی و تکنیک‌هایی که آموخته‌اید را به شکلی عملی تمرین کنید تا رفته‌رفته در اجرای آنها خبره شوید. همچنین یادگیری نحوه نواختن یک قطعه موسیقی، برای ادامه مسیر یادگیری نیز به شما انگیزه‌ای مضاعف ببخشد.

 

هدف اصلی این مقاله، معرفی و بررسی بهترین روش یادگیری گیتار و اشاره نکاتی مهم درباره آنهاست. مطالعه این مطلب می‌تواند به شما کمک کند تا یک برنامه تمرینی سالم و صحیح تدوین کنید و به شکلی بهینه به یادگیری گیتار بپردازید.

 

بهترین روش برای یادگیری نوازندگی گیتار چیست؟

یادگیری نوازندگی گیتار، چه گیتار الکتریک، چه گیتار آکوستیک و چه گیتار کلاسیک، مانند یادگیری هر مهارت دیگری نیازمند صبر، صرف زمان و تمرین به شکلی بهینه است.

 

ممکن است که بخواهید بدانید آسان‌ترین روش یادگیری نوازندگی گیتار چیست؛ اما باید بگوییم که دستیابی به مهارت نوازندگی گیتار، هیچ میان‌بر و مسیر آسانی ندارد و تنها راه برای دست یافتن به آن، تمرین به شکلی صحیح و بهینه است.

 

یکی از مهمترین نکاتی که یک نوازنده مبتدی گیتار باید آن را فراموش نکند، صبوری در کل مسیر یادگیری است. هیچ‌گاه فراموش نکنید که حتی مستعدترین نوازندگان مشهور نیز یک‌شبه به مهارت خارق‌العاده خود دست نیافته‌اند.

 

پیشنهاد می‌کنیم که هر روز، حتی چند دقیقه، با آرامش گیتار را در دست بگیرید و آکوردها، گام و تکنیک‌های نوازندگی را به شکلی اصولی تمرین کنید.

 

مسلماً ساخت عادت‌های خوب، بسیار دشوار‌تر از شکستن عادت‌های بد است و دست‌یابی به یک روتین تمرینی صحیح و مفید، زمان‌بر خواهد بود. اما پیشنهاد می‌کنیم که این امر را در اولویت قرار دهید تا با سرعتی بسیار بالاتر به آموختن مهارت نوازندگی گیتار دست یابید.

 

در حالی که مهمترین نکته در شروع یادگیری گیتار، تمرین مداوم و صحیح است، اما راه‌هایی وجود دارد که می‌توانند مسیر یادگیری را برای شما هموار سازند و تجربه‌ای جذاب‌تر از این پروسه برای شما رقم بزنند.

 

مهمترین نکات در یادگیری گیتار

۱- یادگیری را از مبانی پایه نوازندگی گیتار شروع کنید

قدم‌های اول یادگیری هر مهارتی معمولاً دشوارترین مراحل آن هستند. اما باید به یاد داشته باشید که آموختن هر مهارتی، نیازمند زمان بسیار است و باید قبل از دویدن، چهار دست و پا رفتن را بیاموزید!

 

چه به شکل آنلاین، چه به شکل فردی و چه همراه با یک استاد در حال یادگیری نوازندگی گیتار هستید، یادگیری مبانی پایه و تمرین صحیح می‌تواند سرعتی مضاعف به روند پیشرفت شما در نوازندگی ببخشد و باعث شود که بسیار سریع‌تر تکنیک‌هایی پیشرفته‌تر را یاد بگیرید.

 

یادگیری مبانی پایه نوازندگی گیتار مطمئناً به اندازه نواختن یک سولو جذاب نیست؛ اما یادگیری جزئیاتی همچون نام سیم‌های گیتار و اجزای مختلف آن، می‌تواند به شما کمک کند تا آشنایی بیشتری با ساز خود داشته باشید و روش کار آن را نیز بهتر درک کنید.

 

در ادامه، به برخی از مبانی پایه گیتار می‌پردازیم که باید پیش از هر چیز بیاموزید:

 

• یادگیری روش تنظیم و سرویس گیتار

نگهداری صحیح از گیتار و حفظ آن به شکلی مفید، تأثیری اساسی در روند پیشرفت نوازندگی و تربیت گوش‌هایتان خواهد داشت. پیشنهاد می‌کنیم روش استفاده از یک تیونر را بیاموزید و پیش از هر بار نوازندگی، با استفاده از این وسیله ساز را به شکلی صحیح و دقیق کوک کنید.

