وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

شکر وارداتی350 تومان ارزان تر از تولید داخل کشور

شکر وارداتی350 تومان ارزان تر از تولید داخل کشور
در سالهای اخیر مزارع چغندر قند و نیشکر با افزایش مشکلات کارخانه های تولید کننده سودآوری خود را برای کشاورزان از دست داده است و در برخی از موارد این زمینها تغییرکاربری داده اند.

به گزارش مهر،در واقع از زمانی که تعرفه واردات شکر به ۴ درصد کاهش یافت و ورود انبوهی از شکرهای وارداتی بازار های داخلی را فراگرفت، کارخانه ها توان تولید را از دست داده اند و کشاورزان هم انگیزه ای برای کاشت ندارند.

گرچه در۲ سال گذشته تعرفه واردات شکر به ۲۵ درصد رسید و در سالجاری، وزارت جهاد کشاورزی با افزایش قیمت خرید این محصول سعی در تقویت انگیزه کشاورزان برای کشت آن دارد اما شرایط کنونی وضعیت مناسبی را برای کشاورزان رقم نخواهد زد.

میزان کشت این محصول در این سالها با کاهش چشمگیری مواجه بوده است به طوریکه در سال ۸۵ حدود ۶ میلیون تن چغندر قند در کشور کشت شد که این میزان در سال ۸۸ به ۲ میلیون تن کاهش یافت، همچنین در سال جاری میزان تولید این محصول حدود ۳ میلیون تن تخمین زده می شود.

این درحالی است که ۳۵ واحد چغندری و ۸ واحد نیشکری با ظرفیت سالانه حدود ۱.۷۷ میلیون تن وجود دارند که تاکنون بیشترین تولید آنها حدود۱.۳ میلیون تن با توجه به تولید چغندر و نیشکر بوده است.

شکر دومین محصول غذایی وارداتی

با وجودی که از شکر به عنوان یکی از محصولات استراتژیک در کشور نام برده می شود که نیاز بیش از ۹۱۰ واحد تولیدی تولید شیرینی و شکلات را برطرف می کند و بخشی از آن مصرف خانوارها را هم پوشش می دهد، کشور به یکی از وارد کننده های بزرگ آن تبدیل شده است.

به گفته فعالان صنعت غذا، پس از واردات روغن، بیشترین میزان واردات به شکر تعلق دارد و تولیدکنندگان شکر یکی از وابسته ترین تولیدات به خارج از کشور را به خود اختصاص داده اند.

عضو کانون انجمن صنفی صنایع غذایی ایران در گفتگو با مهر با اشاره به این موضوع که سال گذشته ۸۰ هزار تن چغندر قند توسط یکی از شرکتهای تولید کننده شکر خریداری شده است، توان واقعی تولید این محصول را در این شرکت ۲ هزار و ۵۰ تن در روز عنوان کرد و گفت: کارخانجات تولیدکننده شکر به دلیل واردات بی رویه و کاهش میزان تولید مواد اولیه با مشکلات زیادی روبرو هستند و تقریبا با ورشکستگی به کار خود ادامه می دهند.

محمد علی افصحی افزود: دولت برای حمایت از کشاورزان قیمت هر تن چغندر قند را برای سال ۹۰ به ۹۰ هزار تومان افزایش داد در حالی که این رقم امسال ۷۵ هزار تومان بود.

وی با بیان اینکه افزایش قیمتها تنها هزینه تمام شده را افزایش می دهد و به ضرر تولید کننده است، گفت: واردات، افزایش هزینه تولید و مواد اولیه زیان مضاعفی را به تولید کننده تحمیل می کند.

به گفته این تولید کننده، ۷۰ درصد هزینه تولید شکر را قیمت چغندر قند تشکیل می دهد و این مورد در کنار عوامل دیگر قیمت تمام شده شکر را به کیلویی ۱۲۰۰ تومان می رساند در حالی که در بازار، شکر کیلویی ۸۵۰ تومان است.