وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

قالیشویی و ویژگی های فرش انجلاس همدان

قالیشویی و ویژگی های فرش انجلاس همدان

قالیشویی و ویژگی های فرش انجلاس همدان

 

فرش انجلاس همدان یکی از فرش های مهم است که هم‌ارزش مادی و هم ارزش معنوی بسیار بالایی دارد. این قالی هنر دست می باشد که طراحی بسیار زیبا و چشمگیری دارد.

 

و به طور کلی در دو طرح بافته شده است که طرح بته میری و طرح هراتی است که هر دو طرحی زیبا و بیان گر نمادی از آن روستا و محل می باشند.

 

قالیشویی و ویژگی های فرش انجلاس همدان

 

در ارتباط با طرح بته میری در قالی انجلاس همدان باید گفت که این طرح از درخت سرو الهام گرفته شده و در طراحی فرش نیز استفاده شده به همین دلیل به این نام معروف می باشد.

 

در این طرح بر روی فرش بته هایی وجود دارد که به صورت صاف و یا سر کج می باشند و کاملا این طرح ها مشخص می باشد و حتی در این طرح از شاخ گوزن و انواع بته و گل ها وجود دارد و به زیبایی نمایش داده شده است.

 

در این طرح به علت وجود انواع مختلفی از طرح ها که ذکر کردیم از رنگ های بسیار مختلفی استفاده شده است و به طور بسیار خاصی دارای تنوع می باشد که به هر سبک دیزاینی مطابقت دارد به گونه ای که می توان گفت ذهن بافنده بسیار خلاق بوده است که توانسته ترکیباتی را کنار هم در فرش بچیند و اثری زیبا را پدید آورد. این قالی دارای ویژگی های منحصر به فردی است که در این مقاله به ویژگی ها خواهیم پرداخت.

 

قالیشویی و ویژگی های فرش انجلاس همدان

 

قالی انجلاس

این قالی در منطقه ای از همدان بافته شده است که از نظر سبکی، مدلی قدیمی و روستایی دارد که طرح های به کار رفته در این قالی ماهی درهم و بته ای و ترنج می باشد و رنگ هایی از جمله قرمز که رنگ رایج در فرش های قدیمی و محلی است، سرمه ای و سفید در بافت این فرش وجود دارد.

 

در ارتباط با طرح هراتی در فرش انجلاس همدان این گونه است که طرح هراتی همان ماهی های در هم هستند که به شکل ها مختلف و متنوعی از جمله برگ ماهی، الماسی شکل طراحی شده اند و هم چنین در برخی شهر ها ماهی های در هم به شکل های لوزی، و شکلی از حوض هایی می باشد که در برخی موارد برگ هایی هم اطرافش وجود دارد که در کناره های فرش طرح های هراتی مورد استفاده هستند و در برخی کناره ها با طراحی لاک پشت وجود دارد و همین طرح در شهر های مختلف کاملا متفاوت است که به عنوان مثال نقش هراتی در همدان به شکل ماهی درهم می باشد اما در آذربایجان شکلی شبیه به سماور دارد و یا بته ماهی دارد.

 

ویژگی قالی انجلاس همدان

همان طور که ذکر کردیم این قالی دارای ویژگی های منحصر به فردی است که شامل موارد زیر می باشد :

 

1- ویژگی اول در خصوص یک نقش مشخص داشتن این قالی است. بیش تر در این شهر طرح هراتی به کار می رود و چون طرح هراتی یا همان ماهی درهم کمی شلوغ می باشد از رنگ های مختلفی در طرح این قالی استفاده شده است.

 

2- کیفیت این قالی دستبافت بسیار عالی و جنس آن از پشم است به همین دلیل به راحتی دچار آسیب نمی شود و تا سال ها به همان حالت زیبای اولیه ی خود باقی می ماند.

 

3- بافت این فرش بسیار ریز می باشد و گره هایی که به کار رفته اصطلاحا گره های ترکی می گویند که این نشان از ماهر بودن بافنده می باشد که فرش را با ظرافتی عالی بافته است.

