وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

صرافی ارز دیجیتال چیست؟ چگونه به صرافی ها اعتماد کنیم؟

صرافی ارز دیجیتال چیست؟ چگونه به صرافی ها اعتماد کنیم؟

صرافی ارز دیجیتال چیست؟ چگونه به صرافی ها اعتماد کنیم؟

 

با رشد چشمگیر بازار و معاملات رمزارزی، بسیاری از اشخاص به دنبال ورود به چنین بازاری هستند.

 

این مسئله در جوامعی که با تورم افسار گسیخته مواجه است بیش از سایر جوامع به چشم می‌خورد؛ چراکه در چنین جوامعی اشخاص به دنبال حفظ ارزش سرمایه خود و کسب سود هستند که این اهداف با انجام ترید درست و اصولی در بازار ارزهای دیجیتال کاملا در دسترس است.

 

صرافی ارز دیجیتال چیست؟ چگونه به صرافی ها اعتماد کنیم؟

 

با توجه به بالا گرفتن تب فروش ارز دیجیتال و به طور کلی معاملات چنین رمزارزهایی، سوالات بسیاری در ذهن معامله‌گران مبتدی این بازار شکل گرفته است؛ مثلا این که صرافی ارز دیجیتال چیست؟! یا یک صرافی معتبر رمزارز چگونه کار می‌کند؟

 

چگونه می‌توانیم یک صرافی معتبر را بیابیم و به آن اعتماد کنیم؟! چنین سوالاتی، در دسته سوالات کلیدی بازار رمزارزها قرار می‌گیرند و با توجه به این که لازمه ورود به چنین بازار معاملاتی، دانستن این قبیل اطلاعات است، ما در این مطلب قصد داریم تا به پاسخ این سوالات بپردازیم.

 

اگر شما هم در این زمینه کنجکاو هستید، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

 

آشنایی با صرافی‌های ارز دیجیتال

اگر بخواهیم تصویر ساده‌ای از مفهوم صرافی‌های ارز دیجیتال را برای شما تصویر سازی کنیم باید بگوییم که صرافی‌های رمزارزی، صرافی‌هایی هستند که در بستر فضای مجازی و به صورت آنلاین امکان خرید و فروش ارزهای دیجیتال را برای کاربران فراهم می‌آورند.

 

در چنین صرافی‌هایی شما می‌توانید در ازای پرداخت ارزهای فیات مثل دلار، یورو و غیره ارز دیجیتال خریداری کنید یا مثلا با بیت کوین، ارز دیجیتال خود را به ارز فیات تبدیل کنید.

 

ناگفته نماند که با کمک چنین صرافی‌هایی می‌توانید ارزهای دیجیتال خویش را به ارزهای دیجیتال دیگری نیز تبدیل کنید، به عبارت دیگر صرافی‌های ارز دیجیتال که به آن‌ها اکسچنج‌های رمزارزی نیز گفته می‌شود، بستری را برای کاربران فراهم آورده است که تریدرها با عضویت در چنین صرافی‌هایی می‌توانند انواع مختلف از سرمایه‌های خویش را به پول واقعی یا ارزهای دیجیتال دیگر تبدیل کنند.

 

● پیشنهاد شده این مقاله رو هم بخونی: آموزش ساخت NFT و فروش آن

 

نحوه انجام معاملات در چنین صرافی‌هایی به صورت همتا به همتا است یعنی شما بدون دخالت دلالان در چنین بستری می‌توانید با کاربر دیگر صرافی به صورت مستقیم، وارد معامله شوید.

 

هر کدام از صرافی‌ها دارای ویژگی‌های منحصربه‌فردی هستند و کاربران مطابق با نیازهای خویش، می‌توانند صرافی مدنظر خود را برای انجام معاملات انتخاب نمایند.

