وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

کشف راز یادگیری آواز خواندن در قناری‌ها

قناریها آواز خواندن را در اولین سال تولد و با شنیدن آواز والدین خود یاد می گیرند. روش یادگیری قناریها بسیار شبیه به یادگیری زبان در کودکان است.

اکنون محققان موسسه ماکس پلانک آلمان در تحقیقاتی که نتایج آن را در تازه ترین شماره ژورنال انجمن رویال لندن منتشر کرده اند دریافتند درصورتی که قناریهای جوان در انزوا و به دور از والدین خود بزرگ شوند نسخه ای شخصی از آواز قناریها را نشان می دهند که شبیه به آواز استاندارد بوده اما فاقد بعضی از ساختارهای آواز گونه قناریها است.

این درحالی است که برخلاف انسان که اگر در کودکی در محیط زبان نباشد در بزرگسالی نمی تواند زبان را توسعه دهد این قناریها حتی در بزرگسالی و تحت تعالیم شریک زندگی خود نیز قادر خواهند بود اشتباهات آواز خود را اصلاح کنند.

این محققان به منظور دستیابی به این نتایج، گروهی از قناریهای نر را پرورش دادند که بدون حضور استاد آواز (والدین و یا شریک زندگی) بزرگ و به آوازخوانان بسیار بدصدایی تبدیل شدند.

سپس این قناریها تولید مثل کردند و زمانی که "پدر" شدند از فرزندان خود که 60 تا 70 روز از زندگی خود را پشت سر گذاشته بودند دور شدند.

تحلیل آکوستیکی آوازها نشان داد که جوجه های جوان اشتباهات آوازی پدران خود را یاد نگرفتند و به جای آن نسخه ای مشابه آوازی را توسعه دادند که متعلق به گونه قناریها است.

در این آزمایشات، دانشمندان دریافتند که قناریها به صورت ذاتی الگویی از آواز گونه خود را دارند و با آن متولد می شوند.

 
پایگاه فرهنگی هنری ایران ناز