وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

جوابیه حمید هیراد در برابر شکایت شاعران

جوابیه حمید هیراد در برابر شکایت شاعران

جوابیه حمید هیراد در برابر شکایت شاعران

 

به گزارش ایران ناز سکوت حمید هیراد در برابر اتهام سرقت ادبی شکست.خواننده مشهور کشورمان در پاسخ به بیانیه جمعی از شاعران علیه حمید هیراد , بیانیه ای صادر کرد . گفتنیست تعدادی از شاهران کشور با عنوان ادعای سرقت ادبی اشعار آهنگهای حمید هیراد , نسبت به وی تهدید به شکایت کرده اند .حمید هیراد خواننده و ترانه سرای آهنگهای مشهوری نظیر انفرادی , شوخیِ مگه , نیمه جانم , بی تاب , شب که شد , مستم کن و…است.

 

جوابیه حمید هیراد در برابر شکایت شاعران

 

در ۸ فروردین ۱۳۹۷، چهل نفر از شاعران و ترانه‌سرایان سرشناس کشور، با انتشار بیانیه‌ای با موضوع «تضییع حقوق مؤلفین و حواشی ایجادشده توسط حمید هیراد» بیانیه‌ای را منتشر کردند و ضمن ناپسند خواندنِ سرقت ادبی و محکوم کردن آن، خواستار رسیدگی این موضوع از طریق مراجع ذیربط شدند. حمید هیراد در جواب این افراد بیانیه ای به شرح زیر صادر کرد :

 

به نام خداوند بخشايشگر

 

سلام مي کنم به هموطنان عزيزم

 

مايل بودم که در روزهاي آغازين سال نو، به گونه اي ديگر با مشتاقان فرهنگ و هنر ايراني مان صحبت کنم ولي حواشي پيش آمده در روزهاي اخير، مرا ناگزير مي کند تا به جاي بهاريه، از دري ديگر چند جمله اي بگويم . اميد که به گوش مهرباني و مروت، اين نوبت، کمي منصفانه تر ،همديگر را به شنيدن و تحمل و همراهي بنشينيم.

 

برخي از هموطنانم ، چه در کسوت کارشناس و چه در زمره ي منتقد ،از سر دلسوزي در حق ترانه يا ترانه سرا، خطابيه هايي براي بنده نوشته اند و برخي شنوندگان هم ابراز لطف هايي داشته اند.

 

از هريک ، به دليلي و از نظرگاهي متفاوت سپاسگزارم ولي به سهم خود، لازم ميدانم در اينجا توضيحي داده باشم تا خداي ناکرده، سکوت بنده ، حمل بر بي توجهي نشود.

 

چندي قبل هم در مصاحبه ي مکتوبي، بي آنکه داعيه ي کارشناسي داشته باشم ؛ گفته بودم که استفاده ي عيني از بخشي از سروده ي شاعري يا تغيير يافته ي بيتي از ترانه اي يا بهره مندي محتوايي از شعر سراينده ي محترمي، منحصر به کار بنده نيست و سابقه اي طولاني در ادب فارسي دارد و نمونه هاي اين بهره مندي اينجانب هم عموما مورد تاييد اهالي ادب معاصر، از جمله ” شوراي شعر و ترانه دفتر موسيقي کشور” قرار گرفته است و نمونه هاي اين به اصطلاح “تدوين” و پيوند، هرگز با مخالفت اين شورا و يا مشروط نمودن توليد اين آثار، مواجه نشده اند و طبعا مثل ساير آثار داراي مجوز در اين کشور ، داراي سابقه هاي مستند در دفتر موسيقي وزارت ارشاد است.

 

البته بنده هم به عنوان عضو کوچکي از جامعه ي هنري اين خاک ، براي نشان دادن اعتقادم به ناپسند بودن سرقت ادبي از آثار ديگران و رعايت عرف و ادب، در پيوست معرفي آثار ارائه شده، به ويژه در قطعات اخير، مرجع هر برداشت را هم ذکر کرده و در صورت دسترسي، از شاعر مورد نظر هم کسب اجازه و رضايت نموده ام .