 

به طور خلاصه صرافی‌های ارز دیجیتال، پلتفرمی هستند که امکان مبادله رمزارزها با یکدیگر یا با پول‌های واقعی را فراهم آورده‌اند و در واقع نقش واسطه را در میان تریدرها اجرا می‌کنند و در ازای فراهم آوردن چنین بستری برای ارائه خدمات رمزارزی، از معاملات شما کارمزد دریافت می‌کنند.

 

صرافی‌های ارز دیجیتال به دو دسته صرافی‌های متمرکز و غیرمتمرکز تقسیم می‌شوند که در ادامه با آن‎‌ها بیشتر آشنا می‌شویم:

 

صرافی‌های ارز دیجیتال متمرکز و غیر متمرکز

صرافی‌های متمرکز یا CEX جز محبوب‌ترین صرافی‌های موجود در معاملات ارز دیجیتالی هستند. در چنین صرافی‌هایی، صرافی توسط یک شرکت یا نهاد مرکزی اداره می‌شوند و همچنین احراز هویت در چنین صرافی‌هایی اجباری است.

 

بالعکس صرافی‌های غیرمتمرکز (DEX) توسط نهادی اداره نمی‌شوند و طبیعتا احراز هویت نیز در چنین صرافی‌هایی الزامی نیست.

 

برای این که راحت‌تر متوجه نحوه فعالیت این صرافی‌ها گردید به این مثال توجه کنید:

در صرافی‌های متمرکز یک شخص که تمام تریدرها به آن اعتماد دارند، تمام معاملات را کنترل و تائید می‌کنند و روند کار این نوع صرافی به نحوه کار بانک‌ها شباهت دارد و همان طور که در بانک‌ها، کارمندان بانک تراکنش‌ها را کنترل و تائید کنند، این مسئله دقیقا در صرافی‌های متمرکز نیز وجود دارد.

 

از مزایای استفاده از چنین صرافی می‌توان به مواردی چون معتبر بودن صرافی، استفاده راحت و بی‌دردسر و همچنین نقدینگی بالا در چنین صرافی‌هایی اشاره کرد.

 

صرافی‌های غیرمتمرکز دقیقا برعکس صرافی‌های متمرکز هستند و محدودیت‌های موجود در چنین صرافی‌ها را ندارند. در چنین صرافی‌هایی شخصی بر تراکنشات شما نظارت ندارد و شما به صورت مستقیم با کاربران دیگر ارتباط برقرار می‌کنید.

 

در چنین صرافی اگر قصد فروش تتر خود را دارید، در این صورت نیازی نیست که تترهای خویش را به حساب صرافی منتقل کنید؛ چراکه در این صرافی‌ها می‌توانید روند فروش ارز دیجیتال خویش را از درون کیف پول خود مدیریت کنید.

 

در چنین صرافی‌هایی روند انجام معاملات با اتصال کیف پول شما به صرافی‌های ارز دیجیتال آغاز می‌شود.

 

نحوه کار صرافی‌های ارز دیجیتال

 

صرافی ارز دیجیتال چیست؟ چگونه به صرافی ها اعتماد کنیم؟

 

نحوه کار صرافی ارز دیجیتال مد نظر شما بسته به نوع آن متفاوت است. به طور کلی نحوه کار صرافی‌ها مطابق با نوع خاص آن به دو حالت تقسیم می‌شود:

حالت اول زمانی است که صرافی طرف معامله شما واقع می‌شود و در واقع شما مستقیما از خود صرافی ارز دیجیتالی را می‌خرید یا ارز دیجیتال خود را مستقیما به خود صرافی می‌فروشید.

 

در مقابل حالت دوم هنگامی رخ می‌دهد که صرافی خود بالذات یکی از طرفین بیع و معامله نیست بلکه نقش یک واسطه را در بین مشتری و فروشنده ایفا می‌کند و در قبال انجام چنین معاملاتی نیز کارمزد دریافت می‌کند.