 

4- بافت فرش و جنس پشم است اما تار و پودی که به کار رفته است از جنس نخ می باشد به همین دلیل این قالی از دوام و استحکام بسیار عالی برخوردار می باشد و به راحتی آسیب نمی بیند و حتی به راحتی هم از بین نمی رود.

 

5- دارای ارزش می باشد چرا که فرش دستبافت و از محله های شهر همدان می باشد به همین دلیل فرشی محلی محسوب می شود و نماد آن شهر می باشد.

 

این موارد از ویژگی های قالی انجلاس همدان می باشد که به وضوح در خود قالی هم به چشم می خورد و در قالب خود بسیار زیبا و منحصر به فرد می باشد.

 

قالیشویی و ویژگی های فرش انجلاس همدان

 

قالیشویی فرش انجلاس همدان

همان طور که گفته شد قالی انجلاس جز قالی های نفیس محسوب می شود که بسیار هم ارزشمند است به همین دلیل شست و شوی این قالی و نحوه ی عملکرد بسیار مهم است تا قالی بدون ذره ای آسیب در بالا ترین کیفیت شسته و خشک شود به همین دلیل قالیشویی ها تنها مراکزی هستند که فرش ها را از جمله فرش های ارزشمند و مهم را به وسیله ی ابزار الات مدرن و تجهیزات کامل به بهترین شکل شست و شو می دهند.

 

شست و شوی قالی انجلاس از ان جایی که قدیمی و دارای قدمت است و رنگ های متنوعی در بافت آن به کار رفته است باید به گونه ای باشد که اختلال رنگی و تداخل رنگی در این قالی ایجاد نشود به همین دلیل همیشه توصیه می شود که این مدل از فرش ها در قالیشویی معتبر مانند قالیشویی در پرند شسته شوند چرا که افراد متخصص و متبحر در این مراکز بر کار ها نظارت کامل را دارند و به صورت کاملا حرفه ای کار شست و شو را انجام می دهند.

 

در قالیشویی ها از مواد شوینده های کاملا مخصوصی استفاده می شود و این موضوع باعث می شود که فرش ها بدون این که به تار و پودشان آسیبی وارد شود و یا حتی تداخل رنگی ای صورت بگیرد شسته و خشک شوند چرا که قالی انجلاس همدان  با شوینده های مخصوص شسته می شوند و این مورد به علت بافت قدیمی قالی می باشد و هم چنین اگر لکه هایی سر سخت بر روی این فرش ها باشد با کمک لکه بر های مخصوصی که دارند به راحتی لکه برطرف می شود.

 

قالیشویی ها در برخی مواقع هم از نوعی مواد شیمیایی جهت بالا بردن طول عمر قالی و فرش استفاده می کنند که این مورد می تواند بسیار کاربردی باشد.

 

قالیشویی و ویژگی های فرش انجلاس همدان

 

جلوه ی خاص قالی انجلاس همدان

قالی انجلاس جز قالی های قدیمی و روستایی است که توسط بافندگان شهر همدان بافته می شد که امروزه به ندرت این قالی بافته می شود و هر چه باقی مانده است از همان دوران قدیم می باشد.

 

هم چنین لازم به ذکر است که این قالی با دارا بودن طرح های خاص و زیبا و رنگ های متنوع که رنگ قرمز سیر بیش تر به چشم می خورد جلوه ی خاص و منحصر به فردی را دارا می باشد و همین رنگ قرمز سیری که به کار رفته است نشان از قدمت بالا و اصالت فرش است که این قالی از قالی های اصیل شهر همدان می باشد.

 

از نظر دوره ای گفته می شود که این قالی در زمان ماد ها هم حضور داشته چرا که در آن دوران به علت نبود کارخانه جات فرش بافی، افراد به صورت دستی به بافت فرش ها می پرداختند و از طرح هایی که در ذهن خلاق خود داشتند استفاده می کردند که بسیار با ارزش هم بود.