وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

چرا گوش ها گاهی وز وز میکنند؟

چرا گوش ها گاهی وز وز میکنند؟

چرا گوش ها گاهی وز وز میکنند؟

 

وزوز گوش اصطلاح پزشکی برای صدای زنگ یا وزوز در گوش است. بیشتر افراد وزوز گوش را “زنگ زدن در گوش” می نامند. با این حال، ممکن است چیزی غیر از زنگ زدن را نیز بشنوید.

 

*اگر با وزوز گوش دست و پنجه نرم می کنید ممکن است موارد زیر را بشنوید:

-غرش

-وزوز

-سوت زدن

-فش فش کردن

 

اگرچه صداهایی را در گوش خود می شنوید که هیچ منبع صوتی خارجی وجود ندارد به این معنی چیزی نزدیک به سر وجود ندارد که صداهایی را که می شنوید ایجاد کند به همین دلیل برخی اوقات صداهای وزوز گوش به اصوات فانتوم معروف می شوند.

 

وزوز گوش ناامید کننده و آزاردهنده است برخی اوقات صداهایی که می شنوید در شنیدن صداهای واقعی اطراف تداخل ایجاد می کنند. علاوه براین، وزوز گوش می تواند همراه با افسردگی، اضطراب و استرس رخ دهد. وزوز گوش ممکن است در یک یا هر دو گوش رخ دهد.

 

افراد در هر سنی ممکن است دچار وزوز گوش شوند، اما این عارضه بیشتر در بزرگسالان مسن مشاهده می شود. وزوز گوش می تواند عینی یا ذهنی باشد وزوز گوش عینی به این معنی که هم شما و هم افراد دیگر صداهای خاصی را در گوش خود بشنوید.

 

این امر به طور معمول به دلیل رگ های خونی غیرطبیعی در گوش و اطراف آن است. هنگامی که قلب می تپد شما و دیگران صدای ضربان مشخصی را می شنوید. وزوز گوش عینی نادر است.

 

وزوز گوش ذهنی بسیار شایع تر است فقط صدای غرش، زنگ و سایر صداهای وزوز گوش ذهنی را می شنوید.

 

 

*علت وزوز کردن گوش چیست؟چه چیزی باعث وزوز گوش می شود؟

آسیب به گوش میانی یا داخلی علت شایع وزوز گوش است. گوش میانی امواج صوتی را برمی دارد و هدایت آنها باعث انتقال تکانه های الکتریکی به مغز توسط گوش داخلی می شود.

 

فقط پس از اینکه مغز این سیگنال ها را پذیرفت و آنها را به صدا تبدیل کرد می توانید آنها را بشنوید.

 

برخی اوقات گوش داخلی آسیب می بیند و نحوه پردازش صدا در مغز تغییر می یابد. آسیب به لاله گوش یا استخوان های ریز گوش میانی نیز می تواند در هدایت صحیح صدا اختلال ایجاد کند.

 

تومورهای گوش یا عصب شنوایی نیز باعث زنگ زدن در گوش می شوند. قرار گرفتن در معرض صداهای بسیار بلند به طور منظم در برخی افراد وزوز گوش ایجاد می کند.

 

افرادی که از اره برقی یا سایر تجهیزات سنگین استفاده می کنند بیشتر دچار وزوز گوش می شوند.

 

گوش دادن به موسیقی با صدای بلند از طریق هندزفری یا حضور در یک کنسرت نیز علائم موقت وزوز گوش را ایجاد می کند، همچنین استفاده از دارو در برخی افراد باعث وزوز گوش و آسیب شنوایی می شود که سمیت اتوت نامیده می شود.

 

 

*با داروهایی که باعث وزوز گوش می شوند آشنا شوید:

-دوزهای بسیار زیاد آسپرین مانند مصرف بیش از 12 دوز به صورت روزانه برای یک دوره طولانی

-حلقه داروهای ادرار آور مانند بومتانید

-داروهای ضدمالاریا مانند کلروکین

-آنتی بیوتیک های خاصی مانند اریترومایسین و جنتامایسین

-برخی از داروهای ضدسرطان مانند وینکریستین

-سایر شرایط پزشکی که در گوش صدای زنگ ایجاد می کند عبارتند از:

-کاهش شنوایی مربوط به سن

-اسپاسم عضلانی در گوش میانی

-بیماری منیر، یک بیماری گوش داخلی که بر شنوایی و تعادل تاثیر می گذارد

-فشار خون بالا

-کلسترول بالا

-صدمات سر و گردن

-اختلالات مفصل فکی گیجگاهی که باعث درد مزمن در فک و سر نیز می شود

-تجمع بیش از حد جرم گوش که راه شنیدن را تغییر می دهد

 

 

*چه زمان به پزشک مراجعه کنیم؟وزوز گوش چگونه تشخیص داده می شود؟

پزشک ضمن معاینه گوش ها آزمایش شنوایی را برای تشخیص وزوز گوش تجویز می کند. در سنجش شنوایی صداها از طریق مجموعه ای از هدفون ها به یک گوش منتقل می شود.

