وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

هشت خطر بالقوه برای نابودی زمین

هشت خطر بالقوه برای نابودی زمین
تابشهای کیهانی، برخوردهای اخترواره ها با زمین، فعالیت ابرآتشفشانها و حتی سرماخوردگی خطرهایی هستند که می توانند زمین را به سادگی و سرعت به ورطه نابودی بکشانند، باور کنید زمین به اندازه ای که فکر می کنید امن نیست!

به گزارش خبرگزاری مهر، توده های نفتی اقیانوسها را تهدید می کنند و انفجارهای میدانهای گازی اتمسفر و آب و هوای زمین را به مخاطره می اندازد، پدیده هایی که به اعتقاد بسیاری از دانشمندان و آینده نگران برای زمین تهدیدهای بسیار کوچکی به شمار می روند.

فاکس نیوز در ادامه هشت نمونه از خطرهایی که می توانند زمین و هر آنچه در آن وجود دارد را با خطر نابودی مواجه کنند تشریح کرده است این تهدیدها توسط دانشمندان و نویسندگان داستانهای علمی تخیلی که به نوعی آینده را نیز پیش بینی می کنند معرفی شده اند.

انفجار گامایی: زمانی که یک ابرنواختر منفجر می شود پرتوهای عظیم گامایی از خود ایجاد می کند؛ خوشبختانه تمامی این انفجارها به اندازه ای از زمین دور هستند که آسیبی به سیاره انسانها وارد نیاورند، اما اگر یکی از چنین انفجارهایی در نزدیکی زمین صورت بگیرد چه خواهد شد؟

 
به گفته آنی مک کواید دانشمندی که در حال تکمیل کتابی درباره فجایع زمینی است در صورت وقوع چنین حادثه ای بخشی بزرگ از اتمسفر زمین نابود شده و در پی آن در طول یک ماه تمامی گونه های زیستی، حتی آنهایی که در اعماق زمین یا دریا سکونت دارند نابود خواهند شد با این همه به دلیل اینکه چنین انفجاری علاوه بر نزدیکی باید در مسیر و جهت سیاره زمین رخ دهد، می توان اطمینان داشت که احتمال وقوع چنین فاجعه ای تقریبا صفر است زیرا در مسیر زمین تنها چند ستاره عظیم وجود دارند که احتمال انفجار آنها می رود.

ویروس فکر: بسیاری از نویسندگان کتابهای علمی تخیلی احتمال نابودی جهان را تحت تاثیر ویروسی فراگیر به نام ویروس فکر به هیچ وجه رد نمی کنند و حتی وقوع فجایعی مانند نسل کشی در رواندا را تحت تاثیر چنین پدیده ای می دانند، ویروسهایی که در گذشته در میان انسانها به وجود آمده، افکار آنها را تحت تاثیر خود قرار داده و فجایعی را به بار آورده اند. سپس به صورت مخفیانه در میان انسانها باقی مانده و هر لحظه احتمال بازگشت آنها وجود خواهد داشت.

 
از نظر جان بارنس نویسنده کتاب Directive 51 اینترنت و سرعت فراگیری و توسعه ایده های مختلف در سطح جهان از طریق این شبکه یکی از دلایل امکان پذیر بودن نفوذ چنین ویروسهایی به مغز انسانها است. همچنین والتر جان ویلیامز نویسنده کتاب  Implied Spaces معتقد است در آینده نانو عناصری به وجود خواهند آمد که می توانند برای ایجاد رفتارهای پرخاشگرانه در مغز انسان نفوذ کنند.

جا به جایی قطبهای زمین: قطبهای میدان مغناطیسی زمین هر چند صد هزار سال یکبار جا به جا می شوند و در زمان جا به جایی قبل از اینکه در نقطه ای ثابت شوند، مدتی در نقاط مختلف زمین سرگردان خواهند بود مشکل اصلی جا به جایی قطبها نیست، مشکل اینجا است که قطبهای مغناطیسی زمین پرتوهای خورشیدی را به سوی خود جذب می کنند و در صورتی که در هنگام جا به جایی، قطبها بر روی یکدیگر قرار گیرند، فاجعه به بار خواهد آمد و بخشی از زمین خواهد سوخت با این حال روند آرام پدیده جا به جایی قطبها شکل گیری ناگهانی چنین شرایطی را کمی غیر ممکن ساخته است.

