وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

اکثر شکایت از کارفرما بابت بیمه و حقوق است

اکثر شکایت از کارفرما بابت بیمه و حقوق است

اکثر شکایت از کارفرما بابت بیمه و حقوق است

 

اگر جایی کار کردید و به شما حقوق نداده اند یا کمتر از وزارت کار داده شده است، می توانید از کارفرما خود شکایت کنید و حق و حقوق خود را بگیرید.

 

شکایت از کارفرما می تواند به دلایل زیادی باشد که یکی از آنها حقوق و دیگری بابت بیمه است که در ادامه به صورت کامل توضیح می دهیم.

 

اکثر شکایت از کارفرما بابت بیمه و حقوق است

 

کارفرما کیست ؟

در تعریف کلی، کارفرما به عنوان فرد یا نهادی توصیف می شود که با امضاء قرارداد، با پیمانکار، مشاور یا کارگر همکاری می کند. این همکاری به منظور اجرای عملیات مشخص شده در قرارداد صورت می گیرد.

 

با این توضیح، کارفرما مسئول استخدام افراد برای انجام پروژه ها و وظایف مشخص خود بوده و در ازای انجام این وظایف، دستمزد به آن افراد پرداخت می کند.

 

به نقل از گفته یکی از سایت های حقوقی شکایت از کارفرما اینگونه گفته است : در مواجهه با کارگر، کارفرما به وظایف متعددی ملزم است که از سوی قوانین تعیین شده اند و در صورت عدم اجرای آنها، قابل محاکمه است. وظایف اساسی یک کارفرما به شرح زیر می باشد:

 

1. انتخاب نوع قرارداد با توجه به شرایط کاری موجود و انعقاد قرارداد با نیروهای کاری؛

2. اجرای دقیق و کامل تعهداتی که در قرارداد با کارگر اعلام شده است؛

3. رعایت تمام تکالیفی که در فصل دوم قانون کار ذکر شده اند، از جمله پرداخت حق بیمه، سنوات و عیدی، و اجرای سایر وظایف مقرر در قانون؛

4. رعایت مفاد قوانین مرتبط با شرایط کاری، اعم از تعیین حداقل دستمزد، طبقه بندی مشاغل، حداکثر ساعات قانونی کار، پرداخت اضافه کار و اجرای مفاد مشابه؛

5. ارتقاء ایمنی و بهداشت در محل کار به منظور راحتی و سلامت نیروهای کاری؛

6. فراهم سازی امکانات رفاهی مرتبط با قوانین و مقررات مربوط.

 

شکایت از کارفرما بدون قرارداد

برخی از افراد فکر می کنند که نداشتن قرارداد باعث می شود که شما حق و حقوق خود را بگیرید. شما اگر فقط کافی است اثبات کنید که در این محل کار مشغول فعالیت بوده اید که می تواند لیست بیمه یا مدارک مربوط به پرداختی های شما باشد که بهترین گزینه برای شما است.

 

آیا شکایت از کافرما زمان دارد؟

احتمالاً تصور کرده اید که مهلت شکایت از کارفرما، به ویژه زمانی که قرارداد کتبی با کارفرما برقرار نیست، بسیار محدود است و پس از گذشت چند ماه یا چند سال، امکان شکایت برای حقوق پایمال شده وجود ندارد.

 

در این خصوص باید آگاه باشید که هیچ مدت زمان مشخصی برای این امر وجود ندارد و می توانید در هر زمانی شکایت خود را ثبت کنید. به عبارت دیگر، حتی پس از مدت زمان طولانی، شما هنوز می توانید برای رسیدگی به حقوق پایمال شده خود شکایت کنید.

 

در واقع، حتی پس از فوت کارگر، بازماندگان می توانند از کارفرما شکایت کرده و حقوق فوت شده را مطالبه کنند. تنها استثناء که ممکن است به محدودیت زمانی مرتبط باشد، شکایت بر خلاف اخراج است.

 

در این حالت، کارگر تنها ۳۰ روز پس از اخراج فرصت دارد که اعتراض کند و شکایت کند. قانون کار با هدف حمایت از حقوق کارگران تدوین شده و بیشترین پشتیبانی را نسبت به آنان ارائه می دهد.

 

به همین دلیل، حتی در صورت عدم وجود قرارداد کتبی، امکان شکایت از کارفرما وجود دارد و نبود این سند، مانعی برای شکایت نخواهد بود. برای این که بدون قرارداد کتبی شکایت کنید، کافیست مدارکی که حضور در کارگاه یا رابطه کاری را نشان دهند، را به اداره کار ارائه دهید.

 

این مدارک شامل انواع اسناد مختلفی است که در این متن به موارد مهم آنها اشاره شده است.

 

شکایت از کارفرما بابت بیمه

یکی دیگر از موضوعات مربوط به شکایت از کارفرما بابت بیمه است. اکثر کارفرما از بیمه کردن کارگر خود فرار می کنند که شما می توانید ، از کارفرما خود شکایت کنید.

 

مثلا اگر بیمه شما رد نشده است و شما داری فیش حقوقی هستید یا با پرینت حساب می توانید بیمه خود را بگیرید.

 

مراحل شکایت از کارفرما

شکایت از کارفرما بدون قرارداد مراحل مشخصی دارد. در ابتدا و قبل از هر چیز، کارگر باید مدارک مورد نیاز را جمع آوری کند و بدون هیچ قراردادی ثابت کند که در همان بازه زمانی معین و مورد ادعا، در محل کار به عنوان کارگر حضور داشته و فعالیت های مورد نظر کارفرما را اجرا کرده است.

 

این مدارک شامل انواع اسناد است که در بخش بعدی با برخی از مهم ترین آن ها برای اثبات حضور در محل کار، آشنا می شویم.

 

پس از آن، کارگر باید در سامانه وزارت کار و رفاه اجتماعی ثبت نام کرده و کد رهگیری را دریافت کند. سپس در اداره کار و از واحد دادخواست، برگه دادخواست را اخذ کرده و با داشتن مدارک هویتی لازم مثل شناسنامه و کارت ملی، دادخواست را تکمیل و سپس به اداره کار ارائه داده و شکایت خود را رسما ثبت کند.

 

در زمان تکمیل دادخواست، باید موارد مندرج در آن مثل محل انجام کار، اطلاعات شخصی کارگر و کارفرما و در نهایت، مورد شکایت خود را عنوان نماید. نکته مهمی که باید در این بخش توجه شود این است که کارگر باید مورد شکایت را تنها در چهار خط نوشته و به هیچ عنوان توضیح بیش از حد ندهد.