وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

کوچکترین حافظه رایانه‌ای جهان

کوچکترین حافظه رایانه‌ای جهان
فیزیکدانان توانسته اند دو دقیقه اطلاعات را درون هسته اتم ذخیره کرده و با دوام ترین ابزار "اسپینترونیک" و کوچکترین حافظه رایانه ای جهان را تولید کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر، تنها مشکل برای انجام این ضبط اطلاعاتی این است که حرارت عملیاتی رایانه در حدود منفی 454 درجه فارنهایت است و به میدان مغناطیسی 200 هزار بار شدیدتر از میدان مغناطیسی زمین نیاز خواهد بود. اسپینترونیک ها که اطلاعات را در میدانهای مغناطیسی ذرات اتمی ذخیره می کنند، هنوز نیازمند پیشرفتهای زیادی هستند.

اطلاعات معمولا در چرخش الکترونها ذخیره می شود اما به گفته دانشمندان دانشگاه یوتا طول عمر این اطلاعات ذخیره شده در مقیاس میکرو ثانیه است. از این رو محققان اطلاعات را در هسته اتم با طول عمر بالاتر ذخیره کرده اند. محققان از امواج مغناطیسی نزدیک به تراهرتز برای ایجاد حرکت چرخشی ویژه ای در الکترونها استفاده کردند و سپس محققان طیف امواج رادیویی FM را برای ثبت چرخش بر روی هسته فسفری به کار گرفتند.

پس از 112 ثانیه اطلاعات مربوط به این چرخش به الکترون انتقال پیدا کرد تا امکان خوانش الکتریکی آن به وجود آید. محققان با استفاده از اطلاعاتی دو دوئی (0 و 1) برای خواندن این اطلاعات استفاده کردند اما می توان این شیوه را در هر نوع رایانه ای حتی رایانه های کوانتومی نیز برای ثبت اطلاعات به کار گرفت.

دو سال پیش گروه تحقیقاتی دیگری از امکان ثبت اطلاعات دو ثانیه ای کوانتومی بر روی هسته اتمی خبر دادند اما امکان خوانش الکتریکی این اطلاعات در آن زمان وجود نداشت. همچنین بالا بودن مدت زمان ذخیره سازی اطلاعات از نکات کلیدی خلق حافظه اسپینترونیک برای رایانه ها است.

بر اساس گزارش پاپ ساینس، محققان می گویند به دلیل اینکه هسته اتم کمتر تحت تاثیر تغییرات دمایی و دخالتهای دیگر الکترونها قرار دارد برای ذخیره اطلاعات بسیار کاربردی و کارامد است. قدم بعدی فراهم آوردن زمینه ای برای ثبت اطلاعات بر روی هسته اتم در حرارت بالاتر و میدان مغناطیسی ضعیف تر خواهد بود.