وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

روش تهیه نان محلی ترکی ایشلی کوکه مغزدار

روش تهیه نان محلی ترکی ایشلی کوکه مغزدار

روش تهیه نان محلی ترکی ایشلی کوکه مغزدار

 

امروز طبق عادت همیشگی ایران ناز برای شما یک دستور پخت عالی آوردیم به نام نان محلی ترکی ایشلی کوکه مغزدار.

 

*موادی که برای تهیه این نان محلی ترکی نیاز دارید:

آب ولرم   1/4 پیمانه

شکر   1 قاشق غذاخوری

خمیر مایه   1 قاشق غذاخوری

پودر زنجبیل   یک قاشق چایخوری

تخم مرغ   3 عدد

ماست   نصف پیمانه

شیر   نصف پبمانه

آرد   تقریبا 7 پیمانه

نمک   یک پنس

روغن مایع   نصف پیمانه

کره   نصف پیمانه

زعفران   مقدار کافی

زردچوبه   1/2 قاشق چایخوری

زرده تخم مرغ   1 عدد

خامه   مقدار کافی

کنجد   مقدار کافی

شکر   1 قاشق غذاخوری +50گرم

پودر قند   مقدار کافی

 

*طرز تهیه و دستور پخت نان محلی ترکی ایشلی کوکه مغزدار:

در این مطلب طرز تهیه یک نان خوشمزه ترکی را که بسیار برای افطار انتخاب مناسبی است برایتان می نویسم تا آن را در منزل درست کنید و میل کنید. این نان که نوعی نان شکم پر است نامش ایشلی کوکه بوده و متعلق به تبریز است و شامل مواد اولیه آب و پودر زنجبیل و ماست و آرد و روغن مایع و زعفران و زرده تخم مرغ و کنجد و پودر قند و خمیر مایه و تخم مرغ و شیر و نمک و کره و زردچوبه و خامه و شکر است و بسیار انتخاب مناسبی است.

 

*برای آماده سازی و پخت این نان محلی لازم است مراحل زیر را به ترتیب و با دقت انجام دهید.با ما همراه باشید.

1-ابتدا و برای شروع کار خمیر مایه را عمل می آوریم و برای این منظور 1/4 پیمانه آب ولرم که دمای تقریبی آن بین 35 تا 40 درجه باشد و دست را نسوزاند را داخل یک ظرف می ریزیم و به آن 1 قاشق غذاخوری شکر اضافه می کنیم و آن را هم می زنیم و سپس 1 قاشق غذاخوری خمیر مایه را به مواد اضافه می کنیم و درب ظرف را می بندیم و ده دقیقه منتظر می شویم تا خمیر مایه عمل آمده و حجم مواد ما زیاد شود.

 

2-سپس داخل یک ظرف 3 عدد تخم مرغ هم دمای محیط را که از قبل از یخچال بیرون گذاشته بودیم را داخل یک ظرف می شکنیم و به آن 50 گرم شکر را اضافه می کنیم و آنها را خوب مخلوط می کنیم و سپس نصف پیمانه روغن مایع را اضافه می کنیم و خوب هم می زنیم و سپس نصف پیمانه شیر و ماست را اضافه می کنیم و با مواد مخلوط می کنیم و در آخر نیز پودر زنجبیل را اضافه می کنیم و مواد را خوب مخلوط می کنیم.

3-سپس خمیر مایه عمل آمده را به مواد مرحله قبل اضافه می کنیم و سپس 6 پیمانه آرد و نمک را الک کرده و آن را کم کم در چند مرحله به مواد مرحله قبل اضافه می کنیم تا خمیر جمع شود. اگر خمیر چسبناک بود مقدار بیشتری آرد می ریزیم و خمیر را با دست خوب ورز می دهیم تا نرم و غیرچسبناک شود. سپس خمیر را داخل یک ظرف قرار می دهیم و روی آن را با نایلون می پوشانیم و به خمیر برای مدت یک ساعت و نیم داخل محیط آشپزخانه استراحت می دهیم تا حجم خمیر ما دو برابر شود.

4-تا فاصله ای که خمیر استراحت می کند مواد میانی را درست می کنیم و برای این منظور نصف پیمانه کره را داخل یک ظرف می ریزیم و مابقی آرد را داخل تابه می ریزیم و آرد و کره را مخلوط می کنیم و 3 قاشق غذاخوری پودر قند و مقدار کافی زعفران و نصف قاشق چایخوری زردچوبه به آن اضافه می کنیم و مواد را خوب مخلوط می کنیم. اکنون مواد میانی نان ما آماده است.

 

روش تهیه نان محلی ترکی ایشلی کوکه مغزدار

روش تهیه نان محلی ترکی ایشلی کوکه مغزدار

 

5-از خمیر نان بعد از استراحت و ورز مجدد چانه هایی اندازه نارنگی جدا می کنیم و کف دست آنها را گود می کنیم و از مواد میانی تهیه شده داخل خمیر می گذاریم و خمیر را می بندیم و روی آن را با طرح دلخواه کاتر می زنیم و روی خمیر را مجددا می پوشانیم تا برای 20 دقیقه خمیر استراحت کند.

 

6-سپس رومال نان را با کمک مخلوط زرده تخم مرغ و خامه درست می کنیم و با قلمو روی خمیر می مالیم و روی ان را کنجد می ریزیم و سپس کف سینی فر را کاغذ روغنی می گذاریم و نانها را با فاصله از هم کف سینی فر می چینیم و سینی را داخل فر از قبل گرم شده با حرارت 190 درجه سانتی گراد برای مدت 25 دقیقه قرار می دهیم تا نان بپزد و سپس گریل را نیز روشن می کنیم تا روی آن طلایی شود.

7-سپس وقتی نان پخت آن را از فر در می آوریم و همراه با صبحانه و یا سحری و یا در ایام افطاری با پنیر و کره و مربا و چای آن را می خوریم. نوش جان.

 

روش تهیه نان محلی ترکی ایشلی کوکه مغزدار

روش تهیه نان محلی ترکی ایشلی کوکه مغزدار

 

دقت داشته باشید که زمان آماده سازی این نان حدودا 100دقیقه و زمان پخت آن حدود 25 دقیقه است.

مواد برای 6 نفر و در وعده عصرانه مناسب است.