وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

بهترین راهنما برای بیمارهای شایع پوستی

بهترین راهنما برای بیمارهای شایع پوستی

بهترین راهنما برای بیمارهای شایع پوستی

 

برند لافارر، یک نام شناخته شده در زمینه تولید محصولات مراقبت و سلامت پوست و مو است. وبلاگ برند لافارر، در راستای مسئولیت اجتماعی این برند در زمینه افزایش آگاهی و سطح دانش مردم درباره سلامت و زیبایی، از ابتدای سال 1398 فعالیت خود را آغاز کرد.

 

در این وبلاگ مقالات بسیار مفیدی پیرامون موضوعات متنوع از جمله سلامت پوست و مو، سلامت بدن، بهداشت بانوان، تغذیه، درمان بیماری‎ها و سلامت روان وجود دارد که می‌توانید با مطالعه آن‌ها سطح دانش و اطلاعات خود را بالا ببرید.

 

از آنجا که رسالت برند لافارر حفظ زیبایی و سلامت پوست و موی شماست، در این مقاله قصد داریم درباره بیماری‌های مزمن پوستی مطالب مفیدی را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. پس با ما همراه باشید.

 

اهمیت سلامت پوست

پوست، سطحی‌ترین لایه بدن است و به عنوان اولین سد محافظتی در بدن عمل می‌کند. زیبایی، طراوت و شادابی پوست اهمیت بسیار زیادی دارد و باعث افزایش اعتماد به نفس و حس جوانی در افراد می‌شود.

 

اما عواملی مانند بیماری‌های مزمن پوستی می‌توانند سبب مشکلات زیادی از جمله بروز قرمزی، خارش و پوسته‌پوسته‌شدن در نواحی مختلف پوست و در نتیجه، نارضایتی و کلافگی بسیاری از افراد شوند.

 

علت انواع بیماری‌های پوستی چیست؟

بیماری‌های پوستی ممکن است به دلیل نقص در سیستم ایمنی بدن (بیماری خودایمنی) مانند پسوریازیس، یا در نتیجه حساسیت به عوامل بیرونی نظیر درماتیت تماسی باشند. این بیماری‌‌ها در برخی موارد می‌توانند ریشه ژنتیکی نیز داشته باشند.

 

انواع بیماری‌های پوستی

از شایع‌ترین بیماری‌های مزمن پوستی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

• اگزما یا درماتیت آتوپیک

• پسوریازیس

• درماتیت سبورئیک

 

بهترین راهنما برای بیمارهای شایع پوستی

 

بیماری پوستی اگزما

اگزما (درماتیت آتوپیک) شرایطی است که در آن پوست دچار خارش، قرمزی، التهاب و پوسته‌ریزی می‌شود. پزشکان هنوز دلایل بروز این عارضه را نمی‌دانند.

 

اما این بیماری معمولاً در افرادی که حساسیت (آلرژی) دارند، بروز می‌کند. اگزما گاهی ریشه ژنتیکی دارد و ممکن است در بین اعضای یک خانواده شایع باشد.

 

افراد در دوره‌های سنی مختلف ممکن است دچار اگزما شوند و جالب است بدانید نشانه‌های اگزما در بزرگسالان و کودکان متفاوت است.

 

در نوزادان و کودکان علائم اگزما بیشتر در ناحیه پیشانی و سر بروز می‌کند، در حالی که علائم اگزما در بزرگسالان، بیشتر در نواحی آرنج و پشت زانوها قابل مشاهده است.

 

علائم اگزما

اگزما ممکن است نواحی مختلف بدن را درگیر کند. دست و پوست سر از شایع‌ترین نواحی بدن هستند که ممکن است علائم اگزما در این نقاط بروز کند.

 

موارد زیر از نشانه‌های اگزما هستند:

 

• خارش شدید پوست

• قرمزی پوست

• جوش‌های ریز

• پوسته‌پوسته شدن پوست

• خشکی پوست

 

چه عواملی سبب تشدید علائم اگزما می‌شوند؟

 

• گرما یا تعریق بیش از حد

• حضور در هوای بسیار خشک

• استرس یا نگرانی

• تغییرات ناگهانی دما

• صابون‌ یا محصولات پاک‌کننده خشن

• استفاده از عطر‌

• مراقبت نکردن از پوست خشک

• پوشیدن لباس‌هایی با پارچه پشمی یا الیاف مصنوعی مثل پلی‌استر

 

درمان اگزمای پوستی

 

درمان اگزمای پوستی

با پیشرفت علم، روش‌های درمانی اگزما نیز پیشرفت کرده‌اند. اما همچنان درمان قطعی برای این بیماری وجود ندارد.

