وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

چگونه یک روانشناس با توجه به خصوصیات خود انتخاب کنیم؟

چگونه یک روانشناس با توجه به خصوصیات خود انتخاب کنیم؟

روانشناس با توجه به خصوصیات خود انتخاب کنیم؟

 

روانشناس‌ها افرادی هستند که پس از سال‌ها مطالعه و آموزش، در جایگاهی قرار گرفته‌اند که می‌توانند به هم‌نوعان خود کمک‌رسانی کنند.

 

در زندگی بسیاری از افراد، بحران‌هایی ایجاد می‌شود که تنها حضور همین روانشناس‌هاست که می‌تواند کارساز باشد؛ بحران‌هایی که در پس شکست‌های مالی یا عاطفی، درگذشت عزیزان، اختلاف زوج‌ها، افسردگی و بسیاری از مشکلات دیگر ظهور می‌کنند و گریبان افراد را می‌گیرند.

 

چگونه یک روانشناس با توجه به خصوصیات خود انتخاب کنیم؟

 

مردم عموماً در مواجهه با این شرایط، به‌تنهایی نمی‌توانند با آن کنار بیایند و نیاز به شخصی دارند که بتواند با آگاهی و دانش، از بیرون به ماجرا نگاه کند و راهکارهای درست و علمی ارائه دهد.

 

بهترین، منطقی‌ترین و علمی‌ترین تصمیم این است که از وجود یک روانشناس بهره ببرند؛ اما هر روانشناسی قابل اعتماد یا مناسب شما نیست.

 

این‌روزها در فضای مجازی موضوع روانشناسان قلابی بسیار ترند و اسامی بسیاری از روانشناس‌نماها منتشر شده است؛ اما فارغ از این موضوع، شما به‌عنوان یک مراجعه‌کننده باید روانشناسی را پیدا کنید که خصوصیات و ویژگی‌های لازم را داشته باشد و بتواند شما را به‌خوبی درک کند.

 

ما در این مقاله به‌تفصیل پیرامون این موضوع صحبت کرده‌ایم؛ چنانچه شما هم به دنبال این هستید که بدانید یک روانشناس خوب چه خصوصیاتی دارد، ادامه مطلب برای شما نوشته شده است.

 

چه زمانی به درمان نیاز داریم؟

پیش از آن‌که بخواهید به‌دنبال روانشناس مناسب خود بگردید، باید ببینید آیا اصلاً نیاز به درمان دارید یا خیر. چنان‌چه یکی از شرایط زیر را دارید، باید تحت درمان قرار بگیرید:

 

   . شما احساس درماندگی و ناراحتی شدید و طولانی‌مدت دارید و علی‌رغم تلاش‌ها و کمک‌های خانواده و دوستان، به‌نظر نمی‌رسد حال شما بهتر شود.

 

   . انجام فعالیت‌های روزمره برای شما دشوار شده است؛ به‌عنوان مثال نمی‌توانید در محل کار روی وظایفتان تمرکز کنید؛ در نتیجه کارایی شما کاهش پیدا کرده است.

 

   . شما بیش از حد نگران هستید، انتظار بدترین‌ها را دارید یا دائماً در معرض اتفاقات خطرآفرین هستید.

 

   . کارهایتان برای خود یا دیگران مضر است؛ به‌طور مثال بیش از حد الکل می‌نوشید، مواد مخدر مصرف می‌کنید یا بیش از حد عصبانی و پرخاشگر می‌شوید.

 

یک روانشناس خوبچه ویژگی‌هایی دارد؟

روانشناسی که برای یک فرد نتیجه‌بخش است، احتمال دارد نتیجه مشابهی برای دیگری نداشته باشد.

 

از همین رو هنگام انتخاب یک روانشناس، عوامل حرفه‌ای و شخصی متعددی وجود دارد که باید در نظر بگیرید.

 

اگر می‌خواهید بدانید روانشناس مناسب شما چه خصوصیاتی باید داشته باشد، این بخش را به‌دقت مطالعه کنید.

 

·        احساس همدلی دارد

روانشناسان با مراجعه‌کنندگان خود احساس همدلی دارند و نگرانی‌های آن‌ها را درک می‌کنند. روانشناس خوب، شنونده‌ای با صبر و حوصله است؛ به همین خاطر مراجعه‌کننده را تشویق می کند تا افکار، احساسات و باورهای سرکوب‌شده‌اش را به زبان آورد.

 

روانشناسان با احساسات عمیق و قدرتمندی که از طرف مقابل بیان می‌شوند، ارتباط برقرار می‌کنند. آن‌ها در تلاش هستند تا این احساسات را درک و مدیریت کنند؛ پس از مدیریت شرایط، برای ایجاد تغییر اقدام می‌کنند.

 

هنگامی که یک روانشناس با یک بیمار جدید ملاقات می‌کند، یکی از اولین قدم‌هایی که او برمی‌دارد، ایجاد یک رابطه خوب است. یک ارتباط خوب مهم است؛ زیرا بیماران را تشویق می‌کند تا به متخصصان اعتماد کنند و احساسات خود را بروز دهند.

 

روانشناسان همدل معمولاً به‌دنبال ایجاد رابطه‌ای عمیق و دوستانه با بیماران خود هستند و این‌کار، پروسه درمان را آسان‌تر می‌کند.

 

·        توانایی حل مسئله دارد

عموماً تراپیست‌ها در برابر اصرار برای صحبت‌کردن مقاومت می‌کنند؛ در عوض، آن‌ها صبورانه منتظر می‌مانند تا مراجعه‌کننده صحبت کند و دلایل نارضایتی خود را از شرایط زندگی به زبان آورد.