 

ناگفته نماند که امروزه در کشورهایی که دارای تریدرهای حرفه‌ای هستند تعداد کمی از صرافی‌ها خود طرف اصلی معامله واقع می‌شوند؛ چراکه در چنین حالتی درآمد صرافی ناشی از تفاوت قیمت خرید و فروش ارز دیجیتال است و در نتیجه قیمت خرید ارز دیجیتال از چنین صرافی در مقایسه با قیمت فروش آن بسیار بالاتر است.

 

این در حالی است که در حالت دوم که صرافی فقط نقش واسطه‌ای دارد از هر معامله مبلغ ناچیزی همچون 0.1 از مبلغ معامله را به عنوان کارمزد دریافت می‌کند و در عرصه جهانی نیز امروزه اکثر صرافی‌های ارز دیجیتال با روش دوم فعالیت می‌کنند.

 

البته ناگفته نماند که در ایران به دلیل وجود برخی موانع و همچنین عدم پیشرفت چشمگیر این بازار، بسیاری از صرافی‌ها نوع فعالیت خود را با حالت اول تنظیم کرده‌اند و خود صرافی طرف معامله قرار می‌گیرد.

 

نحوه سنجش میزان اعتبار یک صرافی ارز دیجیتال

 

صرافی ارز دیجیتال چیست؟ چگونه به صرافی ها اعتماد کنیم؟

 

اگر در گوگل عبارت خرید اتریوم یا هر رمزارز دیگر را سرچ کنید، لیست بلند بالایی از صرافی‌ها برای شما نمایان می‌شود که عبارتند از صرافی‌های رمزارزی که اتریوم می‌فروشند!

 

طبق قاعده وب‌سایت‌هایی که در صفحه اول گوگل نمایش داده می‌شوند غالبا معتبر هستند اما در زمینه ارز دیجیتال نباید به چنین قاعده‌ای اکتفا کرد؛ چراکه شما با ورود به یک صرافی مطمئنا قصد فروش ارز دیجیتال خود را دارید یا حتی می‌خواهید با خرید یک رمزارز اقدام به سرمایه گذاری کنید؛ در نتیجه در چنین موقعیتی پای سرمایه شما در میان است و باید برای انتخاب یک صرافی معتبر، اعتبار آن را بسنجید!

 

برای سنجش میزان اعتبار یک صرافی ارز دیجیتال راه‌های مختلفی وجود دارد که در ادامه با آن‌ها آشنا می‌شویم:

 

مطالعه بخش «درباره ما»

در وهله اول حتما بخش «درباره ما» موجود در وبسایت صرافی را مطالعه کنید. اگر صرافی مدنظر شما یک صرافی معتبر باشد، مطمئنا در این بخش، تیم توسعه دهنده پلتفرم خویش را معرفی می‌کند و همچنین آدرس دفتر مرکزی و شماره تلفن آن نیز در این بخش در دسترس خواهد بود.

 

بررسی ظاهر وبسایت

اگر صرافی ارز دیجیتال انتخابی شما یک صرافی معتبر باشد، مطمئنا دارای ظاهری جذاب و کاربرپسند خواهد بود؛ چراکه غالبا صرافی‌های معتبر اهمیت زیادی برای رابط کاربری و ظاهر سایت خویش قائل هستند.

 

ناگفته نماند که هر چه یک صرافی معتبرتر باشد، میزان مخاطبان آن نیز به همان میزان بالا می‎‌رود. برای این که راحت‌تر متوجه میزان مخاطبان یک صرافی شوید می‌توانید رتبه الکسای (Alexa.com) صرافی را بررسی کنید.

