وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

بیوگرافی ثروتمندترين ايراني جهان ( عکس )

بیوگرافی ثروتمندترين ايراني جهان ( عکس )

بیوگرافی ثروتمندترين ايراني جهان ( عکس )

 

به گزارش ایران ناز پی یر که نام اصلیش پرویز است اولین ثروتمند ایرانیست .پی‌یِر(پیر) مراد امیدیار (به انگلیسی: Pierre Omidyar) (زادهٔ ۲۱ ژوئن ۱۹۶۷ در پاریس) بنیان‌گذار و رئیس ایرانی سایت حراج ای‌بی (e-bay) و یک کارآفرین نیکوکار است. او در سن ۳۱ سالگی به عنوان یک میلیاردر شناخته شده‌است. امیدیار و همسرش پامِلا به عنوان یک نیکوکار نیز شناخته شده هستند.

 

پير مراد اميديار ميلياردر ايراني – آمريکايي در 21 ژوئن سال 1967 در پاريس متولد شد. پدر و مادر او ايرانياني بودند که براي تحصيل به خارج از کشور رفته بودند. مادر او الهه ميرجلالي اميديار مدرک دکتراي زبانشناسي خود را از دانشگاه سوربن دريافت کرده بود وپدرش يک جراح بود.

 

پير اميديار بنيانگذار و رييس ايراني-آمريکايي سايت حراج اي‌بي است و با ثروت 2/5 ميليارد دلار صد و چهل و هشتمين ميلياردر جهان است.

 

بیوگرافی ثروتمندترين ايراني جهان ( عکس )

 

وي اين شرکت را در سال 1995 تاسيس کرد. پير مراد اميديار در 21 ژوئن سال 1967 در پاريس متولد شد. پدر و مادر او ايرانياني بودند که براي تحصيل به خارج از کشور رفته بودند. مادر او الهه ميرجلالي اميديار مدرک دکتراي زبانشناسي خود را از دانشگاه سوربن دريافت کرده بود و پدرش يک جراح بود.

 

خانواده پير زماني که او 6 ساله بود به آمريکا مهاجرت کردند و پير در واشنگتن بزرگ شد. وي با نوشتن دومين برنامه رايانه‌اي براي کتابخانه مدرسه پا به دنياي بيتها گذاشت. اميديار به دبيرستان سنت اندرو در مريلند رفت و در سال 1984 فارغ‌التحصيل شد.

 

بیوگرافی ثروتمندترين ايراني جهان ( عکس )

 

وي سپس به دانشگاه تافتز رفت و در سال 1988 با مدرک علوم کامپيوتر از اين دانشگاه فارغ‌التحصيل شد. اميديار کمي ‌بعد براي کار به شرکت کلاريس، يکي از شرکت‌هاي زيرمجموعه شرکت اپل رفت.

 

او در اين شرکت براي نوشتن برنامه مک همکاري مي‌کرد. وي در سال 1991 يکي از افرادي بود که شرکت توسعه اينک، يک شرکت نرم‌افزاري، را تاسيس کردند. اين شرکت بعدها تبديل به يک شرکت تجارت الکترونيک شد و به اي‌شاپ تغيير نام پيدا کرد.

 

پير اميديار زماني که 28 ساله بود در يکي از تعطيلات خود يک برنامه کامپيوتري نوشت که نهايتا تبديل به يک سوپربرند اينترنتي به نام سايت حراج اي‌بي شد. او که در زمينه برنامه‌نويسي کامپيوتري تخصص داشت در اتاق‌نشيمن خانه‌اش چند سايت اينترنتى را تحت يک مجموعه واحد و با آدرس www.ebay.com گرد آورده و اداره مي‌کرد.

 

اميديار در يکي از تعطيلاتش تصميم گرفت جايى را براى برگزارى حراج در اينترنت شکل دهد. وى اين کار را انجام داد و آن را «حراج شبکه» ناميد. براى آنکه کارآيى سايت خود را امتحان کند يک دستگاه سوراخ کن ليزرى را که ايراد فنى هم داشت به حراج گذاشت. دو هفته بعد اين دستگاه حراج شد. به اين ترتيب اولين کالا در اين سايت حراج شد و رسما سايت مذکور آغاز به کار کرد.

 

اين سايت تا مدتى با همان نام «حراج شبکه» فعاليت مي‌کرد اما در سال 1997 به اي‌بي تغيير نام پيدا کرد. ايده تشکيل اين سايت به گفته خود اميديار خيلى ساده و البته ايده‌آليستى بود: «از طريق اينترنت مي‌توان بازارى کامل و جامع ايجاد کرد که در آن وضعيت عرضه و تقاضا براى همگان شفاف و روشن باشد».

 

در ابتدا خدمات اين سايت رايگان بود، اما براي پوشش هزينه‌هاي تامين خدمات اينترنتي شروع به دريافت وجه کرد. در مدتى کوتاه افراد بسيارى فروشنده و خريدار براى اقلام ليست شده روي سايت پيدا شدند. به تدريج تعداد کاربران اين سايت زياد شدند و معاملات بسيارى از طريق آن صورت گرفت. اميديار براي شرکت افراد در حراج مبلغ بسيار کمي‌ بين 25 سنت تا 2 دلار دريافت مي‌کرد و همچنين درصدي از هر معامله به او مي‌رسيد. به اين شکل اي‌بي تعامل فروشندگان و خريداران را بسيار ساده‌تر کرد. اميديار پس از 9 ماه از شروع کار اي‌بي شغل خود را در شرکت جنرال مجيک رها کرد تا به شکل تمام وقت روي اي‌بي کار کند.

 

در حال حاضر اي‌بي در حدود 15500 کارمند دارد. درآمد آن در سال 2009 درآمدي بيش از 72/8 ميليارد دلار و درآمد خالصي در حدود 39/2 ميليارد دلار برآورد شده بود. اي‌بي در سال 2009 بيش از 84 ميليون کاربر داشت.

 

پير اميديار و همسرش همانند بيل گيتس و همسرش اعلام کرده‌اند که قصد دارند طى سال‌هاى آينده بخش عمده ثروت خود را خرج کنند. آنها اعلام کرده‌اند تا بيست سال آينده به جز يک درصد از ثروتشان بقيه آن را خرج مي‌کنند. اميديار در حال حاضر 3 فرزند دارد و ساکن هونولولو در‌ هاوايی است

 

بیوگرافی ثروتمندترين ايراني جهان ( عکس )