 

همچنین، اغلب افرادی که در زمینه آموزش گیتار خبره هستند، عقیده دارند بهتر است هر گیتاریستی نحوه تعویض سیم را بلد باشد. فرض کنید در میان اجرا یا یک جلسه تمرین گروهی، یکی از سیم‌های سازتان پاره می‌شود و دیگر نمی‌توانید با ساز خود به اجرا ادامه دهید.

 

در این حالت، اگر روش تعویض سیم گیتار را بدانید، به شکلی بسیار مفید در زمان صرفه‌جویی خواهید کرد و با تعویض سریع سیم پاره‌شده ساز، به‌سرعت به اجرا باز می‌گردید.

 

در نهایت، بهتر است که نام هر بخش از گیتار و نقش آن در کارکرد و ماهیت صوتی ساز را نیز بدانید تا درکی اساسی از ساز خود پیدا کنید.

 

• حفظ نام و ترتیب سیم‌های گیتار

یادگیری نام سیم‌های گیتار و ترتیب آنها، می‌تواند به شما کمکی شایان در یافتن سریع نت مورد نظرتان کند. همچنین دانستن نت‌های سیم‌ها می‌تواند به شما در درک تبلچر (tablature) نیز کمکی شایان کند.

 

پیشنهاد می‌کنیم که تلاش کنید نام سیم‌های ساز و نت‌های آنها را با استفاده از ترفند‌های یادگیری ویژه، به‌سرعت به خاطر بسپارید تا فرایند یادگیری بهینه‌تری را تجربه کنید.

 

• نحوه در دست گرفتن پیک گیتار

نگه داشتن صحیح پیک گیتار در دست، باعث می‌شود که به شکلی بسیار بهینه‌تر نوازندگی کنید و صدایی بسیار باکیفیت‌تر را نیز به وسیله ساز خود تولید کنید.

 

درک تأثیر ضخامت، جنس و شکل پیک در حس نوازندگی و ماهیت صوتی ساز نیز می‌تواند به شما در انتخاب صحیح پیک و دستیابی آسان به تُن مورد نظرتان کمکی شایان کند.

 

• نحوه نواختن نت‌ها با استفاده از گیتار

یکی از اولین مباحثی که در مسیر یادگیری نوازندگی گیتار می‌آموزید، نحوه انگشت‌گذاری بر روی فرت‌ها برای نواختن نت‌های مختلف به شکلی صحیح است.

 

نواختن صحیح و تمیز نت‌ها، اولین نکته‌ای است که برای یادگیری نوازندگی ساز و درک نت‌های آن باید به آن توجه کنید.

 

• نحوه اجرای تکنیک استرامینگ

توجه به نکاتی جزئی همچون وانهاده کردن عضلات مچ دست هنگام اجرای تکنیک استرامینگ، نه‌تنها می‌تواند به شما در دست‌یابی به نوازندگی تمیز‌تر و حرفه‌ای‌تر کمکی شایان کند،

 

بلکه باعث جلوگیری از بروز درد و خستگی در دستانتان پس از تمرین نیز می‌شود و در کل، یادگیری بهینه‌تر و سریع‌تری را برای شما رقم می‌زند. به همین دلیل، پیشنهاد می‌کنیم به نحوه استرامینگ خود توجهی ویژه کنید و همواره به دنبال بهبود آن باشید.

 

• مبانی نواختن آکورد‌ها

یادگیری نواختن آکورد بر روی گیتار، یکی از مبانی پایه در مسیر یادگیری این ساز به شمار می‌رود و تقریباً تمام اساتیدی که در زمینه آموزش گیتار فعالیت دارند، آن را جزو اولویت‌ها قرار می‌دهند.

 

اگر نوازنده‌ای مبتدی هستید و هنوز قادر نیستید که با گیتار خود یک قطعه سولو بنوازید، می‌توانید به‌آسانی نواختن چند آکورد ساده را بیاموزید و با استفاده از آنها، همراه با موسیقی‌های مورد علاقه خود به نوازندگی بپردازید.

 

۲- گیتاری مناسب برای خود یافته و خریداری کنید

چه قصد یادگیری نوازندگی گیتار الکتریک، آکوستیک و کلاسیک را داشته باشید و چه تصمیم به یادگیری نواختن گیتار بیس گرفته باشید، یکی از مهمترین پله‌ها برای شروع فرایند یادگیری، انتخاب یک ساز مناسب با سبک، سلیقه و کاربری شماست.