 

● مقاله پیشنهادی برای دوست داران حوزه رمزارز و ارزهای دیجیتال: سیگنال ارز دیجیتال تضمینی

 

بررسی بخش بلاگ

اکثر صرافی‌های معتبر، در بخش بلاگ مجموعه خویش برای مخاطبان محتوای آموزشی تولید می‌کنند مثلا اگر در بازار ارزهای دیجیتال تازه کار هستید و می‌خواهید بدانید که فناوری بلاک چین چیست؟

 

یا اگر درباره روش‌های نوین کسب درآمد همچون کسب درآمد از متاورس کنجکاو هستید، عموما می‌توانید مطالب مفیدی را در بخش بلاگ یک صرافی معتبر درباره این موضوعات بیابید.

 

این بررسی از این جهت اهمیت دارد که بسیار بعید است که یک صرافی نامعتبر برای کلاهبرداری خود چنین هزینه‌ و وقتی را برای تولید محتوای آموزشی صرف کند.

 

بررسی شبکه‌های اجتماعی صرافی مورد نظر

تحت هیچ شرایطی، اکانت شبکه‌های اجتماعی صرافی‌های ارز دیجیتال را دست کم نگیرید!

 

غالبا تمامی صرافی‌های معتبر، در شبکه‌های اجتماعی مختلف نظیر اینستاگرام، لینکدین، توییتر و غیره فعال هستند و می‌توانید آدرس این اکانت‌ها را در خود وبسایت صرافی بیابید.

 

قبل از انجام معاملات به صفحات این صرافی‌ها در شبکه‌های اجتماعی مختلف سر بزنید. مطمئنا مطالعه نظرات کاربران راهنمای خوبی برای شما خواهد بود.

 

بررسی قیمت‌ها

بررسی قیمت‌ ارزهای دیجیتال نیز می‌تواند فاکتور خوبی برای بررسی میزان اعتبار یک صرافی باشد؛ چراکه هرچه قیمت ارزهای دیجیتال مختلف در یک سایت به روز باشد، به همان میزان نشانگر اعتبار یک صرافی است.

 

علت این امر نیز واضح است؛ چراکه این قیمت‌های به روز نشان دهنده میزان حساسیت و دقت بالای این صرافی است.

 

ناگفته نماند که در مسیر ترید ارزهای دیجیتال مواظب قیمت‌های بسیار پایین و وسوسه انگیز باشید چون ممکن است چنین قیمتی دامی باشد که از سوی کلاهبرداران برای سرمایه شما چیده شده است.

 

تماس با پشتیبانی

صرافی‌های معتبر، همواره دارای یک تیم پشتیبانی قوی هستند و بهترین راه برای سنجش میزان اعتبار چنین مجموعه‌هایی، ارزیابی میزان اطلاعات تیم پشتیبانی است.

 

برای این منظور به تیم پشتیبانی صرافی مدنظر خود پیام دهید یا با آن‌ها تماس بگیرید و سوالات ابتدایی درباره ارزهای دیجیتال و انجام معاملات از آن‌ها بپرسید. اگر صرافی مورد نظر شما معتبر باشد، این تیم پشتیبانی به خوبی شما را راهنمایی می‌کند.

 

کمک گرفتن از تریدرهای حرفه‌ای

یکی از روش‌های خوب که می‌تواند به شما در یافتن یک صرافی معتبر کمک کند، راهنمایی خواستن از تریدرهای حرفه‌ای بازار ارز دیجیتال است.

 

اگر در دوستان و آشنایان خود فردی را می‌شناسید که به صورت حرفه‌ای به ترید رمزارزها مشغول است، حتما از تجربیات او استفاده کنید؛ البته به شرطی که تمام مراحل گفته شده در بالا را رعایت کنید و به صرف گفته دیگران سرمایه خود را در یک صرافی، سرمایه گذاری نکنید.

 

بهترین صرافی‌های ارز دیجیتال

 

صرافی ارز دیجیتال چیست؟ چگونه به صرافی ها اعتماد کنیم؟

 

در دنیای تجارت رمزارزها عوامل مختلفی در تخصیص عنوان بهترین برای یک صرافی دخیل است من جمله میزان کاربران آن، تنوع ارزهای دیجیتال مورد پشتیبانی، میزان کارمزد و غیره.

