وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

نگرانی های جدیی شورای شهر از كیفیت بنزین

نگرانی های جدیی شورای شهر از كیفیت بنزین
رییس كمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران با بیان نگرانی جدی‌ شورای از كیفیت بنزین در چند ماه اخیر اظهاركرد: این مساله از سوی دیگر دستگاه‌ها از جمله مجلس نیز اعلام شده است كه البته مسئولان در این رابطه اعلام كرده‌اند كه دیگر آن بنزین تولید نمی‌شود كه امیدواریم اینگونه باشد.

به گزارش خبرنگار «شهر»، معصومه ابتكار صبح  _27 دی_ در نشست بررسی راهكارهای مدیریت زیست محیطی هوا با ابزار قانون گفت: با وجود تحقیقات و تلاش‌های زیاد برای كاهش آلودگی هوا در طول سال‌های گذشته اما امسال یكی از بحرانی‌ترین وضعیت‌های آلودگی هوا را در تهران و دیگر شهرها تجربه كردیم.

 
او با طرح این سوال كه علت به وجود آمدن این وضعیت چیست؟ گفت: ما در زمینه آلودگی هوا پشتوانه قانونی كم نداریم كه در این زمینه می‌توان به چشم‌انداز 20ساله جمهوری اسلامی ایران و قانون برنامه توسعه سوم و چهارم كشور اشاره كرد؛ در آنها به صراحت دستیابی به محیط زیست مطلوب عنوان شده است. در حال حاضر چه اتفاقی افتاده است كه با همه این پشتوانه قانونی، شاهد چنین وضعیتی در زمینه آلودگی هوا هستیم.

رییس كمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران در ادامه به روند تدوین و تصویب برنامه جامع كاهش آلودگی هوا اشاره كرد و افزود: در آن برنامه الگوی موفقیت شهر توكیو عنوان شده بود اما امروز الگوی موفقیت در جهان شهر مكزیكوسیتی است. این شهر كه هم اكنون جزو 5 شهر دارای كیفیت هوای مناسب درجهان است در 10 سال پیش یكی از آلوده‌ترین شهرهای دنیا محسوب می‌شد، اما در حال حاضر مسوولان این شهر توانسته‌اند با انجام اقداماتی معضل آلودگی هوا را در این شهر حل كنند.

او ادامه داد: مسوولان مكزیكوسیتی در نخستین اقدام خود آلاینده سرب را از هوا حذف كردند كه در تهران نیز از سال 80 آلاینده سرب از هوای تهران حذف شده است. دومین اقدام انجام شده در این شهر برای كاهش آلودگی هوا استاندارد كردن خودروها بود كه در كشور ما نیز این اقدام انجام شده به نحوی كه تا پایان سال 83 توانستیم استاندارد خودروها را به یورو 2 برسانیم.

نتوانستیم سوخت را استاندارد و  گوگرد را حذف كنیم
ابتكار گفت: سومین اقدام مكزیكوسیتی استاندارد كردن سوخت و حذف آلاینده گوگرد از هوا بود كه ما در شهر تهران در این زمینه دستاوردی نداشته‌ایم به طوری كه هم‌اكنون اتوبوس‌های ما گازوئیل با گوگرد ppm500 و خودروهای سنگین ما گازوئیل با گوگرد7هزار  ppm  مصرف می‌كنند كه این وضعیت بسیار فراتر از حد استاندارد است.

او با بیان نگرانی جدی‌ شورای شهر از كیفیت بنزین در چند ماه اخیر، اظهاركرد: این مساله از سوی دیگر دستگاه‌ها از جمله مجلس نیز اعلام شده است كه البته مسئولان در این رابطه اعلام كرده‌اند كه دیگر آن بنزین تولید نمی‌شود كه امیدواریم اینگونه باشد.