 

ناگفته هم نماند که پرهيز از ذکر نام صريح و همگاني اين عزيزان، صرفا به دليل فقدان اعتماد کامل به صحت اسامي در محدوده ي فضاي مجازي و ترديد اخلاقي در ضايع شدن حقوق صاحبان حقيقي اين آثار بوده است نه نيتي ديگر .

 

اما عجالتا عرض ميکنم که بهره گيري از تجربيات ادبي شاعران و ترانه سرايان هموطنم،
عموما دلايلي از اين قرار داشته اند:

 

– يادآوري ظرفيت هاي متفاوت

 

گنجينه ي ارزشمند شعر کهن فارسي و تشويق مخاطبان به نگاهي ديگر گونه به اين ميراث ملي

 

– معرفي ديگرباره و متفاوت سروده هاي شاعران معاصر و همنسلان ترانه سرا و همچنين بهره گيري از آشنايي هاي تاريخي و پاره هاي ادبي مشهور ايشان در “پيوندهاي” کلامي خودم به علت ” تناسبات وزني يا معنايي با کل قطعه ي درحال ساخت ، با هدف ارتقاي صميميت کار و تقويت ماندگاري مجموعه ي اثر در ذهن مخاطبان و طبعا تسهيل در انتقال مفهوم کلي يک قطعه ي موسيقايي با استفاده از صرفا يک، دو بيت از سروده ي شاعر يا ترانه سرايي ديگر

 

– ايجاد طيف جديدي از نشاط اجتماعي در خيل عظيم مردم و بخصوص ميليونها جوان علاقه مند به شنيدن صداهاي تازه از بستر موسيقي پوياي ايراني

 

لازم ميدانم با کمال صداقت و اعتماد ، اعلام کنم که اقبال نسبي و افتخار آميز هموطنان باصفايم به اين بنده ي کمترين، بعد از لطف خداي بزرگ، مرهون محبت وسيع و زلال مردم اين سرزمين عزيز و همچنين بزرگواري ها و راهنمايي هاي شاعران و ترانه سرايان و منتقدين آثار مختصر اينجانب بوده است و يقينا تجربيات ارائه شده از سوي اين بنده هم، از جنس آزمون خطاي يک آدم معمولي است که نيازمند فرصت دهي و نقد و اصلاح است. اصلاحي که در مسير دلسوزانه و منصفانه اش ، محسنات يک پديده و شيوه ي متفاوت و تاثيرات آن در منظري وسيعتر به نام جمعيت جوان و مردم صاحب ذوق و شعور هنري نيز ديده ميشود و مسير هدايت و راهنمايي هم ، به اندک دلخوري شخصي يا اعمال سليقه اي فردي، بسته نميشود که اين آيين شايسته ، البته از بزرگان، بسيار پسنديده تر است .

 

شايد قدمي به اشتباه رفته باشم يا کلامي به پختگي نگفته باشم؛ به گمانم فرصت اصلاح شيوه ها و ترميم اشتباهات سهوي، هميشه فراهم است و همچون اميد به لطف واسعه ي خداوند، هميشه ميتوان اميدوار بود که دنياي گسترده ي هنر ، براي ايفاي نقش هاي مختلف و رساندن نغمه هاي متفاوت، صحنه هايي بسيار بکر و وسيع دارد .

 

به قول آن ظريف:

 

… خرم آن نغمه که مردم بسپارند به ياد!

 

با درود و دعا. “حميد هيراد

 

نوروز1397

 

جوابیه حمید هیراد در برابر شکایت شاعران

 

 

 

روانشناسی آنلاین ، خدمات مشاوره

روانشناسی آنلاین ، خدمات مشاوره