 

درمان اگزما با توجه به نوع و شدت آن متفاوت است؛ تغییر سبک زندگی، مصرف داروهای بدون نسخه، تجویز داروهای مختلف (خوراکی، تزریقی، موضعی و بیولوژیک) و نوردرمانی از جمله شیوه‌های درمان اگزمای پوستی هستند.

 

بیماری پسوریازیس

پسوریازیس نیز مانند اگزما یک بیماری خودایمنی است و اغلب مبتلایان در سنین 15 تا 35 سالگی به این بیماری دچار می‌شوند. بیماری پوستی پسوریازیس مسری نیست و از طریق تماس فیزیکی به افراد دیگر انتقال پیدا نمی‌کند.

 

پسوریازیس می‌تواند یک بیماری ژنتیکی و در نتیجه ارثی باشد، اما لزوماً هرکسی که علائم این بیماری را نشان می‌دهد، آن را به ارث نبرده است.

 

بررسی‌های متخصصان ژنتیک نشان می‌دهد، ابتلای یکی از والدین یا هردوی آن‌ها به این اختلال، شانس ابتلای فرد را به ترتیب 10 و 50 درصد افزایش می‌دهد.

 

انواع پسوریازیس و علائم آن‌ها

بیماری پسوریازیس انواع مختلفی دارد:

 

پسوریازیس پلاکی: پسوریازیس پلاکی (ولگاریس)، رایج‌ترین شکل این بیماری است. حدود 80 تا 90 درصد از این عارضه‌های پوستی، مربوط به همین نوع می‌شود. علائم پسوریازیس پلاکی شامل تجمع سلول‌ها در سطح پوست و تشکیل پلاک‌های خشک و قرمز و پوسته‌پوسته است.

 

پسوریازیس گوتات: گوتات به طور معمول، با یک باکتری یا ویروس مرتبط بوده و علائم آن، حدود یک تا سه هفته پس از عفونت بروز می‌کند. ضایعات و آثار ناشی از آن، کوچک‌تر از 1 تا 10 میلی‌متر، به رنگ صورتی، به شکل پولک و اشکی شکل بوده و با یک پوسته نازک پوشیده شده است.

 

پسوریازیس معکوس: پسوریازیس معکوس، نوع نادر این بیماری است و افراد چاق یا دارای اضافه وزن را بیشتر از افراد با وزن طبیعی تحت تأثیر قرار می‌دهد. این بیماری در بخش‌هایی از پوست که دارای چین و چروک هستند (مانند زیر بغل و کشاله ران) به وجود می‌آید و ضایعات آب‌دار ایجاد می‌کند.

 

پسوریازیس پوسچولار: علائم اولیه پسوریازیس پوسچولار، با تشکیل تاول‌های پر چرک شروع می‌شود. پس از گذشت مدتی، در نهایت تاول‌ها خشک شده و به لکه‌های رنگی خال‌خالی و پوسته‌پوسته تبدیل می‌شوند. علت بروز این نوع پسوریازیس، هنوز ناشناخته باقی مانده است.

 

پسوریازیس اریترودرمی: پسوریازیس اریترودرمی به صورت گسترده و شدید، روی تمام قسمت‌های بدن، ظاهر می‌شود. این نوع بیماری معمولاً با قطع مصرف ناگهانی «کورتیکواستروئیدهای سیستمیک» ایجاد می‌شود. اگر برای درمان پسوریازیس اریترودرمی بلافاصله اقدامی صورت نگیرد، می‌تواند عاملی تهدیدکننده‌ برای حیات باشد.

 

پسوریازیس ناخن: پسوریازیس ناخن نیز از شکل‌های رایج پسوریازیس پلاکی است. در واقع حدود 90 درصد از افراد مبتلا به این بیماری، به طور کلی در طول دوره ابتلا دچار تغییراتی غیرطبیعی در ناخن‌هایشان می‌شوند. این بیماری ناخن‌های دست را بیشتر از ناخن‌های پا تحت تأثیر قرار می‌دهد.

 

پسوریازیس پوست سر:  این نوع از پسوریازیس، اغلب با اگزما یا درماتیت سبورئیک (مانند شوره سر) اشتباه گرفته می‌شود. این در حالی است که پسوریازیس پوست کف سر، پلاک‌های قابل تشخیصی دارد، اما اگزمای سبورئیک بیشتر ظاهری زردرنگ و چرب دارد. به علت خارش سر در افراد مبتلا به نوع شدید پسوریازیس سر، ممکن است در اثر خاراندن، پوست سر قرمز شود.

 

درجه‌های مختلف پسوریازیس

• خفیف: علائم بیماری کمتر از سه درصد از بدن را درگیر می‌کند.

