وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

امکان دریافت درخواست‌های دارویی از طریق SMS

معاون دارویی سازمان تدارکات پزشکی هلال احمر از امکان اعلام درخواست‌های دارویی داروخانه‌های سراسر کشور و مردم از طریق اینترنت و SMS به هلال احمر و پاسخ‌ به همین شیوه خبر داد و گفت: مجوز شرکت پخش سراسری داروی هلال احمر از وزارت بهداشت اخذ شده است که به زودی فعالیت آن آغاز می‌شود.

دکتر کامبیز امجدی نیک در نشستی خبری با بیان این که سازمان تدارکات پزشکی یکی از زیر مجموعه‌های هلال احمر است که وظایف مشخصی را در حوادث عادی، پیش بینی نشده و بحران‌های داخلی و بین‌المللی برعهده دارد، گفت: ایجاد یکپارچگی و وحدت رویه در داروخانه‌های هلال احمر سراسر کشور از جمله سیاست‌های در نظر گرفته شده در این سازمان است.

معاون دارویی سازمان تدارکات پزشکی هلال احمر، داروخانه خوب را داروخانه‌ای دانست که در زمان مناسب علاوه بر برآورده کردن نیازهای دارویی بیماران، خدمات مشاوره علمی مناسبی را نیز ارائه دهد و دراین باره گفت: به این ترتیب لازم است داروخانه با دریافت شرح حال مختصری از بیمار و بیماری وی و سنجیدن شرایط بیمار با داروی تجویز شده توصیه‌هایی در رابطه با تداخل‌های دارویی ارائه دهد. همچنین در صورت تجویز نادرست توسط پزشک، مشورت‌های لازم با پزشک انجام شده و بیمار در این زمینه نیز راهنمایی شود.

وی در این باره ادامه داد: بر این اساس در حال حاضر داروخانه‌های استاندارد در کشور یا موجود نیست یا بسیار محدود است. اکنون ۳۲ داروخانه هلال احمر در سطح کشور فعالیت دارند که بارزترین آنها هلال احمر مرکزی است؛ تصور می‌شود که استعداد و آمادگی ارایه خدمات علمی در داروخانه‌های هلال احمر وجود دارد. این امر قرار است در معاونت دارویی هلال احمر انجام شود.

به گزارش ایسنا، دکتر امجدی نیک، با تاکید بر استفاده از امکانات مکانیزاسیون در ارایه خدمات دارویی گفت: در دسترس بودن و همچنین فراهمی بی دردسر دارو از جمله شاخص‌های ارایه خدمات دارویی است. این مدل اصلاح خدمات از دو محل قابل تامین است که معاونت دارویی سازمان هلال احمر در این زمینه تلاش می‌کند. بر این اساس مکانیزاسیون نحوه اعلام درخواست‌های اقلام دارویی و همچنین تحویل آنها مورد نیاز است. در نظر است که درخواست‌ها و اطلاعات دارویی مورد نیاز تعدادی واحدهای دارویی مجاز زیر مجموعه دانشگاه‌های علوم پزشکی در سطح کشور و داروخانه‌های هلال احمر در استان‌ها از طریق اینترنت و SMS دریافت شده و با همین روش نیز پاسخ آنها ارسال شود. به این ترتیب درخواست‌های داروخانه‌های سراسر کشور از مدلهای مکانیزه امروزی و از طریق اینترنتی به هلال احمر ارسال شده و با همین شیوه پاسخ‌ها ارسال می‌شود.همچنین پس از ارسال داروها صورت حساب الکترونیکی صادر می‌شود. این امر در کوتاه مدت انجام می‌شود.

وی در این باره افزود: بحث SMS در دو بعد انجام می‌شود یک بعد مربوط به بیماران و دیگری مربوط به مراکز دارویی مجاز در سطح کشور است. از آنجا که دارو کالایی است که همواره با مخاطره قاچاق مواجه است، با راه اندازی شبکه SMS برای ارایه اطلاعات دارویی ممکن است اشکالاتی بروز ‌کند. همچنین افراد عادی ممکن است در نحوه درج صحیح اقلام دارویی دچار اشتباه شوند که در ارایه اطلاعات صحیح به آنها خلل ایجاد می‌کند. در رابطه با داروخانه‌های مجاز سطح کشور و دانشگاه‌های علوم پزشکی نیز در وب سایت سازمان، سیستم کدینگ داروها در نظر گرفته می‌شود؛ به این ترتیب مراکز مجاز نام کد مربوط به داروی مورد نظر را SMS کرده و اطلاعات لازم را در مورد داروی مورد نظر دریافت می‌کنند. در مجموع با اجرای این طرح، نظام بوروکراسی در دریافت اطلاعات دارویی سازمان هلال احمر کوتاه می‌شود. بر این اساس فرایند کسب اطلاعات و صدور فاکتور، تبدیل به کاری روزانه می‌شود.

