وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

تازه‌ترین تغییرات معافیت خدمت سربازی

تازه‌ترین تغییرات معافیت خدمت سربازی
سردار سرتیپ 2 پاسدار موسی کمالی امروز سه شنبه در نخستین نشست خبری سال 90 خود آخرین خبرهای مربوط به خدمت سربازی را اعلام کرد.

وی گفت: بنا به پیشنهاد ستاد کل نیروهای مسلح و موافقت مقام معظم فرماندهی کل قوا، مهلت اجرای مقررات ایثارگران و امدادجویان با تغییراتی تا پایان اسفند سال 90 به مدت یکسال تمدید شد که جزئیات آن به این شرح اعلام می شود.

مدت خدمت محققان فوق لیسانس و بالاتر به ازای تحقیق یا اختراعی که در خصوص مسائل نیروهای مسلح و انرژی اتمی ارائه می کنند براساس ضوابط ابلاغی از سوی ستاد کل دو ماه تا پایان خدمت کسر می شود.

مدت خدمت مشمولان لیسانس یکماه، فوق لیسانس دو ماه، دکترا سه ماه و فوق دکترا چهار ماه کسر می شود.

سربازان متاهل غیر غایب در استانهای محل سکونت خود بکارگیری می شوند.

یکی از فرزندان تمام مادران فاقد شوهر تحت پوشش کمیته امداد حضرت امام خمینی (ره) که حداکثر دارای دو فرزند ذکور بالای 18 سال باشند از خدمت معاف است.

آن دسته از خانواده های شاهد که دارای فرزند معلول جسمی و ذهنی باشند یکی از فرزندان آنها از خدمت معاف می شود. همچنین یگانه سرپرست خواهر مجردی که به سن 24 سالگی رسیده از خدمت معاف می شود.

یکی از فزرندان خانواده هایی که سه فرزند آنها در حین خدمت فوت کرده است از انجام خدمت دوره ضرورت معاف می شود. یکی از فرزندان آزادگانی که بیش از سه سال در اسارت بوده ولی فرزندشان بعد از آزادی به سن سربازی رسیده است از خدمت معاف  است.

همچنین با توجه به معافیت یکی از فرزندان رزمندگان دارای 30 ماه سابقه جبهه و جانبازان دارای 25 درصد جانبازی و بالاتر، به شرح جدول زیر از مدت خدمت دوره ضرورت مشمولان و کارکنان وظیفه ای که مدت جبهه آنها کمتر از 30 ماه و میزان جانبازی کمتر از 2 درصد است، کسر می شود.

سردار کمالی با بیان اینکه فرزند دوم شهدا از انجام خدمت دوره ضرورت معاف می شود تصریح کرد: تمام جانبازان بالای 15 درصد و یکی از فرزندان جانبازان 25 درصد و بالاتر و دو فرزند جانبازان 50 درصد و بالاتر از خدمت معاف می شوند و همچنین از مدت خدمت جانبازان زیر 15 درصد به تناسب کسر می شود.

همچنین یکی از فرزندان رزمندگان دارای 30 ماه جبهه و دو فرزند رزمندگان دارای 60 ماه سابقه جبهه از خدمت معاف می شود. و یکی از فرزندان افرادی که جمع درصد جانبازی و سابقه جبهه آنها به سی امتیاز و دو فرزند افرادی که جمع درصد جانبازی و سابقه جبهه آنها به 60 برسد از خدمت معاف می شوند.

آن دسته از خانواده شهدا، مفقود الاثرها، جانبازان، آزادگان، رزمندگان که یکی از فرزندان آنها از خدمت معاف شده ولی ضرورت استفاده از معافیت صادره مذکور به دلیل فوت، استخدام در نیروهای مسلح و غیره منتفی شده، می توانند با ابطال کارت معافیت صادر شده، کارت معافیت جدید را برای نفر دوم خانواده اختصاص دهند.

یکی از فرزندان مفقود الاثرها، آزادگان که به واسطه استفاده پسر آنها (مفقودالاثر و آزاده) از معافیت خانواده شهدا سرباز شناخته شده است از خدمت معاف می شود.

یکی از برادران شهدا، مفقود الاثرها و آزادگان که به واسطه پسر آنها( شهید، مفقود الاثر، آزاده) از معافیت خانواده شهدا سرباز شناخته شده از خدمت معاف می شود.

یکی از فرزندان مفقود الاثرها و آزادگان که قبلا برادرش ( فرزند دیگر مفقود الاثر و آزاده) از معافیت خانواده شهدا استفاده کرده ولی به دلیل فوت یا مهاجرت تا پایان سال 89 نزد خانواده اش نباشد، از خدمت معاف است.

مشمولانی که با جانبازان 25 درصد و بالاتر ازدواج کنند به صورت موقت از انجام خدمت دوره ضرورت معاف و پس از پنج سال، معافیت موقت آنان به دائم تبدیل می شود.

جزییات تغییرات صورت گرفته در سال 90 نسبت به مقررات سال 89

مدت خدمت یکی از فرزندان رزمندگان از دو ماه تا نه ماه کسر می شود که پیش از این به ازای هر ماه خدمت 18 روز کسر خدمت صورت می گرفت بنابراین به منظور بهره مندی از خدمت سربازان این مدت محدود شده است.

همچنین مدت خدمت یکی از فرزندان جانبازان زیر 25 درصد از دو ماه تا 8 ماه کسر می شود که پیش از این به ازای هر درصد جانبازی 22 روز از خدمت یکی از فرزندان آنها کسر شد.

سرتیپ کمالی در ادامه نشست خبری توضیح داد: تغییرات صورت گرفته مشمول گذشته نمی شود بنابراین تمام مشمولان و سربازان وظیفه که در سال 88 و 89 گواهی کسر خدمت خود را دریافت کرده اند چه آن را تحویل نیروهای مسلح داده باشند با هنوز در دستشان باشد معتبر بوده و می توانند برای محاسبه آن اقدام کنند.

کمالی گفت: مدت خدمت دوره سربازی در سال 90 نیز همچنان 18 ماه است که برای مشمولان لیسانس یک ماه، فوق لیسانیس دو ماه، دکتری سه ماه و همچنین خدمت در مناطق عملیاتی و امنیتی دو ماه و مناطق محروم و بد آب و هوا یک ماه کسر می شود.

وی افزود: طرح اصلاح موادی از قانون خدمت وظیفه عمومی که در مهر سال 88 به تصویب مجلس رسیده به دلیل ایراد بار مالی شورای نگهبان همچنان منتظر اظهار نظر دولت است. بررسی های کارشناسی با همکاری نمایندگان دولت و ستاد کل نیروهای مسلح صورت گرفته و بایستی دولت نظر رسمی خود را اعلام کند که برابر اطلاع در دستور جلسه هیات وزیران قرار دارد.

وی تصریح کرد: برنامه ای برای معافیت گروهی از مشمولان غایب و یا بخشش آنان وجود ندارد بلکه برخورد با مشمولانی که به قانون تمکین نکرده اند در سال 90 تشدید خواهد شد اما چنانچه این افراد خود را معرفی کنند و در حین خدمت حسن انجام خدمت داشته باشند تمهیداتی برای بخشش اضافه خدمت آنها از سوی فرماندهان و مشمولان اندیشیده شده است.