وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

مهمترین دلیل آلودگی هوای تهران چیست؟

مهمترین دلیل آلودگی هوای تهران چیست؟
صنعت سیمان یكی از صنایعی محسوب می‌شود كه همواره از آن به عنوان آلاینده محیط زیست یاد می‌شود. این صنعت اگرچه طی سال‌های اخیر با نوسازی تجهیزات و ماشین‌آلات خود سعی كرده استانداردهای زیست محیطی لازم را كسب كند، اما باز یكی از متهمان ردیف اول آلودگی هوا محسوب می‌شود. به ویژه در روزهایی كه آلودگی هوای پایتخت نیز در وضعیت هشدار قرار گرفته است.

به گزارش ایسنا، كلینكر عامل اصلی تولید گازهای گلخانه‌ای مانند دی اكسید كربن در صنعت سیمان به شمار می‌رود. در همین حال ایران عضو پیمان كیوتو بوده و بر اساس مفاد این پیمان، كشورمان موظف است كه در جهت كاهش تولید گازهای گلخانه‌ای گام بردارد.

در همین زمینه علی جهانگیری – عضو انجمن صنفی كارفرمایان صنعت سیمان، با اشاره به این‌كه تولید هر میزان كلینكر به همان اندازه تولید گاز دی‌اكسید كربن را به همراه دارد، می‌گوید: صنعت سیمان در دنیا سهم قابل توجهی در تولید گازهای گلخانه‌ای دارد. در حال حاضر صنعت سیمان ایران از دو طریق یعنی تولید سیمان‌های مخلوط مانند سیمان پوزولانی و استفاده از سوخت‌های جایگزین در جهت كاهش تولید گاز‌های گلخانه‌ای حركت می‌كند.

از سوی دیگر صنعت سیمان ما در زمینه استفاده از لاستیك یا زباله به عنوان سوخت كارخانه‌های سیمان در حال انجام كار تحقیقاتی است تا بتواند آن‌ها را جایگزین سوخت‌های كنونی كارخانه‌های سیمانی مانند مازوت كند.

در زمینه استفاده از غبارهای تولیدی توسط كارخانه‌های سیمان كشور باید گفت كه سیستم‌های فیلتراسیون قوی با ضریب بازدهی كمتر از 10 میلی‌گرم در متر مكعب وارد كشور شده كه مطابق با استانداردهای جهانی بوده و این سیستم‌ها تاكنون در تعدادی از كارخانه‌های سیمان كشور نصب شده‌اند.

هم‌اكنون بیش از 40 درصد از كارخانه‌های كشور اقدام به تولید سیمان مخلوط مانند پوزولان می‌كنند، اما سایر كارخانه‌ها هنوز وارد این عرصه نشده‌اند.

عضو انجمن صنفی كارفرمایان صنعت سیمان در این باره عنوان می‌كند: "متاسفانه از گذشته به غلط سیمان‌های پوزولان در كشور بدنام بوده و در حال حاضر نیز كه بازار داخلی سیمان دچار ركود شده است، كارخانه‌ها كمتر اقدام به تولید چنین سیمان‌هایی می‌كنند.

در همین حال دبیر انجمن كارفرمایان صنعت سیمان معتقد است كه سهم سیمانی‌ها از آلودگی كمتر از 5درصد است: سهم واحدهای سیمانی اطراف تهران از آلودگی هوا، كمتر از 5درصد است و با سرمایه‌گذاری انجام شده در واحدهای سیمانی مستقر در كل كشور، تجهیزات مورد نیاز برای جلوگیری از آلایندگی نصب شده است.

محمد حسن پورخلیل به به مردم اطمینان داده كه جای هیچ نگرانی بابت آلودگی هوا به دلیل فعالیت واحدهای سیمانی وجود ندارد: "در حال حاضر سیمان تهران در فاصله 75كیلومتری، سیمان شمال دماوند در فاصله 35كیلومتری، سیمان آبیك در فاصله 75كیلومتری و سیمان فیروزكوه در فاصله 120كیلومتری تهران قرار دارند كه همگی از سوخت گاز استفاده می‌كنند و تجهیزات استاندارد جلوگیری از آلودگی را هم نصب كرده‌اند.

