وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

روش تهیه نان فوکاچیا خانگی با ترفند های خانگی

روش تهیه نان فوکاچیا خانگی با ترفند های خانگی

روش تهیه نان فوکاچیا خانگی با ترفند های خانگی

 

*موادی که برای تهیه این نان لازم دارید:

-آرد   ۳ پیمانه

-آب گرم   ۱ پیمانه + ۱ قاشق غذا خوری

-خمیر مایه   ۲ قاشق چای خوری

-روغن زیتون   ۳ قاشق غذا خوری

-نمک   ۲ قاشق چای خوری

-آویشن خشک   ۱ قاشق چای خوری

-آویشن تازه   چند شاخه

 

روش تهیه نان فوکاچیا خانگی با ترفند های خانگی

 

*برای داشتن یک نان عالی و خوشمزه باید مراحل زیر را به ترتیب و با دقت انجام دهید.

1-ابتدا برای درست کردن این نان باید بریم سراغ تهیه خمیر مایه ای که داریم. پس یه کاسه برمیداریم و اول آب گرمی که داریم رو میریزیم داخلش سپس خمیر مایه ای که داریم رو میریزیم داخل کاسه و میزاریم یه چند دقیقه ای بمونن تا خمیر مایه مون شروع کنه به فعال شدن.

 

وقتی خمیر مایه شروع به فعال شدن میکنه حالت کف مانندی رو آب داخل کاسه مون ایجاد میکنه. وقتی به این حالت رسید ۲ قاشق غذا خوری روغن زیتمون رو همراه با نمکی که داشتیم بهش اضافه میکنیم و میزاریم کنار تا خمیر مایه مون خوب عمل بیاد و حجم بگیره.

 

سپس میریم سراغ آردی که داریم. یه ظرف برمیداریم و آردی که داریم رو داخلش شروع میکنیم به الک کردن. حتما باید آرد رو الک کنید که ناخالصی هاش از بین بره و خمیر نانمون بافت لطیف تری پیدا کنه. سپس بعد از اینکه آردمون رو الک کردیم میزارمش کنار. 

 

بعد میریم سراغ خمیر مایه مون که ببیینیم عمل آمده یا نه. اگر اونطوری که میخواستیم شده بود نصفی از آردی که الک کرده بودیم رو بهش اضافه میکنیم و با قاشق شروع میکنیم به هم زدنشون با هم تا خوب به خورد هم برن.

 

2-حالا تو این مرحله بعد از اینکه نصف آرد رو اضافه کردیم و هم زدیم خوب، مابقی آرد رو هم اضافه میکنیم و شروع میکنیم خوب به مخلوط کردن تا قشنگ آرد به خورد خمیرمون بره و دیگه هیچ اثری از آرد داخل موادمون نباشه.

 

سپس خمیرمون رو میزاریم رو تخته آشپزخانه و دستهامون رو هم آغشته به آرد میکنیم و شروع میکنیم خمیرمون رو به ورز دادن. یادتون باشه زیاد هم آرد اضافه نکنید چون خمیر لطیف میخواهیم.

 

فقط کافی هستش خمیر دیگه به دستمون نچسبه. تا زمانی که خمیر دیگه به دستمون نچسبه بهش آرد اضافه میکنیم. وقتی این حالت بود کفایت میکنه و ما در این موقع یه خمیر خوب و لطیف داریم.

 

اکنون در ادامه وقتی خمیرمون اونطوری که خواستیم شد میزاریمش کنار. سپس یه کاسه برمیداریم و داخلش یک قاشق غذا خوری روغن زیتون میریزیم و بعد خمیرمون رو میزاریم داخلش وکمی میچرخونیم تا کامل سطح خمیرمون روغن زیتونی بشه.

 

سپس روی خمیرمون رو میپوشونیم و میزایم کنار یه نیم ساعتی بمونه تا خوب استراحت کنه و حجمش دو برابر بشه و قشنگ ور بیاد. سپس تا خمیرمون داره استراحت میکنه میریم سراغ قالب یا سینی فری که قراره نانمون رو داخلش درست کنیم. کف قالب یا سینی فرمون رو کاغذ روغنی پهن میکنیم و سطح کاغذ روغنی رو هم کمی چرب میکنیمش و میزاریمش کنار.

 

3-حالا تو این مرحله اول میریم سراغ فر. فر رو روشن میکنیم و میزاریم رو حرارت ۲۰۰ درجه سانتی گراد تا گرم شه و برای پخت نان آماده بشه.

 

سپس خمیرمون رو داخل قالب یا سینی فری که از قبل آماده کرده بودیم میزاریم و خوب پهنش میکنیم ولی حواستون باشه زیاد فشار به خمیر وارد نکنید که هوای داخل خمیر از بین بره.

 

سپس قلموی آشپزخانه رو کمی با روغن زیتون چرب میکنیم و سطح خمیرمون رو با هاش چرب میکنیم. سپس کمی از آویشن خشکی داشتیم رو هم روی خمیرمون خوب پخش میکنیم.

 

در ادامه بعد از اینکه آویشن خشک رو روی خمیرمون ریختیم با انگشتهامون روی خمیر حفره ایجاد میکنیم. بعد از این کار خمیر آماده شدمون رو میزاریم کنار ۲۰ الی ۳۰ دقیقه ای استراحت کنه.

 

تو این مرحله احتیاجی نیست روی خمیر رو بپوشونیم. سپس بعد از اینکه خمیرمون ۲۰ الی ۳۰ دقیقه استراحت کرد، اون رو میزاریم تو فر با همون حرارت ۲۰۰ درجه سانتی گراد ۱۵ الی ۲۰ دقیقه بمونه تا بپزه.

 

وقتی سطح نانمون طلایی رنگ شد، نان ما آماده هستش و باید از فر در بیاریمش. بعد از اینکه نان رو از فر درآوردیم میزاریم تا خنک شه و بعد برش میزنیم و روش رو با برگ های آویشن تازه تزئین کرده و سروش میکنیم.

 

توجه داشته باشید این دستور مخصوص 4 نفر است.مدت زمان آماده سازی مواد نیم ساعت و زمان مناسب برای پخت حدود 20 دقیقه است.نوش جاااااااااان…