وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

پوکی استخوان چیست و چه عواملی موجب ایجاد آن می شود؟

پوکی استخوان چیست و چه عواملی موجب ایجاد آن می شود؟

پوکی استخوان چیست و چه عواملی موجب ایجاد آن می شود؟

 

پوکی استخوان یکی از مشکلات شایع میان افراد سالمند و خانم‌ های یائسه است. روند بروز این بیماری بسیار کند بوده و با تشخیص به‌ موقع می ‌توان از آن پیشگیری کرد.

 

آیا خود تان یا عزیزانتان به پوکی استخوان مبتلا شده‌ اید؟ پوکی استخوان یکی از بیماری‌ هایی است که به مرور زمان ایجاد می ‌شود و راه‌ های بسیاری برای پیشگیری از وقوع آن وجود دارد.

 

از طرفی عوامل خطر بسیاری هم برای مبتلا شدن به آن و یا تسریع روند پوک‌ شدن و ضعیف‌ شدن استخوان ‌ها وجود دارد که باید تا حد امکان از آنها اجتناب کنیم.

 

اگر می‌ خواهید بیشتر با این بیماری و روش ‌های درمان آن آشنا شوید، با ما همراه باشید.

 

در این مطلب ، سعی کرده ایم که به طور خلاصه اطلاعات مفیدی را درباره پوکی استخوان در اختیار شما قرار دهیم.

 

اکثر افراد مبتلا به پوکی استخوان زنان و مردان سالمند هستند ، این قشر نیاز به توجه و مراقبت بیشتری نسبت به سایر اقشار جامعه دارد.

 

این امر تخصصی را با ثبت درخواست قیمت پرستار سالمند در منزل تهران به پرستاران اموزش دیده و مجرب مرکز درمان در منزل بسپارید.

 

پوکی استخوان چیست و چه عواملی موجب ایجاد آن می شود؟

 

پوکی استخوان چیست؟

پوکی استخوان یا بیماری استئوپروزیس که در انگلیسی به آن می ‌گویند به معنی استخوان متخلخل است. این بیماری با تضعیف استخوان ‌ها شما را در معرض خطر شکستگی‌ های ناگهانی و غیرمنتظره قرار می ‌دهد . درواقع پوکی استخوان به معنی استحکام استخوان کمتر است.

 

برخی حرکات یا فشارها که در حالت عادی مشکل‌ ساز نیستند مانند زمین خوردن آهسته ، خم شدن یا حتی سرفه در این مواقع موجب شکستگی می‌ شوند.

 

نواحی همچون لگن، دنده‌ ها، مچ دست و ستون فقرات بیشتر از سایر مفاصل بدن مستعد شکستگی هستند. این شکستگی‌ ها معمولا به صورت ترک خوردگی یا فروپاشی کامل استخوان بروز پیدا می ‌کنند.

 

خوب است بدانید پوکی استخوان یا بیماری استئوپروزیس در مراحل اولیه علامت مشخصی ندارد. در واقع افراد ممکن است سال‌ ها به این بیماری مبتلا باشند اما تا زمان پیشرفت کامل (شکستن استخوان ‌ها به دلایل بسیار جزئی مانند سرفه) متوجه نشوند.

 

پوکی استخوان چگونه اتفاق می افتد؟

استخوان بافت زنده‌ ای است که به طور مداوم تجزیه و جایگزین می‌ شود. به این ترتیب ، بدن تراکم استخوان و یکپارچگی بلورها و ساختار آنها را حفظ می‌ کند.

 

پوکی استخوان زمانی رخ می ‌دهد که تعادل بین تشکیل استخوان جدید و تجزیه‌ استخوان قدیمی به ‌هم بخورد و استخوان مانند اسفنج ، حفره‌ دار و پوک شود.

 

تراکم استخوانی در سن ۲۵ سالگی به حداکثر مقدار خود می‌رسد و تا حدود ۳۵ سالگی در اوج باقی می‌ ماند و پس از آن با افزایش سن، استخوان سالیانه ۰/۳ تا ۰/۵ درصد از تراکم خود را از دست می ‌دهد.

 

سرعت از‌دست ‌دادن تراکم استخوانی در زنان پس از یائسگی افزایش می‌ یابد.

 

علل پوکی استخوان چیست؟

 

علل پوکی استخوان چیست؟

این بیماری در دوران یائسگی زنان بسیار شایع است زیرا در این دوران استروژن بسیار در بدن زنان کم می ‌شود. همچنین کمبود مواد معدنی مانند کلسیم، پروتئین و ویتامین دی و استعمال دخانیات مانند سیگار باعث پوکی استخوان می‌ شود.

 

در شرایط کمبود مواد معدنی در رژیم غذایی، بدن این کمبود را از بافت‌ های استخوانی می ‌گیرد و این کار در طول زمان باعث فقر استخوان ‌ها از لحاظ مواد معدنی و در نتیجه پوکی استخوان می‌ گردد.

 

همچنین با بالا رفتن سن تخریب بافت استخوانی بیش از ساخت آن می‌ شود و با گذشت زمان و در دوران کهنسالی این عارضه بروز می‌ کند.

 

برخی از بیماری‌ ها مثل پرکاری تیروئید، کم‌ کاری غدد جنسی، آرتریت روماتوئید، بیماری کوشینگ و دیابت و مصرف برخی داروها مثل کورتن و لووتیروکسین فوروزماید، هپارین، فنیتوئین نیز در طول زمان باعث پوکی استخوان می ‌گردند.

 

عوامل دیگری نیز مثل کم ‌تحرکی یا کمبود وزن بیش از ۱۰٪ نسبت به وزن دوران جوانی یا بی ‌ام ‌آی کمتر از ۱۹ عوامل وراثتی و اعتیاد به الکل باعث پوکی استخوان هستند.

 

باور بر این بود که مصرف بیش از اندازه کافئین از عامل‌ های خطر است اما پژوهش تازه نشان می ‌دهد ارتباط زیادی بین پوکی استخوان و مصرف کافئین وجود ندارد.

 

برای بهبود دادن به پوکی استخوان شما میتوانید خدمات دکتر ارتوپد در منزل را از یک مرکز دریافت کنید.