وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

شرکت ایران خودرو خصوصی شد

شرکت ایران خودرو خصوصی شد
با حضور 4 خریدار بلوك 18 درصدی ایران خودرو در محل سازمان خصوصی و امضای قراردادهای مربوطه، دقایقی پیش داد و ستد 418 میلیارد تومانی یك میلیارد و 134 میلیون سهم ایران خودرو قطعی شد.

به گزارش فارس، با مصوبه دوشنبه گذشته شورای عالی بورس در مورد لحاظ نشدن تعطیلی های دولت در روزهای كاری بورس، راه برای قطعی شدن معامله پر از حاشیه 18 درصد از سهام ایران خودرو بعد از بیش از دو ماه فراهم شد و پیش از ظهر امروز نمایندگان خریدار این بلوك در محل سازمان خصوصی سازی حاضر شدند و با امضاء قرارداد این معامله پرچالش توسط سازمان خصوصی سازی و كنسرسیوم خریدار، این معامله 418 میلیارد تومانی قطعی شد.

عسگری مارانی مدیرعامل سرمایه گذاری ملی ایران نیز در گفت و گو با فارس این خبر را تائید كرده است.

براساس این گزارش، نمایندگان شركت های سپهركیش ایرانیان مالك 12 درصد از 18 درصد و متشكل از تعاونی خاص ایران خودرو، انجمن قطعه سازان و شركت قطعه سازی كروز و سرمایه گذاری عظام به همراه مدیران عامل و اعضاء هیات مدیره شركت های سرمایه گذاری ملی ایران و بانك صنعت و معدن و همچنین شركت ترنیان (وابسته به تعاونی اعتبار كاركنان ایران خودرو) دقایقی پیش این قرار داد را امضاء كردند.

به این ترتیب سازمان خصوصی سازی ازطریق كارگزار فروشنده (كارگزاری بانك ملی ایران ) تا ساعتی دیگر اسناد و مدارك لازم مانند فرم تصفیه پایاپای را به شركت بورس اوراق بهادار ارایه می دهد تا این شركت به عنوان متولی حوزه عملیات بازار سرمایه یك میلیارد و 134 میلیون سهم ایران خودرو به حساب خریداران جدید منظور كند.

براساس این گزارش، كنسرسیوم خریدار بلوك 18 درصدی ایران خودرو بعد از هفته‌ها تلاش و با دستور مستقیم رئیس جمهور به شورای عالی بورس این معامله 418 میلیارد تومانی قطعی كردند و به این ترتیب غیرقطعی شدن این معامله از سوی بورس لغو شد.

31 تیرماه بود كه بلوك 18درصدی ایران خودرو ازسوی سازمان خصوصی سازی عرضه شد.در 7 تیرماه و بعد از رقابت سه گروه در 5 روزكاری كنسرسیومی متشكل از تعاونی خاص ایران خودرو و انجمن قطعه‌سازان و سرمایه گذاری عظام درقالب شركت سپهر كیش ایرانیان، شركت ترنیان (وابسته به تعاونی اعتباركاركنان ایران خودرو ) و سرمایه‌گذاری های ملی ایران و بانك صنعت و معدن به ارزش 418 میلیارد تومان معامله شد كه به دلیل عدم تمایل اولیه سرمایه گذاری بانك صنعت و معدن، سه عضو این كنسرسیوم با واریز وجه نقد آن هم 7 روز قبل از پایان مهلت قانونی 30 روز كاری (20 مرداد) و ارایه اسناد و مدارك، ‌قراردادهای مربوطه را با سازمان خصوصی سازی منعقد كرده بودند.

سرمایه گذاری بانك صنعت و معدن هم بعد از تغییر نظر در ساعت پایانی 20 مردادماه اقدام به ارایه اسناد كرد اما مسئولان این سازمان اعلام كردند مهلت ارایه اسناد به پایان رسیده است . خریداران این بلوك كه بدون حضور سرمایه گذاری صنعت و معدن نمی توانستند این معامله را قطعی كنند در واكنش به این تصمیم سازمان خصوصی سازی، به تعطیلی دو روزه دولت در تیرماه اسناد كردند. به همین دلیل در روز یكشنبه 24 مردادماه سرمایه گذاری بانك صنعت و معدن اقدام به ارایه اسناد به سازمان خصوصی سازی كرد اما بازهم این سازمان از دریافت مدارك امتناع كرد.

به این ترتیب خریداران یك میلیارد و 134 میلیون سهم ایران خودرو متوسل مراجع مخلتف شدند تا اینكه بعد از اطلاع این موضوع توسط رئیس جمهور، یكی از دولتمردان از سوی رئیس جمهور مسئول پیگیری این موضوع شد و درنهایت با تصمیم شورای عالی بورس ،‌زمینه قطعی شدن این معامله فراهم شد.