وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

10 رئیس جمهور زن جهان ( +عکس )

10 رئیس جمهور زن جهان ( +عکس )
با پایان یافتن انتخابات دور دوم ریاست جمهوری برزیل و پیروزی «دیلما روسف» اکنون ۱۰ زن به عنوان رییس جمهور، قدرت را در کشورهای مختلف جهان در دست دارند.

این 10 رییس جمهور که اغلب آنها به جز رییس جمهور سوئد و ایرلند اولین رؤسای جمهور زن در کشور متبوعشان به شمار می روند، چه کسانی هستند؟

در اروپا چهار زن به عنوان رییس جمهور قدرت را در دست دارند. «تاریا هالونن» در فنلاند، «مری مک آلیس» در ایرلند، «دوریس لوتارد» در سوئیس و «دالیا گربوسکایته» در لیتوانی چهار رییس جمهور زن اروپایی هستند.

 
10 رئیس جمهور زن جهان ( +عکس )

تاریا کارینا هالونن متولد ۲۴ دسامبر ۱۹۴۳ در هلسینکی فنلاند است. او یازهمین رئیس جمهور فنلاند است

10 رئیس جمهور زن جهان ( +عکس )

آلیس دومین رییس جمهور زن ایرلند می باشد(اولین رییس جمهور زن مری رابینسون بود) که در سال ۱۹۹۷ به این سمت انتخاب شد.

 
10 رئیس جمهور زن جهان ( +عکس )

لوتارد ۴۶ ساله سومین رئیس جمهور زن سوئیس است
 
10 رئیس جمهور زن جهان ( +عکس )

«دالیا گربوسکایته» در لیتوانی چهارمین رییس جمهور زن اروپایی است

قاره آسیا هم دو زن رییس جمهور دارد. «پراتیبا پاتیل» در هند و «رزا اوتونبایوا» در قرقیزستان دو رییس جمهور زن آسیا هستند. اگرچه باید گفت اوتونبایوا به عنوان رهبر دولت موقت، تا برگزاری انتخابات جدید به مدت شش ماه اداره قرقیزستان را به عهده خواهد داشت.

 
10 رئیس جمهور زن جهان ( +عکس )

پرابیتها پاتل نیز که اولین رییس جمهور زن هند است در سال ۲۰۰۷ به ریاست جمهوری رسید
 
10 رئیس جمهور زن جهان ( +عکس )

رزا ایساکنووا اوتونبایوا یا رزا ایسینبایوا   (زاده ۲۳ اوت ۱۹۵۰) وزیر امور خارجه سابق قرقیزستان است که موقتا قدرت رادراختیاردارد
 
10 رئیس جمهور زن جهان ( +عکس )

لیبریا هم کشوری در غرب آفریقا است که «الن جانسون سیرلیف» ریاست جمهوری را در آن به عهده دارد وی به بانوی آهنین مشهور است  تنها زن رییس جمهور در قاره سیاه  می باشد.

در قاره آمریکا هم چهار زن به کرسی ریاست جمهوری تکیه داده اند که همه آنها در آمریکای لاتین قدرت را در دست دارند. در واقع باید گفت اکنون زنان در بیش از نیمی از آمریکای لاتین قدرت را در دست دارند و در صورت ادامه روند موجود، کشورهای آمریکای لاتین رفته رفته به امپراطوری زنان تبدیل خواهند شد.

برزیل به عنوان بزرگ‌ترین کشور آمریکای لاتین به وسیله دیلما روسف اداره می شود و در آرژانتین که دومین کشور پهناور این قاره است، کریستینا کرشنر قدرت را در دست دارد.

کاستاریکا هم به عنوان کشوری که رابط کشورهای دو طرف قاره پهناور آمریکا است و اهمیت ژئوپلتیک دارد، به دست چینچیلا اداره می شود.

 
10 رئیس جمهور زن جهان ( +عکس )

آرژانتین
در آمریکای لاتین کریستینا فرناندز که اغلب با نام همسرش «کریستینا کریشنر» شناخته می شود، اولین زنی است که با پیروزی در انتخابات به ریاست جمهوری آرژانتین رسیده و پس از «ایزابل پرون» دومین زنی است که بر کرسی ریاست جمهوری دومین کشور بزرگ آمریکای لاتین تکیه زده است.

در واقع «ایزابل پرون» در سال ۱۹۷۴ به دنبال مرگ همسرش بدون برگزاری انتخابات به مدت دو سال ریاست جمهوری آرژانتین را بر عهده گرفت. در مورد خانم «کریستینا فرناندز» هم همین داستان با تفاوت های کوچکی به چشم می خورد.

 
اگر چه خانم «کریستینا فرناندز» پیش از فوت همسرش و پس از برگزاری یک انتخابات قانونی روی کار آمد، اما در واقع پس از آن که همسرش در مقام ریاست جمهوری به علت بیماری، بسیاری از فعالیت های سیاسی خود را ترک کرده بود، نامزد شرکت در انتخابات ریاست جمهوری شد.
 
10 رئیس جمهور زن جهان ( +عکس )

کاستاریکا
ریاست جمهوری در کاستاریکا نیز بر عهده یک زن است. خانم «لورا چینچیلا» که از سال ۲۰۱۰ تاکنون رییس جمهور کاستاریکا است سال ها به عنوان معاون رییس جمهور سابق این کشور فعالیت می کرد.

«چینچیلا» نخستین زن تاریخ «کاریستاریکا» است که به سمت ریاست جمهوری این کشور رسیده و جانشین «اسکار آریاس» هم‌حزبی خود در عالی‌ترین سمت دولتی «کاستاریکا» شد.

 
«چینچیلا» برخلاف حامی قدرتمند خود اسکار آریاس به جای اشاعه سکولاریسم به تقویت کلیسای کاتولیک پرداخت و در کوتاه مدت به مبارزه با همجنس بازان و سقط جنین شهرت یافت.
 
10 رئیس جمهور زن جهان ( +عکس )

برزیل
و اما دیلما روسف که هفته گذشته با شعار ادامه سیاست های «داسیلوا» توانست با شکست رقیب عنوان اولین زن رییس جمهور برزیل را به خود اختصاص دهد، رییس دفتر رییس جمهور برزیل بود. روسف که در دوران جوانی به دلیل مبارزات سیاسی خود سه سال زندانی شده بود، پس از سقوط دیکتاتوری نظامی در برزیل و روی کار آمدن داسیلوا ابتدا دو سال به عنوان وزیر انرژی در کابیته فعالیت کرد.
 
پیش بینی می شود این زن که مردم برزیل او را “بانوی آهنین” لقب داده اند، موجب مستحکم‌تر شدن جبهه مخالفان واشنگتن در آمریکای لاتین خواهد شد.

اما در جهان زنان قدرتمند دیگری از جمله «جولیا گیلارد» نخست وزیر استرالیا و یا «آنجلا مرکل» صدر اعظم آلمان هم هستند که قدرتمندترین چهره های کشور متبوعشان به حساب می آیند، اما رییس جمهور نیستند.