 

خرید اولین گیتار می‌تواند تجربه‌ای بسیار لذت‌بخش برای شما باشد. ممکن است که شما نیز همانند بسیاری از نوازندگان مبتدی، هنگام انتخاب اولین گیتار خود بیش از هر چیز به ظاهر آن توجه کنید؛

 

اما باید بدانید که برخی از مؤلفه‌های فنی، اهمیتی بسیار بیشتر از ظاهر ساز دارند و پیش از انتخاب گزینه مورد نظر خود، باید از آنها اطلاع داشته باشید و در خرید گیتار به آنها توجه کنید.

 

یک راه آسان برای انتخاب گیتار، استفاده از ابزار اینترنتی انتخاب گیتار در وب‌سایت شرکت‌هایی چون فندر (Fender) است.

 

این ابزارهای آنلاین در قالب سوالاتی در مورد سلیقه، میزان تجربه نوازندگی، مورد کاربری و بودجه شما، چند گیتار مناسب با شرایطتان را به شما معرفی می‌کنند؛ اما نمی‌توان چندان به آنها تکیه کرد و گزینه‌های پیشنهادی آنها نیز فقط شامل محصولات همان شرکت می‌شوند.

 

یک راه بسیار بهتر برای یافتن یک ساز مناسب، کسب مشاوره از کارشناسان یک فروشگاه تخصصی گیتار است.

 

برای مثال، شما می‌توانید با تماس با فروشگاه گیتارایران یا مراجعه به شوروم آن، با کارشناسان خبره این فروشگاه در مورد خرید اولین گیتار خود مشاوره کنید و ساز مناسب برای خود را با قیمتی مناسب و تضمین اصالت و سلامت خریداری کنید.

 

۳- ساخت یک محیط مناسب برای تمرین و یادگیری

یکی از اولین قدم‌ها برای شروع یادگیری نوازندگی گیتار، تدارک دیدن محیطی است که در آن بتوانید به‌راحتی و با اشتیاق به تمرین بپردازید.

 

اگر تمرینات نوازندگی خود را در خانه انجام می‌دهید، باید یک فضای راحت و آرام برای خود در گوشه‌ای از خانه بسازید تا بتوانید در آن با آسایش تمام ساز بزنید و همواره برای حضور در آن و ادامه یادگیری نوازندگی اشتیاق داشته باشید.

 

هنگام تدارک دیدن یک فضا برای تمرین گیتار، بهتر است که به چند نکته زیر توجهی ویژه داشته باشید:

 

• گیتار خود را در محیط مورد نظر به شکل دائمی در دید خود قرار دهید

از دل برود هر آنکه از دیده برفت! اگر گیتار خود را در کیف نگه دارید، احتمال اینکه پس از مدتی انگیزه خود را برای ادامه یادگیری نوازندگی از دست بدهید، بیشتر خواهد شد.

 

طبق توصیه اغلب اساتیدی که در زمینه آموزش گیتار فعالیت دارند، بهتر است ساز همواره در معرض دیدتان قرار گیرد تا با تماشای آن انگیزه‌ای بیشتر برای تمرین پیدا کنید و هیچ‌گاه تمرین را فراموش نکنید.

 

• دمای محیط مورد نظر را در میزانی بهینه کنترل کنید

یکی از مواردی که در بسیاری از منابع آموزش گیتار به آن توجه چندانی نمی‌شود، دما و نور محیط تمرین است. تمرین در اتاقی که تهویه و دمایی مناسب دارد، مطمئناً کاری بسیار آسان‌تر است!

 

در صورتی که در اتاقی با دما یا تهویه نامناسب به تمرین بپردازید، احتمالاً بسیار زود خسته خواهید شد و ساز را کنار می‌گذارید. اگر اتاق بیش‌ازحد گرم یا سرد باشد، دیگر اراده کافی برای تمرین بهینه را نخواهید داشت و دائماً به دنبال بهانه‌ای برای اتمام روند تمرین خواهید گشت.

 

علاوه بر این، ساختار گیتار نیز در برابر دماهای بیش‌ازحد بالا یا پایین، آسیب‌ذیر است و در صورتی که آن را همواره در دما و رطوبتی مناسب حفظ نکنید، ممکن است که به ساختار آن صدمه بزنید.

 

• نورپردازی مناسب

در صورت امکان، مکان تمرین گیتار خود در خانه را در بخشی تعیین کنید که نور طبیعی زیادی دارد یا می‌توان آن را با استفاده از چراغ به اندازه نیاز روشن کرد.

