وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

تقویت كننده های مغز

برای مغز بخورید!

آیا شماره تلفن یا اسم كسی را فراموش كرده اید آیا نمی دانید كه كلیدها را كجا گذاشته اید احتمالاً همه تقصیرها را به گردن ژنتیك سن یا زندگی پرمشغله خود انداخته اید نگاهی به رژیم غذایی خود بیندازید آنچه كه می خورید روی تمركز تصمیم گیری راحت و سریع شما اثر می گذارد، سطح هوش حافظه و زمان عكس العمل شما و حتی پیری زود رس مغز به رژیم غذایی وابسته است.

اساس مغز:

مغز یك بافت گرسنه است. اگر چه مغز 2 درصد از وزن بدن را تشكیل می دهد اما تا بیش از 30 درصد كالری (انرژی) روزانه را مصرف می كند. مشكل دیگراین كه همه انرژی خود را از ئیدراتهای كربن كیفیت بالا جذب می كند.

مغز شما این سوخت سریع را می سوزاند حتی زمانیكه شما در خواب هستید. بنابراین خوردن صبحانه بهترین راه برای ذخیره دوباره سوخت (برای مغز) و كم كردن ضعف ذهنی است. بعد از اضافه كردن صبحانه به برنامه غذایی خود اگر قبلا برای تصمیم گیری در مورد كارهای روزانه مشكل داشتید اكنون یك برتری محسوس را مشاهده می كنید باید به انرژی و ارزش غذایی آنچه می خورید توجه داشته باشیدبه خصوص اگر وعده غذایی شامل حداقل یك میوه حبوبات و یك منبع پرتئینی غنی باشد بسیار خوب است وعده سالم برای صبحانه می تواند یك تكه نان با خمیر بادام زمینی و پرتقال و یك لیوان شیر بدون چربی است. وعده های غذایی خود را به 4 یا 6 وعده كوچك به طوری كه در طول روز توزیع شده باشد تقسیم كنید. این وعده های غذایی را سبك و كم حجم نگه دارید. از خوردن غذاهای سنگین و حجیم خودداری منید زیرا خون را به سمت دستگاه گوارش می كشاند و سهم كمتری به مغز می رسد كه سبب تنبلی و خستگی می شود.

آیا رژیم گرفتن شما را كسل می كند؟

رژیم غذایی سنگین همانطور كه شما را از كالری محروم می كند از هوش هم محروم می كند محققان انستیتوی تحقیقات غذایی انگلستان در نتایج یك سری تحقیقات گزارش كردند زنانی كه كالری خیلی كمی دریافت كرده اند در آنالیز اطلاعات خیلی كند بودند. و زمان عكس العمل طولانی تر و مشكل بیشتری در بخاطر آوردن رویدادهاداشتند نسبت به زنانی كه رژیم غذایی نداشتند.

قهوه و هوشیاری:

یك فنجان قهوه به شما كمك می كند بهتر فكر كنید. اما بیش از آن نتیجه عكس دارد.

خوردن سه فنجان قهوه یا چای یا كمتر در بین وعده های غذایی توصیه می شود.

آهن به انتقال اكسیژن به بافتهای بدن از جمله مغز كمك میكند زمانیكه میزان آهن بدن افت می كند بافتها در كمبود اكسیژن بسر میبرند كه سبب خستگی از دست دادن حافظه كم شدن تمركز و انگیزه و كم شدن كارایی می شود.

چگونه می توانید آهن بدست بیاورید؟!

غذاهایی حاوی آهن بخورید كه شامل گوشت قرمز كاملاً بدون چربی، حبوبات، سبزیجات دارای برگ سبز تیره و زردآلو خشكه هستند.

غذا را در دیگهای چدنی بپزید آهن از دیگ شسته شده در غذا نفوذ می كند و سبب افزایش آهن موجود در غذا می شود.

آب پرتقال كه غنی از ویتامین c است همراه با غذاهای حاوی آهن سبب جذب آهن می شود.

ویتامین B:

كمبود هر كدام از ویتامینهای B1 , B2 , B6 , B12 و اسید فولیك باعث كمبود انرژی در مغز می شود كه حاصل آن گیجی و كج خلقی و اختلال در تفكر، تمركز، یادآوری و عكس العمل است.

غذاهای غنی از ویتامینهای B شامل شیر بدون چربی و ماست، سبوس گندم، موز، غذاهای دریایی، حبوبات كامل و نخود فرنگی هستند یك میزان متعادل از مواد معدنی و ویتامینها مصرف كنید.

ویتامینهای ضد تحلیل مغز:

مغز بیشتر از هر عضوی از بدن اكسیژن مصرف می كند این سبب تولید مقدار زیاد رادیكالهای آزاد می شود كه در نهایت سبب صدمه زدن به سلول های مغزی می شود. فرسودگی ناشی از رادیكالهای آزاد سبب از دست رفتن تدریجی حافظه شود. خوشبختانه بدن یك ضد رادیكال آزاد دارد كه شامل ماده مغزی آنتی اكسیدانت كه در رژیم دارای ویتامین E و C موجود است این رژیم غذایی رادیكالهای آزاد را غیر فعال می كند.

برای اینكه دفاع آنتی اكسیدانت را تقویت كنید هر روز 5 تای ( ترجیحاً هر 9 تای ) خوراكیهای زیر را مصرف كنید: آب پرتقال، توت فرنگیها، هویجها، اسفناج، طالبی و میوه و سبزیجات تازه دیگر.

استراتژی خوردن برای تقویت مغز:

مقدار مصرف كافئین خود را متعادل كنید.

از این غذاهای مغذی در رژیم غذایی خود استفاده كنید. گوشت قرمز بدون چربی خشكبار و نخود فرنگی، سبزیجات با برگ سبز تیره، زرد آلو خشكه، شیر بدون چربی ماست بدون چربی، سبوس گندم، موز، غذاهای دریایی، حبوبات كامل، نخود فرنگی، آب پرتقال، توت فرنگی، هویج، اسفناج، طالبی و دیگر سبزیها و میوهای تازه.

 

پایگاه فرهنگی هنری ایران ناز