وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

بوی عسل طبیعی چطور است؟ تفاوت عسل طبیعی و مصنوعی چیست؟

بوی عسل طبیعی چطور است؟ تفاوت عسل طبیعی و مصنوعی چیست؟

بوی عسل طبیعی چطور است؟ تفاوت عسل طبیعی و مصنوعی چیست؟

 

این روزها دیگر مانند گذشته نیست که پوشش گیاهی در همه مناطق فراون باشد و زنبورداری هم تبدیل تبدیل به یک صنعت نشده باشد، امروز پوشش گیاهی کمتر از گذشته است، جمعیت افزایش زیادی داشته و زنبورداری هم تبدیل به یک صنعت شده است و حالا خرید عسل طبیعی همانند گذشته آسان نیست.

 

بوی عسل طبیعی چطور است؟ تفاوت عسل طبیعی و مصنوعی چیست؟

 

در چنین شرایطی که عسل طبیعی کمیاب‌تر شده است، احتمال اینکه به دنبال عسل طبیعی بروید ولی عسل تغذیه‌ای نصیب شما شود بسیار است، در این مطلب قرار است اندکی در مورد ویژگی عسل طبیعی و روش‌های تشخیص آن صحبت کنیم تا با اطمینان کاملتری خرید خود را انجام دهید.

 

عسل طبیعی به چه عسلی گفته می‌شود؟

پیش از اینکه به سراغ روش‌های شناخت عسل طبیعی برویم، بهتر است بینیم به چه عسلی طبیعی گفته می‌شود، عسل طبیعی به عسلی گفته می‌شود که زنبور برای تهیه آن از شهد گل‌ها و گیاهان استفاده کرده باشد، چنین عسلی کاملا طبیعی است و ضمن داشتن خواص دریافت شده از بدن زنبور، خواص گیاه مورد تغذیه زنبور را هم با خود به همراه دارد.

 

اگر به دنبال به دنبال یک راهنمای کامل برای تهیه عسل هستید، به مطلب راهنمای خرید عسل از سایت یک پزشک مراجعه کنید.

 

به چه عسلی تغذیه‌ای گفته می‌شود؟

عسل تغذیه‌ای دقیقا برعکس عسل طبیعی است، در این نوع عسل زنبور به جای تغذیه از شهد گیاهان، از مواد قندی تغذیه کرده است.

 

چنین عسلی تقلبی محسوب نمی‌شود چرا که به هرحال توسط زنبور عسل تولید شده است، اما خواص آن نسبت به عسل طبیعی کمتر است و همچنین میزان ساکاروز یا همان قند آن بالاتر است.

 

به چه عسلی تغذیه‌ای گفته می‌شود؟

 

چرا عسل تغذیه‌ای تولید می‌شود؟

اگر بخواهیم به صورت ریشه‌ای به این سوال پاسخ دهیم، باید گفت که در فصول سرد سال که امکان تغذیه زنبورها از شهد گل‌ها و گیاهان وجود ندارد یا میزان گل‌ها و گیاهان برای تغذیه زنبورها کافی نیست، زنبوردار برای حفظ جان زنبورها، امکان تغذیه آنها از مواد قندی را فراهم می‌کند تا هم کلونی حفظ شود و هم جمعیت زنبورها برای شهد گیری در بهار بیشتر شود.

 

عسلی که زنبورها با تغذیه از مواد قندی تولید می‌کنند، عسل تغذیه نام دارد و زنبورداری که عسل طبیعی تولید می‌کند، این عسل را صرفا برای مصرف خود زنبورها نگه می‌دارد.

 

اما مشکل از اینجا آغاز می‌شود که خیلی از زنبوردارها ترجیح می‌دهد به جای جابجایی کندوها در مناطق مختلف و شهد گیری زنبورها از گیاهان، در یک مکان ثابت مستقر شوند و زنبورها را با مواد قندی تغذیه کنند تا با راحتی بیشتر و در مقدار بیشتری عسل برداشت کنند و به این شکل عسل تغذیه را وارد بازار می‌کنند.

