وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

قضا شدن نماز چه عواقبی در زندگی دارد؟

قضا شدن نماز چه عواقبی در زندگی دارد؟

قضا شدن نماز چه عواقبی در زندگی دارد؟

 

نمازهای یومیه از واجبات و از حقوق خداوند می شد که هر فردی مکلف است که آن را در وقت معینی بخواند و در صورتی که از وقت آن گذشت، قضا شده است و باید قضای آن را به جای آورد. یکی از عواقب قضا شدن نماز، تنگ شدن رزق و روزی است.

 

به گزارش ایران ناز یکی از آثار قضا شدن نماز در زندگی، تنگ شدن رزق و روزی است. معمولا اغلب افراد نماز صبح شان قضا می شود.

 

و دلیل آن هم بیدار نشدن از خواب می باشد. از عواقب قضا شدن نماز، نه تنها تنگ شدن روزی می شود بلکه ارزش عبادات دیگر را از بین می برد.

 

نمازهای یومیه واجب و از حقوق الهی می باشد که شخص مکلّف باید آن را در وقت مشخص به آن انجام دهد و در صورتی که آن را در زمان خود انجام ندهد و کوتاهی کند باید قضای آن را بجا آورد.

 

عاملی که روح عبادت و معنویت مناجات و راز و نیاز را از انسان می گیرد و آسیب جدی به روح و روان انسان می زند، گناه و معصیت، غفلت از خدا و سستی در نماز و آن را در اول وقتش نخواندن است.

 

یکی از دلایل تنگ آمدن رزق و روزی در دوران آخر الزمان، قضا شدن نماز می باشد.

 

محروم آیت الله نخودکی (حاج شیخ حسنعلی اصفهانی) در وصیتش به فرزند خود گفت : اگر فردی 40 روز به ریاضت و عبادت بپردازد اما یکبار نماز صبح او از بین برود و قضا شود، نتیجه و حاصل آن 40 روز عبادت بی ارزش (نابود) خواهد شد.فرزندم به تو سفارش می کنم که نمازت را اول وقت بخوان و تا آنجا که می توانی از نماز شب خود غفلت نکن.

 

نماز و ترک گناهان رابطه‌ای دو سویه دارند. همان طور که خواندن نماز موجب دوریاز گناه و رهایی از دام آن می شود، ترک گناهان نیز موجب بالا رفتن کیفیت نماز و راحتیدر اقامه اول وقت آن می شود. از سویی دیگر استغفار از گناهان پیش از خوابیدن، بنابر توصیه بزرگان دینی، از راهکارهای جلوگیری از قضا شدن نماز صبح است.

 

نماز قضا داشتن در زندگی اثرات بدی دارد. در این باره این داستان خالی از لطف نیست:مرد تاجری تصمیم داشت برای تجارت به سفر برود. به همین منظور خدمت امام صادق (ع) رفت و از ایشان درخواست استخاره کرد، استخاره اش بد آمد، آن را نادیده گرفت و به سفر رفت، اتفاقا در این سفر به او خوش گذشت و سود فراوانی هم برد اما از آن استخاره تعجب کرده بود.

 

بعد از مسافرت خدمت امام صادق علیه السلام رفت و عرض کرد: یابن رسول الله! یادتان هست خدمت شما رسیدم، برایم استخاره کردید و بد آمد، استخاره ام برای سفر تجارت بود، به سفر رفتم، سود فراوانی بردم و به من خوش گذشت.

 

امام صادق علیه السلام تبسمی کرد و به او فرمود: در سفری که رفتی یادت هست در فلان منزل خسته بودی، نماز مغرب و عشایت را خواندی، شام خوردی و خوابیدی و زمانی بیدار شدی که آفتاب طلوع کرده و نماز صبح تو قضا شده بود؟

 

عرض کرد: آری، ای فرزند رسول خدا. حضرت فرمود: اگر خدا دنیا و آنچه را که در دنیاست به تو داده بود جبران آن خسارت (قضا شدن نماز) نمی شد.

 

قضا شدن نماز چه عواقبی در زندگی دارد؟

*در ادامه بیشتر با عواقب قضا شدن نماز:

– همانطور که در بالا اشاره شد یکی از عواقب قضا شدن نماز، تنگ شدن رزق و روزی می باشد. که این اتفاق در دوره آخر الزمان بیشتر اتفاق می افتد.

 

– از امام صادق علیه السلام نقل می شود که حضرت فرمودند:‌ «کسی که مراقبت بر وقت نماز خود نداشته باشد در روز قیامت خدا را ملاقات می کند در حالی که عهدی از خداوند بر گردن ندارد، اگر خداوند بخواهد او را عذاب می کند و اگر بخواهد او را مورد غفران قرار می دهد.»

 

– امام صادق (ع) فرمودند: «اگر نماز در وقت خود ادا شود نماز فرد در حالی که نورانی است،‌ خطاب به وی بیان می دارد که تو مرا حفاظت کردی خدا تو را حافظ باشد اما اگر در غیر وقت نماز خوانده شود نماز خطاب به صاحب خود در حالی که مانند یک ابر تاریکی است بیان می دارد من را ضایع کردی خدا ضایعت کند.»

 

– در حدیثی به نقل ازامام صادق علیه السلام بیان شده است که هرگاه فردی به وقت نمازش اهتمام نورزد، به وسیله شیطان دچار خسران می شود.

 

– در حدیثی دیگر در مورد این موضوع بیان شده است که امام باقر (ع) فرمودند:‌ «پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در وقت مرگشان بیان داشتند از من نیستند دو گروه؛ یک دسته کسانی که نماز را سبک شمارند (حضرت در حدیثی در همین باب اشاره داشته اند که مراد از الذین هم عن صلاتهم ساهون؛ کسانی هستند که نماز را فوت می کنند ) .

 

دسته دوم کسانی هستند که شراب و مست کننده می نوشند این دو گروه بر من وارد نمی شوند بر حوض کوثر نه به خدا قسم. به نظر منظور حضرت عدم شفاعت و عدم قرار گرفتن این دسته در زمره مسلمانان باشد.

 

قضا شدن نماز چه عواقبی در زندگی دارد؟

 

– کسانی که نماز را ضایع می کنند؛ در گمراهی قرار می گیرند.

 

– امام باقر (ع) فرمودند : زمانی که فردی یک نمازش را به شکل کامل به جا آورد؛ تمام نماز های دیگر او هم مورد قبول قرار می گیرد؛ حتی اگر سایر نمازهای او تمام نباشد ( مثلن حضور قلب و توجه در نماز نباشد ) اما اگر فردی یک نماز او از دست برود و قضا شود کل نمازهای آن روز وی از بین می رود و هیچ چیز از آنها مورد قبول واقع نمی شود حتی اگر نافله هم به جا بیاورد چون نافله در فرض قبول اصل واجب است و اصلا نافله قرار گرفته برای این که نماز واجب را تمام کند.

 

– امام صادق علیه السلام به نقل از رسول اکرم صلی الله علیه و آله بیان می دارد که شیطان از مومن می ترسد تا زمانی که بر نمازهای پنجگانه اش محافظت دارد اما وقتی با بی پروایی نماز را ضایع می کند (که یکی از راههای ضایع کردن نماز قضا شدن آن است) شیطان او را وارد در عظائم می کند.