وی با تاكید بر این‌كه تمام این كارخانه‌ها فیلترهای لازم برای جلوگیری از آلودگی زیست محیطی را نصب كرده‌اند، گفت: یكی از واحدهای سیمانی برای اینكه از آلودگی هوا جلوگیری كند، دو واحد تولیدی خود را كه به روش تر سیمان تولید می‌كردند و آلودگی نسبتا بالایی داشت را از یك سال پیش تعطیل كرده‌ است.

به گفته وی، واحدهای تولید كننده سیمان برای جلوگیری از خروج گاز خطرناك CO، از مدت‌ها پیش الكتروفیلترهای مخصوصی را خریداری و نصب كرده‌اند تا از خروج این گاز آلاینده جلوگیری شود. همچنین برای ممانعت انتشار گرد و خاك از دودكش های واحدهای سیمانی، دریچه‌های استاندارد روی خروجی دودكش‌های واحدهای سیمانی تعبیه شده است.

دبیر انجمن كارفرمایان صنعت سیمان همچنین با بیان این‌كه در حال حاضر بیش از 95درصد از واحدهای سیمانی مستقر در كشور از سوخت گاز برای تولید سیمان استفاده می‌كنند و هر ساله در این موقع از سال پدیده وارونگی هوا رخ می‌دهد، گفت: طی یكی دو روز آینده، با برطرف شدن موضوع وارونگی هوا مشكل آلودگی هوا نیز به طور كامل حل خواهد شد.

وی همچنین با بیان این‌كه 24 كارخانه سیمانی در سراسر كشور پروژه‌های بهینه‌سازی زیست محیطی خود را با هزینه‌ای 15 تا 30 میلیارد تومان اجرا كرده یا در حال اجرا دارند، یادآوری می‌كند كه بخشی از این پروژه‌های بهینه‌سازی مربوط به نصب تجهیزات جدید زیست محیطی در كارخانه‌های سیمانی می‌شود.

سهم 5 درصدی صنعت سیمان در تولید جهانی آلودگی‌های كربن دی‌اكسید

نزدیك به یك سوم از كل صنعت سیمان جهان برای حركت در جهت اجرای استراتژی كاهش تولید گازهای گلخانه‌ای و مقابله با معضل جهانی گرم شدن زمین گام بر می‌دارد.

این استراتژی به گونه‌ای است كه ساخت‌وساز در كشورهای فقیر و محروم را دچار مشكل نكند.

صنعت سیمان در مجموع سهمی پنج درصدی در تولید آلودگی‌های كربن دی‌اكسید در سراسر جهان دارد كه با این وجود به همراه فولاد و پالایشگاه‌ها جزو صنایع آلاینده در جهان به شمار می‌رود.

در چنین شرایطی پیش‌بینی می‌شود كه ظرفیت تولید سیمان در جهان تا سال 2030 به دو برابر ظرفیت كنونی برسد.

در همین حال انجمن جهانی تقویت ابتكار در صنعت سیمان كه متشكل از 18 تولیدكننده بزرگ در سطح جهان بوده و اعضای آن حدود 30 درصد از كل تولید جهانی سیمان را نیز در اختیار دارند، از اجرای استراتژی كاهش آلایندگی‌های كربن دی اكسید توسط اعضای خود خبر داده است.

كربن دی اكسید، گازی است كه بیشترین سهم را در گرم شدن زمین دارد.

در استراتژی انجمن جهانی ابتكار در صنعت سیمان قرار است با بهبود یافتن خطوط تولید و همچنین به‌كارگیری از سیستم‌های كنترل آلودگی به كاهش تولید گاز كربن دی اكسید توسط صنعت سیمان كمك شود.

به گفته مسوولان انجمن جهانی تقویت ابتكار در صنعت سیمان در صورت اجرایی شدن كامل استراتژی یادشده تولید گاز كربن دی اكسید توسط صنعت سیمان ممكن است طی سال‌های آینده تا 30 درصد كاهش یابد.