وسعت یافتن جهان: ویلیامز این پدیده را گرداب بزرگ می خواند، در حال حاضر بر همه آشکار شده که انرژی تاریک باعث وسعت یافتن مداوم جهان می شود و با سرعت گرفتن این روند، فاصله ستاره ها از یکدیگر زیادتر شده و جهان قابل دید کوچکتر خواهد شد و به این شکل ذرات اتمی که نتوانند یکدیگر را ببینند نمی توانند با یکدیگر تعامل برقرار کنند در چنین شرایطی هیچ یک از پروتونها و الکترونها در جهانی یکسان نخواهند بود و در این صورت قادر به برقراری تعامل قوی با یکدیگر نخواهند بود و این به آن معنی است که ذرات ماده از هم متلاشی خواهند شد. هوارد دیویدسن یکی از فیزیکدانان نامدار دانشگاه استنفورد معتقد است امکان وقوع چنین رویدادی وجود دارد اما قرنها زمان خواهد برد.

آزمایشهای علمی مدرن: تجربیات تاریخی نشان داده اند معمولا بزرگترین خطر برای بشر، خود بشر است. به گفته متخصصان آزمایشهای مدرنی که در مراکزی مانند برخورد دهنده بزرگ هادرون انجام می گیرند می توانند منجر به وقوع پدیده های غیر عادی و خطرناک مانند انفجارهای عظیم شوند.

 
با وجود اینکه بسیاری از دانشمندان وقوع چنین حوادثی را کاملا غیر ممکن می دانند، اما عده ای دیگر بر این باورند احتمال بروز اشتباه در آنها وجود دارد و جدا از آن، اگر اشتباهی هم صورت نگیرد احتمال سوء استفاده انسان از نتایج این آزمایشها در آینده به هیچ وجه غیر ممکن نخواهد بود.

ابرآتشفشانها زمین را می بلعند:
در حدود 73 هزار سال پیش ابر آتشفشانی عظیم در جنوب شرق آسیا هندوستان را به خاکستر تبدیل کرد. این فصل آتشفشانی برای دو دهه ادامه پیدا کرد و در حدود 75 درصد از نژاد در حال شکل گیری انسانها را از بین برد.
 
از میان 6 ابرآتشفشانی که ممکن است در زمان حال فعال شوند، سه آتشفشان در آمریکا قرار دارند که یکی از آنها در زیر پارک ملی "یلواستون" قرار گرفته است همچنین برخی از محققان زمین شناس باور دارند احتمال آتشفشانی شدن و تحریک صفحات تکتونیکی شدید بر روی زمین وجود دارد.
 
متاسفانه دانشمندان هیچ نقشه ای برای مقابله با فعالیت ابرآتشفشانها ندارند و در صورتی که فعال شوند، هیچ چیز نمی تواند آنها را متوقف کند، تنها این امید وجود دارد که احتمال فعال شدن همزمان این ابرآتشفشانها با هم بسیار بعید است.

سلطه رایانه ها بر انسان: به نظر می آید این تهدید در حال حاضر فعالیت خود را آغاز کرده باشد، تهدیدی که به دست خود انسان ساخته شده است با پیشرفت بیشتر تکنولوژی، به تدریج ماشینهای هوشمندی به وجود خواهند آمد که سازماندهی حیاتی ترین بخشهای زندگی انسان را به عهده خواهند گرفت و به تدریج ماشینها خود آگاه از توانایی خودسازی و تولید کردن نمونه های مشابهی از خود نیز برخوردار خواهند شد.

 
جدی ترین تهدید برای انسان از جانب هوش مصنوعی خواهد بود زیرا بسیاری از محققان باور دارند روزی قدرت هوش مصنوعی از هوش انسان فراتر خواهد رفت و فاجعه در این بخش از تاریخ رخ خواهد داد زمانی که ماشینهای هوشمند تصمیم بگیرند برنامه ریزی های روزانه را انجام دهند و نیازی به حضور انسان نبینند و یا حتی کنترل تسحیلات اتمی را به دست بگیرند.

سرایت جهانی آنفولانزا: یکی از بزرگترین تهدیدها برای بشر ابتلای جهانی به سرماخوردگی ساده است، آنفولانزای مرگباری که می تواند سرتاسر جهان را به خود آلوده کند N1H1 یکی از نمونه های جدی اما نه چندان مرگبار این رویداد بود اما سرایت بیماری خطرناکتر این نوع آنفولانزا می تواند آسیبهای جدی را به جوامع انسانی وارد آورد.

 
سرعت بالای سرایت بیماری و اتکای بیش از اندازه بیمارستانهای مدرن به آنتی بیوتیکها و عدم توجه به ضد عفونی دقیق از دیگر مشکلاتی است که می تواند تهدید چنین بیماری هایی را جدی تر کند. ساده ترین و مهم ترین راه حل برای برخورد با چنین پدیده ای رعایت بهداشت فردی و استفاده از روشهای ساده جلوگیری از سرایت بیماری ها به دیگر افراد جامعه است. همچنین توانایی دانشمندان در تولید سریع واکسنهای کنترل کننده بیماری درصد احتمال ابتلای جهانی به چنین بیماری هایی را کاهش می دهد.