 

با این حال همچنان نمی‌توان گفت که این افراد متقلب هستند یا این عسل تقلبی است، این کار در تمام دنیا مرسوم است و تقریبا تمام عسل‌های سوپرمارکتی از برندهای مختلف به این شکل تولید شده اند، مشکل اصلی آنجاست که افرادی سودجو این نوع عسل را به عنوان عسل طبیعی و با قیمت بالاتری عرضه می‌کنند، در این شرایط این افراد متقلب و عسل‌هایشان تقلبی محسوب می‌شود.

 

نکته مهم این است که با وجود اینکه عسل طبیعی شکرک می‌زند اما نمی‌توان گفت هر عسلی که شکرک می‌زند صدرصد طبیعی است، چرا که عسل تغذیه‌ای ( زنبور با شکر تغذیه شده است) هم شکرک می‌زند. در نتیجه شکرک زدن عسل نمی‌تواند معیار مناسبی برای تشخیص عسل طبیعی باشد.

 

 

بوی عسل طبیعی چطور است؟

تفاوت عسل طبیعی و مصنوعی

 

بوی عسل طبیعی چطور است؟

عسل طبیعی و تغذیه‌ای، تفاوت زیادی از نظر رنگ و بو ندارند، در واقع به ندرت می‌توان با بو کردن عسل، پی به طبیعی بودن یا نبودن عسل برد، تنها در مواردی که عسل طبیعی مربوط به گیاهی با بوی مشخص مانند آویشن باشد، احتمالا با بو کردن عسل، متوجه بوی تند آویشن خواهید شد و در این شرایط احتمال اینکه عسل طبیعی باشد بیشتر است، هرچند که احتمال استفاده افراد سودجو از اسانس‌هایی مانند اسانس آویشن وجود دارد.

 

چطور عسل طبیعی را تشخیص دهیم؟

متاسفانه باید بگویم که تشخیص عسل طبیعی به هیچ وجه راحت نیست و حتی فروشنده‌های باسابقه عسل هم در خیلی از مواقع از تشخیص عسل طبیعی از غیر طبیعی ناتوان هستند و این گفته خیلی از این افراد است.

 

این دو عسل تا حد خیلی زیادی از نظر رنگ، طعم و بو شبیه به هم هستند چرا که در عسل تغذیه اینطور نبوده که زنبور اصلا از پوشش گیاهی استفاده نکند، لذا در این شرایط تنها روش دقیق انجام آزمایش و بررسی میزان ساکارز عسل است.

 

در واقع تنها با انجام آزمایش عسل است که می‌توان با اطمینان کامل گفت که آیا این عسل از نوع تغذیه‌ای است یا یک عسل طبیعی می‌باشد.

 

اما انجام آزمایش عسل مقرون به صرفه نیست و عملا این امکان وجود ندارد که شما هربار بعد از خرید عسل آن را آزمایش کنید، به همین دلیل برای خرید عسل طبیعی توصیه ما اعتماد به یک فروشنده مطمئن است.

 

فروشنده مطمئن فرد یا مجموعه‌ای است که با زنبورداران مختلفی همکاری می‌کند و عسل‌های آنها را در مقادیر بالا و به صورت آزمایش شده خریداری می‌کنید، در واقع شما با خرید از این چنین مجموعه‌ای، در واقع از زنبورداران مختلفی که عسل‌هایشان آزمایش شده است خرید انجام می‌دهید.

 

دقت داشته باشید که این فروشنده‌ها معمولا ضمانت بازگشت وجه برای محصولاتشان قرار می‌دهد و نگران این نیستند که محصولاتشان توسط مشتری مورد آزمایش قرار بگیرد.

 

دقت داشته باشید که هرگز عسل واقعا طبیعی با قیمت‌های پایین مانند کیلویی 90 هزار تومان عرضه نمی‌شود، چنین قیمتی شاید برای فروش عمده منطقی باشد، اما برای فروش خرده به هیچ وجه منطقی نیست و این عسل قطعا تغذیه‌ای است.