 

در قدم‌های اول فرایند یادگیری، بهتر است که همواره دیدی کامل به فرت‌بورد گیتار خود داشته باشید تا بتوانید موقعیت هر نت را به‌خوبی مشاهده کرده و آن را حفظ کنید.

 

• مکانی ساکت

دیگر نکته بسیار مهمی که باید به آن توجه کنید، ساکت بودن محیطی است که برای تمرین در نظر می‌گیرید. مسلماً تمرین در محیطی ساکت، باعث تمرکز بیشتر شما بر روی نوازندگی و در نتیجه، افزایش بازده تمرینات شما به شکلی مشهود خواهد شد.

 

در صورتی که امکان انتخاب محیطی با سکوت ایده‌آل برای تمرین در خانه را ندارید، می‌توانید با استفاده از یک هدفون مناسب تمرین کنید تا علاوه بر حذف صدای محیط از صدای گیتار خود، برای اطرافیان خود نیز مزاحمتی ایجاد نکنید.

 

۴- با یادگیری قطعات موسیقی، مهارت خود در نوازندگی را افزایش دهید

یادگیری نواختن نت‌ها، گام‌ها و آکورد‌ها مسلماً از ارکان فرایند یادگیری گیتار هستند؛ اما بهترین راه برای یادگیری نوازندگی این ساز، این است که این مهارت‌ها را در عمل و هنگام نواختن یک قطعه موسیقی به نمایش بگذارید.

 

نواختن یک توالی آکوردی یا تمرین تکنیک پول-آف در صورتی که هنگام نواختن یکی از موسیقی‌های مورد علاقه‌تان انجام شود، بسیار لذت‌بخش‌تر و موثر‌تر خواهد بود. این کار می‌تواند فرایند تمرین را برای شما به یک کار لذت‌بخش تبدیل کند.

 

۵- نواختن قطعات موسیقی را به‌صورت گوشی یاد بگیرید

تمرین مداوم نواختن نت‌ها و آکورد‌های مختلف، می‌تواند گوش شما را نیز پرورش دهد و باعث افزایش درک موسیقایی شما شود تا الگو‌ها و نت‌ها را در موسیقی به شکلی بهتر درک کنید.

 

اگر بدانید در یک آهنگ چه نت‌هایی وجود دارد، آن آهنگ در چه گامی و با چه آکوردهایی نواخته شده است، نوازندگی گیتار برای شما تسهیل می‌شود و می‌توانید حتی بدون نگاه به نت‌های یک اثر، آن را بنوازید.

 

نواختن یک اثر موسیقی تنها با شنیدن آن ممکن است در وهله اول کمی دشوار به نظر برسد؛ اما با تمرین مداوم و گوش دادن به موسیقی با دقتی بالا، می‌توانید به‌مرور عناصر بیشتری از یک آهنگ را درک کنید و در نهایت، آن را بر روی گیتار خود پیاده کنید.

 

در پله اول، سعی کنید تا بخش ریتم گیتار یک موسیقی را بنوازید و توالی آکوردی آن را بر روی ساز خود بیابید.

 

در این مسیر به‌مرور زمان و با افزایش مهارت نوازندگی‌تان، می‌توانید آرام‌آرام سولوهای گیتار الکتریک موجود در آثار موسیقی را نیز بنوازید یا حتی خود یک سولو برای آثار مورد علاقه‌تان بسازید!

 

۶- با دیگر نوازندگان مبتدی به تمرین بپردازید

یکی از نکاتی که در تمامی روش‌های آموزش گیتار بر روی آن تأکید بسیار می‌شود، ‌هم‌نوازی با دیگر نوازندگان است. اگر در حال یادگیری نوازندگی گیتار در خانه هستید، احتمالاً نوازنده مبتدی دیگری در محیط اطرافتان وجود ندارد که بتوانید با او به تبادل نظر در مورد فرایند یادگیری و چالش‌های آن بپردازید.

 

اما اگر با جامعه‌ای از موزیسین‌های دیگر در ارتباط باشید، اشتیاقی بیشتر برای ادامه یادگیری خواهید داشت و می‌توانید در آن جمع نیز هر یک به دیگری انگیزه‌ای مضاعف برای ادامه مسیر یادگیری ببخشید.

 

۷- تمرین، تمرین و تمرین!

