وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

دشمنان واقعی برنامه هسته ای جمهوری اسلامی ایران

دشمنان واقعی برنامه هسته ای جمهوری اسلامی ایران
سرویس بین الملل ـ در حالی كه ماه هاست، قرار است گفت وگوهای ایران و غرب درباره موضوع هسته ای ایران آغاز شود، شواهد حاكی از آن است كه غرب پیشنهاد دندان گیری برای ایران ندارد.

به گزارش «تابناك»، نشریه فرانسوی لوموند در تحلیلی در این باره نوشته است كه دولت باراك اوباما، این بار جدیدترین پیشنهاد خود به ایران را بر خلاف همیشه كه با فرانسه و انگلستان در میان می گذاشت، با چین و روسیه در میان گذاشته است.

بنا بر این گزارش، تنها تغییری كه در این پیشنهاد جدید نسبت به پیشنهاد سال گذشته دیده می شود، این است كه ایران باید به جای 1200 كیلوگرم، 2000 كیلوگرم از اورانیوم غنی شده با غنای پایین را در اختیار روسیه و فرانسه گذارد تا به میزان مورد استفاده در راكتور تهران غنی شود.

بنابراین، انگلستان و فرانسه با این پیشنهاد جدید مخالفت كرده و در این باره اظهار داشته اند كه در صورت ارایه چنین پیشنهادی به ایران، این به منزله به رسمیت شناختن و مشروعیت دادن به برنامه غنی سازی ایران است.

این گزارش همچنین می افزاید: ایالات متحده آمریكا، نماینده رسمی خود را به مسكو و پكن فرستاده تا در این باره با مقامات این كشورها رایزنی كنند، این در حالی است كه مقامات آمریكایی، این دیدارها را در چهارچوب روابط رسمی با دیگر كشورها ارزیابی كرده اند.

به نظر می رسد، تحولات اخیر و حتی پیشنهاد طرح شده جدید از سوی آمریكایی ها، مطلب جدیدی برای ایران ندارد و می توان آن را در چهارچوب همان رفتار گذشته ارزیابی کرد؛ اما جالب اینجاست که صرف همین پیشنهاد حداقلی را هم كشورهای اروپایی نمی پذیرند و آن را به معنای مشروعیت دادن به برنامه هسته ای ایران تلقی می كنند؛ برنامه ای كه علی القاعده باید قوانین آژانس به آن مشروعیت بدهد، نه كشورهایی چون فرانسه و انگلستان.

ذكر این نکته لازم است كه در سال های گذشته نیز این تحلیل در بین تحلیلگران وجود داشت كه ایران از مذاكره با اروپایی ها درباره موضوع هسته ای خود طرفی نخواهد بست.

همه این تحولات در حالی است كه در روزهای گذشته، خبری منتشر شد، مبنی بر اینكه جك استراو، وزیر خارجه اسبق انگلستان ـ كه در مذاكرات هسته ای با ایران در دورهای اولیه شركت داشت ـ می خواهد به دعوت علی لاریجانی به ایران بیاید؛ خبری كه هرچند تكذیب شد، حتی شایعه آن را می توان در همین چهارچوب ارزیابی کرد.