وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

چگونگی فروش املاك مسكونی دولتی

چگونگی فروش املاك مسكونی دولتی
در ماه‌های اخیر تعدادی از دستگاه‌های دولتی، املاک مازاد خود را از طریق مزایده به بازار مسکن برای فروش عرضه کردند که در همین راستا دنیای اقتصاد به بررسی وضعیت قیمت‌های پایه املاک مزایده در یک ماه پیش پرداخته است.

اگرچه تمامی دستگاه‌های دولتی راضی به فروش املاک مازاد خود نیستند، اما به علت مصوبه دولت (فروش املاک مازاد) مجبور به عرضه واحدهای مازاد به بازار شده‌اند.

در همین حال، براساس شواهد مشخص است که برخی از همین دستگاه‌ها که به اجبار این مصوبه را پذیرفته‌اند، سعی دارند به هر نحوی املاک تحت اختیار خود را حفظ کنند و کماکان مالک آن باشند، به همین دلیل املاک مازاد را با نرخ‌هایی بیش از ارزش واقعی به بازار فروش، پیشنهاد می‌کنند تا متقاضی به علت بالا بودن قیمت فروش اقدام به خرید نکند.

برخی از املاک مزایده شده توسط دستگاه‌های دولتی در یک ماه گذشته بدین شرح است:
در یکی از مناطق شمالی تهران، یک‌دستگاه آپارتمان مسکونی حدود 200 متر مربع، واقع در برج که از امکاناتی چون پارکینگ و انباری برخوردار است به قیمت متری 3 میلیون و 500 هزار تومان برای فروش پیشنهاد شده است.
همچنین واحد دیگری از برج مذکور با مشخصات مشابه، اما با متراژ 300 مترمربع، متری 3 میلیون و 700 هزار تومان به بازار فروش عرضه شده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که کمترین و بیشترین قیمت‌های پیشنهادی پایه هر مترمربع آپارتمان مسکونی به مزایده گذاشته شده در محله‌های تجریش، فرمانیه و زعفرانیه تهران بین 3 میلیون و 600 هزار تا 4 میلیون تومان است که البته نکته قابل توجه این است که سن بنای این واحدها ذکر نشده و ممکن است که واحدها با چنین قیمت‌های پیشنهادی حتی نوساز نبوده و چند سال ساخت باشند.

از سوی دیگر، در محدوده مرکز تهران حوالی خیابان ولیعصر یک آپارتمان 150 متری به قیمت متری یک میلیون تومان برای فروش اعلام شده است.

علاوه براین، قیمت هر مترمربع واحد دیگری که متراژ آن 120 مترمربع است، یک میلیون و 120 هزار تومان تعیین شده است.

در همین محدوده که تعدادی واحد مسکونی به مزایده گذاشته شده کمترین قیمت پایه مزایده متری 795 هزار تا یک میلیون و 380 هزار تومان پیشنهاد شده است.

از طرف دیگر در منطقه دیگری از شمال تهران واحدهای یک برج مسکونی متعلق به یک دستگاه دولتی برای مزایده به بازار معرفی شده است، برای مثال 10 واحد مسکونی 180 متری واقع در یک طبقه که از امکاناتی همچون استخر، سونا، جکوزی، آسانسور و پارکینگ بهره‌مند است با قیمت کل (هر واحد) یک میلیارد و 583 میلیون تومان یعنی قیمت هر مترمربع حدود 8 میلیون و 795 هزار تومان عرضه شده است.

در همین راستا یک واحد 470 متری واقع در همین برج از قیمت متری 5 میلیون و 540 هزار تومان برخوردار است که پارکینگ، انباری و بالکن از امکانات در نظر گرفته شده برای این واحد است یا اینکه 3 میلیون و 332 هزار تومان قیمت هر مترمربع یک واحد مسکونی 185 مترمربعی با امکاناتی مشابه با واحد قبلی است.

از سوی دیگر در یکی از مناطق غرب تهران، محدوده آیت‌الله کاشانی یک دستگاه آپارتمان مسکونی 128 مترمربعی به همراه پارکینگ و انباری به قیمت متری یک میلیون و 950 هزار تومان به بازار عرضه شده است و همچنین قیمت پایه هر مترمربع واحد دیگری از همین آپارتمان با متراژ 95 مترمربع، 2 میلیون تومان است.
 
در یکی از محله‌های واقع در غرب تهران، یک‌دستگاه آپارتمان مسکونی 185 متری به قیمت متری یک میلیون و 800 هزار تومان برای فروش پیشنهاد شده است.

همچنین یک واحد دیگری از این آپارتمان که متراژ آن 75 مترمربع است قیمت هر مترمربع آن 2 میلیون و 190 هزار تومان اعلام شده است.

در این بین یک واحد 79 متری در یکی از خیابان‌های جنوبی تهران محدوده آذری، به قیمت متری 950 هزار تومان برای مزایده تعیین شده است.

علاوه براین در محدوده خیابان کارگر شمالی تعدادی از واحدهای مسکونی یک آپارتمان به مزایده گذاشته شده است که قیمت پایه یک واحد 100 متری آن، 2 میلیون و 250 هزار تومان برآورد شده است.

همچنین واحد دیگری از این آپارتمان با متراژ 106 مترمربع به همراه پارکینگ و انباری به قیمت متری 2 میلیون و 200 هزار تومان ارزش گذاری شده است.

در این محله واحدهای مسکونی که برای مزایده به فروش گذاشته شده قیمت پایه هر مترمربع از 2 میلیون و 200 هزار تا 2 میلیون و 400 هزار تومان ارائه شده است.

املاک مزایده شده را بخریم؟
معمولا در جریان برگزاری مزایده املاک مسکونی، افرادی که به عنوان خریدار در مزایده شرکت می‌کنند متقاضیان مصرفی نیستند. این افراد اغلب یا در قالب شرکت حقوقی یا به‌صورت خرید سرمایه‌ای وارد مزایده می‌شوند. به عبارت ساده‌تر کسانی که به دنبال خرید یک فقره ملک برای استفاده و سکونت هستند معمولا مزایده را انتخاب نمی‌کنند.

ویژگی عمده مزایده‌های ملکی نیز تعیین قیمت پایه بالاتر از عرف منطقه است. البته در اکثر مزایده‌ها، صاحب املاک شرایط خرید را به‌صورت پرداخت نقد و اقساط تعیین می‌کند تا امکان خرید فراهم شود.

اما آیا خرید قسطی مسکن با قیمت بالاتر به صرفه تر از خرید نقدی ارزان است؟