اهمیت تمرین کافی و صحیح در یادگیری نوازندگی یک ساز، تقریباً از هر چیزی مهمتر است!

 

در پایین، به چند نکته اشاره خواهیم کرد که باعث می‌شود پروسه تمرین شما بسیار بهینه‌تر سپری شود:

 

• زمانی کافی را در روز برای تمرین نوازندگی اختصاص دهید

اگر در روز زمانی در حدود تنها یک ربع را به تمرین گیتار اختصاص دهید نیز می‌توانید به‌تدریج مهارت نوازندگی خود را گسترش دهید.

 

اما پیشنهاد می‌کنیم در روز نیم الی یک ساعت را به تمرین بپردازید تا مسیری کوتاه‌تر را در تبدیل شدن به یک نوازنده ماهر در پیش داشته باشید.

 

• پیش از تمرین گرم کنید

یکی دیگر از مواردی که تمامی اساتید در روند آموزش گیتار مکرراً روی آن تأکید می‌کنند، گرم کردن انگشتان با تمرینات ویژه است.

 

این کار می‌تواند به بازدهی شما در طول تمرین کمکی شایان کند و از آسیب دیدن دست‌های شما حین تمرین و نوازندگی نیز جلوگیری به عمل آورد.

 

با این روش همچنین پیش از شروع تمرین می‌توانید از کوک بودن ساز خود نیز اطمینان حاصل کنید.

 

• نوازندگی خود را ضبط کنید

برخی از اوقات اگر سیر پیشرفت خود را با دقت پایش نکنید، درک مسیر صعودی طی‌شده برای شما دشوار خواهد بود.

 

در یادگیری گیتار، بهتر است که خود را نه با هیچ فرد دیگری، بلکه با خود مقایسه کنید؛ زیرا هر نوازنده‌ای نیاز به زمانی متفاوت برای یادگیری یک مبحث واحد دارد.

 

بنابراین، اگر همواره تمرینات خود را ضبط کنید، می‌توانید سیر پیشرفت خود را در یک مدت زمان با دقت پایش کنید و با درک پیشرفت خود، انگیزه‌ای بیشتر برای ادامه مسیر یادگیری داشته باشید.

 

این کار می‌تواند همانند بازپخش یک صحنه در یک بازی فوتبال، به شما کمک کند تا اشتباهات و ویژگی‌های نوازندگی خود را به‌سرعت درک کنید و از آنها آگاه باشید.

 

• نت‌ها و آکورد‌هایی جدید را امتحان کنید

همواره به دنبال یافتن نت‌ها و آکورد‌هایی جدید باشید و مکرراً یک الگوی نتی و ترکیبی مشخص از آکورد‌ها را ننوازید.

 

این کار می‌تواند به شما کمک کند تا بازه مهارت‌های نوازندگی خود را گسترش دهید.

 

• همراه با مترونوم تمرین کنید

در شروع یادگیری نوازندگی گیتار، ممکن است که نخواهید همراه با دیگر موزیسین‌ها به تمرین بپردازید.

 

به همین دلیل، پیشنهاد می‌کنیم با استفاده از یک مترونوم تمرین کنید تا بازدهی مضاعف را در تمرینات خود تجربه کنید و درک ریتم خود را نیز بهبود دهید.

 

۸- صبور باشید

صبر یکی از نکات کلیدی در یادگیری نوازندگی انواع ساز است که باید هیچ‌گاه آن را فراموش نکنید. ممکن است روزی حالتان برای تمرین خوب باشد و روز دیگر، ظرفیت ذهنی برای انجام این کار را نداشته باشید.

 

در این صورت، خود را سرزنش نکنید. ممکن است که حین نوازندگی، چند نت را صحیح ننوازید و حتی مرتکب اشتباهات بسیاری شوید؛ اما در هر شرایطی نباید فراموش کنید که صبور و آرام باشید.

 

اسطوره‌هایی همچون جیمی هندریکس نیز یک‌شبه به نوازندگانی خبره تبدیل نشده‌اند!

 

۹- از ویدیوهای آموزش گیتار کمک بگیرید

یکی از بهترین راه‌ها برای یادگیری نوازندگی گیتار، استفاده از ویدیوهای آموزش گیتار موجود در اینترنت است.

 

گیتارایران مجموعه‌ای بسیار وسیع از ویدیوهای آموزش گیتار را برای شما به‌صورت رایگان تدارک دیده است که شما می‌توانید با تماشای آنها، از نقطه صفر به یک گیتاریست واقعی تبدیل شوید!