 

سپس اهداف بیمار مورد بحث قرار می‌گیرد و یک الگوی درمانی که مراحل بعدی درمان را مشخص می‌کند، تهیه می‌شود.

 

·        امانت‌دار راز شماست

یکی از مهم‌ترین خصلت‌های یک تراپیست خوب، رازنگهداری‌ست. او باید به شما این حس اعتماد را بدهد که تمام گفته‌های شما محدود به همان جلسه می‌شود و به‌هیچ‌وجه اطلاعات شما به بیرون درز پیدا نمی‌کند.

 

هر انسانی با گنجینه‌ای از اسرار زندگی می‌کند که طبیعتاً نمی‌خواهد کسی از آن‌ها مطلع شود. تنها کسی که می‌تواند لایق شنیدن این رازها باشد، روانشناس است.

 

شما می‌توانید به روانشناس خود اعتماد کنید و ناگفته‌های زندگی‌تان را بر زبان آورید؛ مطمئن باشید گفته‌های شما باعث قضاوت پزشکتان نخواهد شد؛ زیرا او در مقام یک قاضی در مقابل شما ننشسته است؛ بلکه به‌عنوان کسی که نسبت به مشکل شما دانش تخصصی دارد، روبه‌رویتان قرار گرفته است تا راه حل مناسبی پیش پای شما بگذارد.

 

سوالاتی که باید پیرامون یافتن روانشناس مناسب خود مطرح کنید

برای آن‌که بتوانید روانشناسی را پیدا کنید که علاوه‌بر داشتن ویژگی‌های عمومی و حرفه‌ای، با خصوصیات و شرایط شما هم‌خوانی داشته باشد، لازم است سوالات متعددی را پیرامون او مطرح کنید.

 

قراردادن جواب این سوالات در کنار یکدیگر، جورچین شما را کامل می‌کند. شما می‌توانید از خود روانشناس‌ها یا اشخاصی که تجربه‌ جلسه‌های مشاوره را داشته‌اند، این سوالات را بپرسید:

   . آیا او یک روانشناس دارای مجوز است؟

 

   . سابقه فعالیت او در این زمینه چند سال است و تاکنون چند بیمار به بهبودی کامل رسیده‌اند؟

 

   . من احساس اضطراب، تنش یا افسردگی می‌کنم و با شغلم، ازدواجم، خوراک، خوابیدن یا خانواده‌ام مشکل دارم. چه مشاوره افسردگی یا چه تجربه‌ای در کمک به افراد با این نوع مشکلات دارد؟

 

   . در چه زمینه‌هایی تخصص دارد؟ به‌عنوان مثال، روانشناس کودکان است یا خانواده؟

 

   . از چه نوع درمان‌هایی استفاده می‌کند؟ آیا آن‌ها برای مشکل من موثرند؟ از دارو استفاده می‌کند یا درمان‌های مبتنی‌بر رفتار؟

 

   . هزینه‌ جلسات مشاوره چقدر است؟ (هزینه‌ها معمولاً بر اساس یک جلسه 45 دقیقه‌ای تا 90 دقیقه‌ای‌ست.)

 

   . چه نوع بیمه‌هایی را می‌پذیرد؟

 

چگونه یک روانشناس با توجه به خصوصیات خود انتخاب کنیم؟

 

چگونه می‌توانم بفهمم که درمان موثر است؟

با شروع درمان، باید اهداف روشنی را با روانشناس خود تعیین کنید. ممکن است سعی کنید بر احساس ناامیدی مرتبط با افسردگی غلبه کنید یا ترسی را که زندگی روزمره شما را مختل کرده است، کنترل کنید.

 

به یاد داشته باشید؛ برخی اهداف برای دستیابی، نسبت به اهداف دیگر به زمان بیشتری نیاز دارند.

 

شما و روانشناس‌تان باید با یکدیگر صحبت کنید که چه زمانی می‌توانید انتظار دیدن نتایج را داشته باشید؛ یعنی اگر به حداقل شش ماه زمان نیاز دارید، باید صبر و حوصله به‌خرج دهید.

 

اگر احساس آرامش و احساس امید کنید، نشانه خوبی‌ست. افراد معمولاً در طول درمان، طیف گسترده‌ای از احساسات را تجربه می‌کنند؛ به‌طور مثال به دلیل مشکلات دردناک و ناراحت‌کننده‌ای که داشته‌اند، تردیدهایی در دلشان ایجاد می‌شود و به پروسه درمان امیدی ندارند.

 

هنگامی که احساس آرامش یا امید می‌کنید، می‌تواند نشانه مثبتی باشد از این‌که شروع به کشف افکار و رفتار خود کرده‌اید.

 

مشاور مناسب شما این‌جاست

هرآن‌چه که نیاز بود تا در خصوص یافتن یک مشاور خوب بدانید، در این مقاله مطرح کردیم.

 

البته اگر بخواهیم در این رابطه به تمام موارد اشاره کنیم، شاید نیاز به یک کتابچه داشته باشیم؛ اما سعی کردیم به‌صورت کلی و مفید، مطالب کلیدی را در اختیارتان بگذاریم.

 

اکنون که اطلاعات مفیدی کسب کرده‌اید، برای برداشتن اولین قدم بهتر است که با مشاوره روانشناسی آنلاین یاری وی شروع کنید.

 

مرکز مشاوره آنلاین «یاری وی» انواع روش‌های ارتباطی آنلاین را در اختیار شما گذاشته است.

 

شما می‌توانید با انتخاب روانشناس حوزه خود، به ساده‌ترین و راحت‌ترین شکل ممکن از جلسات درمانی و مشاوره‌ای این مجموعه استفاده کنید.