رییس كمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران از دیگر اقدامات مسوولان مكزیكوسیتی برای كاهش آلودگی را كنترل بخارات ناشی از پمپ‌ بنزین‌ها عنوان كرد و افزود: براساس اندازه‌گیری‌های سال 87 بخارات ناشی از پمپ‌ بنزین‌ها چندین برابر حد مجاز بوده است.وزارت نفت در این زمینه اقداماتی را انجام داده است اما به نتیجه خاصی نرسیده است.

تامین نشدن اعتبارات دولت برای حمل‌ونقل‌عمومی محدودیت‌هایی ایجاد كرده است
ابتكار توسعه مترو و حمل‌و‌نقل‌عمومی را از دیگر اقدامات انجام گرفته در شهر مكزیكوسیتی دانست و گفت: ما در تهران در این زمینه پیشرفت‌های بسیار خوبی داشته‌ایم به نحوی كه در چند سال گذشته توسعه حمل و نقل عمومی تهران بسیار خوب و چشمگیر بوده است. اگر چه تامین نشدن اعتبارات تكلیفی دولت برای حمل و نقل عمومی محدودیت‌هایی ایجاد كرده است. رییس كمیته شورای شهر تهران با بیان اینكه در زمینه آلودگی هوا كمبود قانون و مقررات نداریم اظهار كرد: چرا با وجود این قوانین و مقررات به وضعیت بدتری در این حوزه رسیده‌ایم.بازنگری برنامه كاهش آلودگی هوا امری بود كه باید انجام می‌شد اما این بازنگری انجام نشد.شورای شهر برای بازنگری در برنامه جامع كاهش آلودگی هوا به دولت پیشنهادی ارایه كرده كه امیدواریم مورد توجه دولت قرار گیرد. از شهرداری نیز درخواست كرده‌ایم نقطه نظرات خود برای برنامه جامع كاهش آلودگی هوا اعلام كند تا در بودجه سال 90 شهرداری لحاظ كنیم.

سیاست‌های آنی جایگزین سیاست‌گذاری بلند مدت شده است
ابتكار مشكل اصلی در زمینه آلودگی هوا را بی‌توجی به قانون و برنامه دانست و گفت: هم‌اكنون برنامه‌ریزی در كشور ما از جایگاه خود خارج شده است به نحوی كه براساس آمارها 75 درصد از برنامه چهارم توسعه اجرا نشده است. هم‌اكنون اراده‌ای وجود دارد كه می‌تواند برنامه ملی را اجرا نكند. ما باید مقداری میثاق‌های ملی خود را تقویت كنیم. او افزود: هم‌اكنون به طور كلی نگاه برنامه‌ای از كشور ما گرفته شده است و در حال حاضر شاهد اعمال سیاست‌های كوتاه مدت و موقتی هستیم. به نحوی كه اینگونه عملكرد‌ها در زمینه آلودگی‌هوا به اقداماتی منجر می‌شود كه به صورت لطیفه در تلفن‌های همراه رد و بدل می‌شود. او با تاكید بر اینكه معضل آلودگی هوا را نمی‌توان یك شبه حل كرد گفت: تشكیل جلسات كمیته اضطراری آلودگی هوا، اقدام نهایی در حوزه آلودگی هوا است و به نوعی آخر خط محسوب می‌شود ما ابتدای خط كاهش آلودگی هوا را رها كرده‌ایم و اكنون در این زمینه هیچ اقدامی نمی‌شود.

چرا كمیته كاهش آلودگی هوا تعطیل شد؟
اوگفت: در حال حاضر باید بررسی كنیم كه چرا قانون اجرایی نمی‌شود چرا برنامه‌ها و كمیته‌ها در این زمینه منحل می‌شوند و یا به كمیسیون‌های پایین دست دولت تنزل پیدا می‌كنند؟ چرا كمیته كاهش آلودگی هوا تعطیل شد؟