• متوسط: علائم بیماری بین 3 تا 10 درصد از بدن را درگیر می‌کند.

• شدید: علائم بیماری بیش از 10 درصد از بدن را درگیر می‌کند.

 

مراقبت‌های خانگی برای درمان پسوریازیس

علی‌رغم عدم امکان پیشگیری کامل از حملات پسوریازیس، علاوه بر درمان‌های پزشکی، با به‌کارگیری برخی راهکارهای خانگی می‌توان خطر شعله‌ور شدن حملات و علائم ناشی از آن را کاهش داد. برخی از این روش‌ها عبارتند از:

 

• کاهش استرس و اضطراب

• داشتن یک رژیم غذایی مناسب و حفظ وزن سالم

• شناسایی و عدم مصرف غذاهای تحریک‌کننده

• عدم استعمال دخانیات و الکل

 

درماتیت سبورئیک

درماتیت سبورئیک یا درماتیت سبوره (Seborrheic Dermatitis) که به عنوان اگزمای سبورئیک هم شناخته می‌شود، نوعی التهاب پوستی است که معمولاً در نقاطی که دارای تعداد زیادی غده تولیدکننده چربی است مثل کف سر، صورت، بالای قفسه سینه و پشت بدن ایجاد می‌شود.

 

علائم درماتیت سبورئیک

با توجه به اینکه درماتیت سبورئیک نوع خاصی از اگزما است، علائم این بیماری در نوزادان و کودکان نسبت به بزرگسالان تفاوت دارد.

 

• علائم درماتیت سبورئیک در نوزادان: این بیماری در نوزادان وضعیتی به نام «کلاه گهواره» به وجود می‌آورد که معمولاً باعث قرمزی و ایجاد پوسته‌های چربی در پوست سر و همچنین روی صورت، گوش‌ها، گردن و منطقه پوشک و چین خوردگی‌های پوست می‌شود.

 

• علائم در بزرگسالان: علائم شایع درماتیت سبوره در بزرگسالان شامل قرمزی، چربی، پوسته‌پوسته شدن و خارش نواحی درگیر است. پوسته‌ها معمولاً سفید، زرد یا قرمزرنگ هستند.

 

این التهاب پوستی می‌تواند بر پوست سر، روی گوش‌ها، ابروها، پل و کناره‌های بینی، گودی بالای لب و وسط قفسه سینه شما ایجاد شود. در مردان، این بیماری معمولاً در ناحیه ریش شدیدتر است.

 

درمان درماتیت سبورئیک

بسته به نوع درماتیت سبورئیک و محل علائم آن، درمان درماتیت متفاوت است:

 

• درماتیت سبورئیک پوست سر: از شامپوهای حاوی مواد مؤثره‌ای نظیر سولفید سلنیوم، تار، زینک پیریتیون، کتوکونازول و سالیسیلیک اسید، به مدت 4 هفته استفاده کنید.

 

• درماتیت غیر پوست سر: درماتیت سبوره‌ای صورت، تنه و چین‌های صورت عموماً با کورتیکواستروئیدهای موضعی و عوامل ضد قارچ درمان می‌شود.

 

اصلاح سبک زندگی در کاهش علائم درماتیت سبوره بسیار مؤثر است

احتمال اینکه بتوانید بیماری درماتیت سبوره خود را از طریق تغیر سبک زندگی و مراقبت‌های خانگی، کنترل کنید، اصلاً کم نیست. برخی از مهم‌ترین مواردی که باید رعایت کنید به شرح زیر است:

 

• از تماس با آلودگی‌های شیمیایی و دود و غبار تا حد ممکن پرهیز کنید.

• سیگار نکشید و در معرض دود آن نیز قرار نگیرید.

• رژیم غذایی خود را همین امروز اصلاح کنید.

• استرس و اضطراب خود را کنترل کنید.

• خواب سالم و کافی بیش از آنچه تصور می‌کنید در کنترل علائم و پیشگیری از عود مجدد بیماری‌های التهابی مؤثر است.

 

درمان درماتیت سبورئیک

 

سخن آخر

در این مقاله با شایع‌ترین بیماری‌های پوستی آشنا شدید. اگر چه بیماری‌های نام برده شده تقریباً مزمن هستند و امکان درمان قطعی آن‌ها وجود ندارد، اما در کنار مصرف داروها، داشتن سبک زندگی سالم مانند رژیم غذایی مناسب، کاهش استرس و عدم استعمال سیگار تا حد زیادی می‌تواند علائم این بیماری‌های مزمن پوستی را تا حد زیادی کاهش دهد.