با شنیدن هر صدا با بلند کردن دست یا حرکتی مشابه به طور واضح نسبت به آن صدا پاسخ می دهید.

 

پزشک علت وزوز گوش را با مقایسه آنچه می توانید بشنوید و عواملی مانند سن و جنسیت تشخیص می دهد، همچنین پزشک ممکن است آزمایش های تصویربرداری مانند اسکن سی تی یا ام آر آی استفاده کند تا دلیل تغییر شکل یا آسیب به گوش ها مشخص شود.

 

اشعه ایکس با فیلم ساده و معمولی همیشه تومورها، اختلالات رگ های خونی یا سایر ناهنجاری هایی را که می تواند بر شنوایی تاثیر بگذارد را نشان نمی دهد.

 

 

*وزوز گوش چگونه درمان میشود؟گزینه های درمان وزوز گوش چیست؟

پزشک هرگونه بیماری زمینه ای پزشکی را که باعث وزوز گوش می شود را درمان می کند.

 

پزشک هرگونه ناهنجاری عروق خونی را برطرف کرده و هرگونه جرم اضافی گوش را خارج می کند. اگر داروها به وزوز گوش کمک می کنند پزشک ممکن است با تغییر نسخه شنوایی طبیعی را برگرداند.

 

*برای درمان وزوز گوش چه دارویی مصرف کنیم؟

دارو درمانی صداهایی را که در گوش می شنوید کاهش می دهد. داروهای ضدافسردگی های سه حلقه ای و ضداضطراب از جمله زاناکس، آمی تریپتیلین و نورتریپتیلین در برخی موارد صداهای مزاحم گوش را کاهش می دهند

 

با این حال، همه به دارو درمانی پاسخ نمی دهند و عوارض جانبی آن می تواند آزار دهنده باشد.

 

چرا گوش ها گاهی وز وز میکنند؟

 

*ممکن است داروهای مخصوص این عارضه عوارضی داشته باشند:

-حالت تهوع

-خستگی

-یبوست

-تاری دید

-در موارد نادر این داروها مشکلات قلبی ایجاد می کنند

-درمان های خانگی

 

دستگاه های سرکوب کننده صدا می توانند با ایجاد صداهای آرامش بخشی برای پوشاندن صدای گوش به زنگ زدن، وزوز یا غرش کمک کنند، همچنین می توان یک وسیله شبیه سمعک را امتحان کنید که داخل گوش می شود.

 

 

*تغییر سبک زندگی،زندگی سالم و بهتر

با کاهش و مدیریت استرس می توان گام هایی برای مدیریت وزوز گوش برداشت. استرس وزوز گوش ایجاد نمی کند، اما باعث تشدید آن می شود.

 

برای کاهش استرس در زندگی به یک سرگرمی بپردازید یا با یک دوست معتمد یا یکی از اعضای خانواده خود صحبت کنید، همچنین باید از قرار گرفتن در معرض صداهای بلند خودداری کنید تا از شدت وزوز گوش خود بکاهید.

 

 

*استفاده از سمعک

سمعک برای برخی از افراد مبتلا به وزوز گوش مفید است. تقویت صدا می تواند به افرادی که به دلیل وزوز گوش خود در شنیدن صداهای طبیعی مشکل دارند کمک کند.

 

 

*کاشت حلزون گوش

کاشت حلزون برای بازیابی شنوایی از دست رفته نیز موثر است. کاشت حلزون شنوایی دستگاهی است که به مغز اجازه می دهد تا قسمت آسیب دیده گوش را دور بزند تا به فرد در شنیدن بهتر کمک کند.

 

میکروفونی که درست بالای گوش کاشته شده است با یک مجموعه الکترود وارد گوش داخلی می شود. کاشت، عصب شنوایی را به سیگنال های مورد نیاز برای پردازش صدا می فرستد. در کاشت حلزون از تحریک الکتریکی استفاده می شود تا به مغز در تفسیر درست صداها کمک کند.

 

چرا گوش ها گاهی وز وز میکنند؟

 

*چگونه می توان از وزوز گوش جلوگیری کرد؟

برای جلوگیری از وزوز گوش از گوش های خود در برابر صداهای بلند محافظت کنید. سطح صدای تلویزیون، رادیو و پخش کننده موسیقی شخصی خود را کاملا زیر نظر داشته باشید. محافظت از گوش را در مقابل صداهای بالاتر از 85 دسی بل در نظر داشته باشد که این میزان مربوط به صدای متوسط ترافیک شدید است.

 

گوش خود را در برابر صدای بلند موسیقی یا سر و صدا ناشی از ساخت و ساز محافظت کنید، بنابراین از وسایل مناسب برای پوشاندن گوش استفاده کنید، همچنین باید از مصرف داروهایی که ممکن است باعث تشدید علائم وزوز گوش شود خودداری کنید و برای شنیدن بهتر به سرعت مشکلات احتمالی در ساختار گوش داخلی و میانی خود را با کمک پزشک برطرف کنید.