دکتر امجدی نیک در ادامه از اخذ مجوز برای شرکت پخش سراسری دارو توسط هلال احمر از وزارت بهداشت خبر داد و گفت: سازمان هلال احمر در بلند مدت تکمیل زنجیره تدارکات را در نظر دارد. در حال حاضر واردات و تولید دارو در سازمان هلال احمر صورت می‌گیرد؛ اما شبکه توزیع دارو در این سازمان موجود نیست. بر این اساس مجوز شرکت پخش سراسری دارو از وزارت بهداشت اخذ شده است که به زودی فعالیت آن آغاز می‌شود.

وی گفت: هلال احمر در تمام استان‌ها انبار، وسیله حمل و نقل و در مجموع امکانات بالقوه برای پخش دارو را داراست. بر این اساس در نظر است که نیازهای دارویی هر استان در همان استان وجود داشته و این نیازها توسط سیستم ترانسپورت سازمان از استان محل سکونت تحویل داده شود.

وی افزود: در حال حاضر مشاوره تلفنی در مورد داروها به صورت امری روتین در داروخانه‌های هلال احمر انجام می‌شود. در نظر است که علاوه بر مشاوره تلفنی، خدمات علمی حضوری در داروخانه‌ها تقویت شود و اطلاعات علمی متناسب با بیمار و نوع بیماری در اختیار گیرندگان خدمت قرار گیرد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۳۲ داروخانه هلال احمر در سطح کشور فعالیت دارند؛ افزود: ما معتقد نیستیم که خدمت را با افزایش تعداد مراکز می‌توان اصلاح کرد چرا که فراهمی و در دسترس بودن با مدل‌های دیگر هم قابل تعریف است. به این ترتیب از طریق انتخاب داروخانه‌های معتمد و مورد وثوق دانشگاه‌های علوم پزشکی می‌توان خدمات دارویی هلال احمر را گسترده کرد. بر این اساس باید خدمات به لحاظ کمی و کیفی اصلاح شود.

دکتر امجدی نیک با اشاره به گردش مالی هلال احمر، تصریح کرد: گردش مالی هلال احمر طی سال‌های مختلف متفاوت بوده و از حدود ۱۴ میلیارد تومان سال ۷۹ شروع شده، در دوره‌ای افزایش یافته و به حدود ۶۵ میلیارد تومان رسید. در حال حاضر حجم داروهای وارداتی حدود ۱۵ میلیارد تومان است. سیاست‌های دولت در این زمینه تاثیرگذار بوده است؛ چرا که در زمانی انحصار داروهای وارداتی تنها در اختیار سازمان هلال احمر بود. پس از آن سیاست‌های دولت در این جهت قرار گرفت که بخش خصوصی نیز وارد عرصه واردات دارو شود. به این ترتیب حجم داروهای وارداتی توسط سازمان هلال احمر کاهش یافت.

وی در ادامه با اشاره به شرایط نامناسب نگهداری دارو در گمرک فرودگاه امام خمینی(ره)، افزود: به دلیل جدیدالتاسیس بودن این فرودگاه شرایط نگهداری دارو در آن فراهم نیست بر این اساس با هماهنگی‌های میان وزارت بهداشت، وزارت راه و گمرک مقرر شد تا زمان فراهم شدن استانداردهای لازم در این فرودگاه، محموله‌های دارویی به صورت مستقیم پس از ورود به کشور، به سردخانه‌های مجاز توزیع کنندگان و وارد کنندگان انتقال داده شود.

معاون دارویی سازمان تدارکات پزشکی هلال احمر در ادامه در رابطه با خارج شدن گروهی از داروهای ارزان قیمت از لیست یارانه افزود: از آنجا که میزان یارانه دارویی کشور متناسب با نیاز جامعه نیست و همچنین با توجه به افزایش تعداد استفاده کنندگان از داروهای یارانه‌ای و قرار گرفتن تعدادی از بیماری‌ها در گروه بیماران خاص، گروهی از داروهای ارزان قیمت از لیست داروهای یارانه‌ای خارج شده‌اند. از طرف دیگر برای ارزان ماندن داروهای یارانه‌ای تلاش می‌شود. این در حالیست که صندوق اعتبار داروهای یارانه‌ای همچنان ثابت است. در زمینه خارج کردن داروهای ارزان قیمت از لیست یارانه بحث بار مصرف بیمار هم مراعات شده است.

دکتر امجدی نیک در رابطه با اقدامات انجام شده از سوی سازمان هلال احمر در زمینه ارسال دارو و تجهیزات پزشکی در حوادث اخیر غزه گفت: جمعیت هلال احمر ایران در ارسال کمک‌های دارویی و غیر دارویی به غزه پیشگام بوده است. تیم هلال احمر جمهوری اسلامی ایران از نخستین روزهای درگیری غزه اقلام دارویی و تجهیزات پزشکی را با کشتی به غزه ارسال کرد که در این میان با کارشکنی‌های رژیم صهیونیستی امکان تحویل آن فراهم نشد. اما بخشی از محموله هوایی جمعیت هلال احمر ایران به غزه رسید. حجم داروهای ارسال شده نیز متناسب با نیاز اعلام شده از غزه، بود.

 

پایگاه فرهنگی هنری ایران ناز