او تاكید كرد: دستگاه‌های اجرایی و نظارتی چرا آن زمانی كه متوجه شدن قانون كاهش آلودگی هوا معطل مانده و بودجه آن در جای دیگری صرف می‌شود ورود پیدا نكردند؟چرا مجلس از مسوولان مربوطه سوالی نكرد؟ چرا دستگاه‌های نظارتی نسبت به مساله‌ای كه با جان مردم در ارتباط است بی‌تفاوت هستند؟

آلودگی‌ هوا مقوله‌ای امنیتی و سیاسی نیست
ابتكار افزود: این موضوع كه مقوله‌ای امنیتی و سیاسی نیست بلكه مقوله‌ای شفاف و كارشناسی است.چرا بعد از 10 سال مانند شهرهای مكزیكوسیتی و توكیو نتوانسته‌ایم معضل آلودگی هوا را حل كنیم؟ چه مشكلی وجود داشت كه ما در حال حاضر به نقطه‌ای رسیده‌ایم كه می‌گوییم «باید چه كنیم». ابتكار گفت: اراده‌ها در این زمینه باید بار دیگر منسجم شود و كمیته‌های اجرایی در سطوح ملی با همگرایی متخصصان تشكیل شود. موضوع آلودگی هوا مساله ملی است كه ما حاضریم با برنامه‌ریزی و درایت و توجه به قانون با تمام توان كار دركنار دیگر مسئولان كار كنیم. رییس كمیته محیط زیست شورای شهر تهران خاطرنشان كرد: وزارت نفت برای استاندارد كردن بنزین و وزارت صنایع برای استاندارد كردن خودرو و قانون دارد و شورای شهر نیز در این زمینه مصوباتی دارد. او گفت: براساس برنامه‌ریزی انجام گرفته الگوی حمل و نقل شخصی باید از 75 درصد به 25درصد تغییر می‌یافت و بالعكس سهم حمل ونقل عمومی از 25 درصد به 75 درصد می‌رسید. در این زمینه هم‌اكنون تغییرات جدی ایجاد شده و به نسبت 40 به 60 رسیده‌ایم.

اتوبوس‌ها و موتور سیكلت‌ها برقی شود
رییس كمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران گفت: باید ساز و كارهای اصلی در حوزه آلودگی هوا احیا و در صورت لزوم اصلاح شود. دستگاه‌هایی كه باید نظارت عالی داشته باشند در این زمینه به وظیفه خود عمل كنند. وی در پایان گفت: هم‌اكنون شورا در زمینه حذف محدودیت تولید خودروهای دیزلی نگران است و این مساله را اعلام كرده است.ما در حوزه اتوبوسرانی باید به سمت استفاده از سوخت برق برویم و می‌توان خطوط بی‌ار‌تی را برقی كرد. امیدواریم بتوانیم خطوط گازوئیلی اتوبوسرانی را نیز برقی كنیم. وی با اشاره به وضعیت آشفته و نابسامان موتورسیكلت‌ها گفت: این وضعیت مشكلاتی را برای شهر ایجاد كرده كه در این زمینه پیشنهاد داده‌ایم موتورسیكلت‌های برقی تولید شد.

كسی كه در مطالبه حق سكوت كند، شیطان گنگ است
بنابراین گزارش ابتكار در ابتدای سخنرانی خود در نشست بررسی راهكارهای مدیریت زیست محیطی هوا با ابزار قانون، نیز چند نكته قابل توجه بیان كرد كه در این زمینه می‌توان به قدرانی از شهرداری اشاره كرد. او در این رابطه گفت: از شهرداری تهران كه هم درهوا و نیر در زمین تلاش می كنند، قدرانی می كنم. ابتكار همچنین در این نشست با بیان این كه در این روزها مطالبه حق پرهزینه شده، به حدیثی از حضرت علی(ع) اشاره كرد وگفت: ایشان می‌فرمایند: «كسی كه درمطالبه حق سكوت كند، شیطان گنگ است» بنابراین اگر ازمطالبه حق بگذریم، شرات انسانی زیر سوال می‌رود.