وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

روش تهیه پوری و با چله ماسالا

روش تهیه پوری و با چله ماسالا

روش تهیه پوری و با چله ماسالا

 

پوری یک نان پخته و سرخ شده محبوب است که برای صبحانه در سراسر پاکستان و هند سرو می شود. در پاکستان poori بخشی از یک صبحانه معروف آخر هفته است و در واقع یک بشقاب غذایی است که با حلوا، کلاب ماسالای پنجابی و کاری سیب زمینی سرو می شود.

 

*موادی که برای تهیه این غذا لازم دارید:

 

-آرد   1 فنجان همه منظوره

-آرد گندم   2 فنجان آرد کامل

-نمک   به مقدار کم

-دانه اجاوین   1/4 قاشق چایخوری اختیاری

-ماست   2 قاشق غذاخوری

-روغن   2 الی 3 قاشق غذاخوری

-آب جوش   کمی ولرم برای ورز دادن

-روغن   2 قاشق غذاخوری برای نخود

-پیاز   1 عدد کوچک ریز خرد شده

-سیر   1 قاشق چایخوری ریز خرد شده

-زنجبیل   1 قاشق چایخوری ریز خرد شده

-گوجه فرنگی   2 عدد ریز خرد شده

-فلفل قرمز   1/2 قاشق چایخوری خشک و پودر شده

-زردچوبه   1/4 قاشق چای خوری

-پودر زیره   1/2 قاشق چایخوری

-نخود   400 گرم

-نمک   به میزان لازم

-گشنیز   ریز خرد شده کمی

 

روش تهیه پوری و با چله ماسالا

 

*برای داشتن این غذا با طعم عالی باید مراحل زیر را به ترتیب و با دقت انجام دهید.با ما در ایران ناز همراه باشید…

1-نخود را از شب قبل خیس کرده تا هم برای پختن نرم و هم نفخ آن گرفته شود و بعد با مقداری آب روی حرارت بگذارید تا کاملا پخته و نرم شود و بعد توی آبکش بریزید تا آب اضافه آن گرفته شود.

 

سپس در یک قابلمه با اندازه متوسط ​​، دو قاشق غذاخوری روغن را بریزید و بعد روی حرارت گذاشته تا گرم شود و بعد پیاز ریز خرد شده را توی تابه بریزید و با هم تفت داده تا سبک و نرم شود و بعد سیر و زنجبیل را هم اضافه رده و کمی تفت داده تا سبک و نرم شده و عطر آن آزاد شود و حالا گوجه فرنگی های خرد شده را اضافه کنید.

 

سپس به مدت 1-2 دقیقه روی حرارت زیاد تفت داده تا آب اضافه آن کشیده شود. فلفل خشک و پودر شده و پودر زیره و پودر زرد چوبه را با کمی نمک و حدود 1/3 فنجان آب را اضافه کنید. حرارت را کم کنید و درب قابلمه را بگذارید. هر چند دقیقه هم بزنید تا گوجه ها پخته شوند.

 

2-حالا نخود را اضافه کنید و چند دقیقه روی شعله زیاد بپزید. تقریباً 1/2 فنجان آب اضافه کنید (یا کمی بیشتر، بسته به نوع ضخیم یا نازکی کاری که دوست دارید).

 

حالا حرارت را کم کنید، درب قابلمه را بپوشانید و حدود 15-20 دقیقه بپزید (در این مدت یک یا دو بار هم بزنید). اکنون درب ظرف را برداشته و برای مدت 3-4 دقیقه با حرارت زیاد آن را بپزید تا روغن جدا شده از کاری را ببینید. بعد روی آن را با گشنیز تازه ریز خرد شده تزئین کنید و بعد با نان پوری یا در کنار ظرفی از برنج می توانید آن را سرو کنید.

 

3-در یک کاسه بزرگ آرد همه منظوره، آرد گندم کامل، اجاوین، ماست و روغن را با هم بریزید و خوب آن را مخلوط کنید. هر بار کمی آب گرم اضافه کنید، تا زمانی که خمیر یکدست و سفتی ایجاد شود.

 

با یک روکش پلاستیکی و یا دستمال آشپزخانه درب کاسه را بپوشانید و 10 دقیقه استراحت دهید. سپس خمیر را از ظرف خارج کرده و به گلوله های خمیر متوسط ​​تقسیم کنید. حدود 8 تا 10 گلوله خمیر به دست خواهید آورد.

 

بعد روغن را در وک یا ماهی تابه تو گود بریزید و بعد هر قسمت از خمیر را روی سطح صافی با وردنه آن را گرد و نازک پهن کرده و کمی روی خمیر را چرب کنید تا در زمان گذاشتن در تابه به کف آن نچسبد و بعد در روغن قرار دهید. در حال غلت دادن ضعیف به دایره های متوسط ​​گرم کنید.

 

به هر گلوله خمیر کمی روغن اضافه کنید تا هنگام غلت زدن در دایره نچسبد. قبل از سرخ شدن منافذ، با انداختن تكه كوچكی از خمیر پور در روغن داغ، دمای روغن را بررسی كنید.

 

اگر بلافاصله شناور شود و قهوه ای نشود، روغن در دمای مناسب است. خمیر را به آرامی درون کل قرار داده و تفت دهید تا شناور شود و پف کند، سپس آن را با یک کفگیر برگردانید و به آرامی با یک کفگیر روی آن را فشار دهید.

 

بعد از اینکه رنگ نان قهوه ای طلایی شد، آن را برداشته و روی یک حوله کاغذی قرار دهید. با سرخ کردن خمیر ها را ادامه داده تا همه سرخ شوند. بلافاصله چانا ماسالا سرو کنید.

 

*نکته:

آرد همه منظوره و آرد گندم کامل اکثر دستورالعمل ها فقط آرد همه منظوره را درخواست می کنند یا آرد گندم کامل اما شما میتوانید تکی یا از ترکیب هر دو استفاده کنید، زیرا آرد همه منظوره نرمی را فراهم می کند، در حالی که آرد گندم کامل به ساختار می افزاید.

 

*ماست: افزودن فقط کمی ماست به خمیر باعث، نرم شدن آن را تضمین می کند.

*دانه های Ajwain: این اختیاری است و بیشتر برای عطر و طعم است. Ajwain همچنین به هضم غذا کمک می کند.

*روغن: فقط کمی روغن به نرمی پوکی نیز کمک می کند.

*آب گرم: برای ورز دادن به خمیر پویری به آب گرم نیاز دارید تا زمانی که خمیر سفت ایجاد شود.