 

مطمئنا تاکنون نام صرافی‌های بزرگی همچون بایننس، کوکوین، گیت و غیره به گوشتان خورده است. این صرافی‌ها در دسته معتبرترین صرافی‌های بین المللی جای می‌گیرند.

 

اما متاسفانه به دلیل وجود تحریم‌های مالی علیه ایران، بسیاری از این صرافی‌های معتبر همچون بایننس، به تریدرهای ایرانی ارائه خدمات ندارند و حتی اگر متوجه هویت ایرانی کاربران شوند، اقدام به مسدودسازی حساب آن‌ها می‌کنند و عملا دسترسی شما به دارایی موجود در حسابتان قطع می‌شود!

 

به همین علت بسیاری از کاربران ایرانی تمایلی برای ورود به چنین بازاری ندارند؛ اما سود کلان حاصله از چنین معاملاتی همواره وسوسه انگیز بوده است.

 

با قانونی اعلام شدن معاملات ارزهای دیجیتال در سال 1398 از سوی مجلس شورای اسلامی ایران، بسیاری از صرافی‌های ارز دیجیتال معتبر، همچون صرافی کیف پول من که یک مجموعه کاملا ایرانی است، خدمات خود را به صورت کاملا قانونی در اختیار تریدرها قرار داده‌اند.

 

● پییشنهادی: آموزش رایگان خرید ارز دیجیتال

 

آشنایی بیشتر با صرافی کیف پول من

صرافی کیف پول من یکی از معتبرترین صرافی‌های ایرانی است که تمام مراحل سنجش اعتبار مذکور در مطالب فوق را با نمره عالی پشت سر گذاشته است و عنوان بهترین صرافی ارز دیجیتال ایرانی را به خود اختصاص داده است.

 

البته میزان موفقیت این صرافی به داخل کشور محدود نمی‌شود و به دلیل پشتیبانی بیش از 1200 رمزارز توانسته است در لیست برترین صرافی‌های ارز دیجیتال بین المللی جای گیرد.

 

کارمزد پایین و نگهداری از ارزهای دیجیتال به صورت کاملا رایگان از ویژگی‌های مثبتی است که این مجموعه دارد و به همین دلیل توانسته است در مدت زمان کوتاهی بیش از یک میلیون تریدر فعال را به سمت مجموعه خود جذب نماید.

 

ناگفته نماند که به هنگام استفاده از خدمات این مجموعه دغدغه‌ای از بابت مسدود شدن حساب به خاطر تحریم‌‌های مالی نخواهید داشت؛ چراکه این صرافی کاملا ایرانی است و تحریم‌های بین المللی علیه کاربران ایرانی بر آن اثر گذار نخواهد بود.

 

انجام معاملات رمزارزی در ایران

همان طور که در مطالب بالا به این مسئله اشاره شد که صرافی‌های ارز دیجیتال، بستری مجازی هستند که تریدرها به کمک آن می‌توانند ارزهای دیجیتالی مد نظر خود را در ازای پول ملی یا رمزارزهای دیگر معامله نمایند که این صرافی‌ها نیز به دو نوع متمرکز و غیر متمرکز تقسیم می‌شوند.

 

برای اعتماد و سنجش میزان اعتبار یک صرافی ارز دیجیتال راه‌های مختلفی وجود دارد که از میان آن‌ها می‌توان به مواردی چون میزان کاربران، نظرات تریدرهای حرفه‌ای درباره این صرافی، دارا بود تیم پشتیبان قوی، فعالیت در شبکه‌های اجتماعی مختلف و غیره اشاره کرد که صرافی کیف پول من تمامی این فاکتورها را با نمره عالی پشت سر گذاشته است و اگر قصد ورود به معاملات بازار ارز دیجیتال را دارید حتما به صرافی ایرانی کیف پول من سر بزنید.